Strik med tykt garn | Hvad kan man strikke med kæmpe garn?

Det er nemt og hurtigt at strikke med tykt garn. Det bliver hurtigt til noget, og resultatet bliver lækkert. Det er dog ikke ligegyldigt hvilke pinde, og hvilket garn du vælger. Her p åsiden finder du forskellige typer kæmpe garn, og hvilke projekter det egner sig til.

Det tykke garn er så stort, at det som udgangspunkt ikke er så velegnet til tøj, men mere til tykke tæpper, eller andet boliginteriør.

Vil du vide hvordan man armstrikket? Klik på guiden i indholdsfortegnelsen herunder.

Hvad kan man strikke med kæmpe garn?

Du kan strikke tæpper til sofaen eller til gulvet. Du kan strikke med strikkepinde eller med dine egne arme! Det kaldes armstrik og er en sjov teknik, hvor du kan strikke et helt tæppe på en enkelt aften, når du først har fanget teknikken. Klik her for at se vores guide til armstrik

Leder du efter det helt rette kæmpegarn? Se Ritos udvalg af kæmpegarn

Rent og ubehandlet uldgarn

tykt uldgarn
  • Pind 15 mm.
  • Kan bruges til armstrik
  • Består udelukkende af ubehandlet uld

Drops Polaris garn er tykt og lækkert at arbejde med. Det består af 100 procent uld, og er spundet af kun 1 tråd. Det giver en blød uldkvalitet, der dog stadig kan føles en smule krads for nogen på grund af den kraftige kvalitet. Køb garnet her

Garnet er spundet af ren, ubehandlet uld. Det betyder at garnet bibeholder sine naturlige egenskaber, samt at det ikke er udsat for kemiske behandlinger. Det er også muligt at armstrikke med garnet. Det vil dog give et “hullet” resultat.

Hvis du ønsker at armstrikke og få et tæt og helt vamset resultat, kan du læse mere om armstrik her.

Tykt garn – velegnet til filtning

Tykt garn til filtning
  • Pind 8
  • 100% uld
  • Meget varmt garn, der kan føles en anelse krads hvis direkte mod huden
  • Velgnet til filtning
  • Man kan armstrikke med garnet, der dog giver et “hullet” resultat

Drops eksimo er et tykt garn i ren uld. Det anbefales at man bruger pind 8 til at strikke med, når man bruger dette garn.

Vær opmærksom på at garnet godt kan føles en smule krads, og derfor ikke umiddelbart egner sig til at strikke tøj og klæder som skal direkte på kroppen.

Garnet egner sig godt til filtning, så det er en mulighed når du bruger dette garn. Det fås i et væld af farver, så du kan finde lige den farve der matcher din smag. Køb garnet billigt her

Kæmpegarn til armstrik

Kæmpegarn

Dette er det tykkeste garn man kan købe. Det kaldes også kæmpegarn, og er beregnet til armstrik. Skal du strikke med strikkepinde, skal disse være tykke som kosteskafter, men det kan dog lade sig gøre. Garnet består af 100% uld og er en meget lækker kvalitet. Garnet er ikke spundet, hvilket giver den tykke kvalitet. Det betyder også at garnet let kan fnulre, så det skal man være opmærksom på når man bruger dette garn. Med andre ord et et lyst tæppe af dette garn, til din sorte sofa, ikke en god ide. Køb garnet her

Hvis du gerne vil strikke med pinde, kan du godt købe tykke strikkepinde til garnet. Til dette tykke garn anbefales pind 25, som kan købes lige her.

Strikkekit: Smukt armstrikket knæplaid

armstrikket tæppe

Virkelig flot tæppe, der købes som strikkekit. Der medfølger ikke strikkepinde, da det strikkes med armene. Strikkefastheden vil derfor naturligt variere, alt efter dine underarmes omkreds. I strikkekittet er der 1.000 gram garn, som kommer til at give et tæppe der måler cirka 80 * 85 cm. Ønsker du tæppet længere, kan du naturligvis købe mere garn ved siden af kittet, og blot strikke videre på tæppet.

Strikkekittet koster 399 kr., og garnet er kæmpegarn fra Mayflower i ren uld. Køb strikkekit på armstrikket tæppe her

Se også:

Store rundpinde til kæmpegarn

Mangler du store strikkepinde, så bør du kigge forbi Rito. Her har de nemlig et stort udvalg af strikkepinde i alle størrelser. Helt op til 35 mm. Køb store strikkepinde til kæmpegarn her

store rundpinde

Store strikkepinde til kæmpegarn

Til tykt garn er det nødvendigt med store strikkepinde. Hos Rito kan du få strikkepinde i stort set alle størrelser. Her kan du købe store strikkepinde på helt op til 35 mm. Køb store strikkepinde til kæmpegarn her

Strik med tykt garn giver et flot og moderne look

På Instagram bugner det med billeder af armstrikkede tæpper, der er strikket af det lækre, tykke garn. Man kan derfor uden at tvivle sige, at armstrik og tykt garn er gået hen og blevet moderne. Tæpperne bliver virkelig flotte og vamsede, og giver din sofa eller stol et ekstra finish. Og så skal der ikke være tvivl om at det er rigtig lækkert at putte under.

Garn til armstrikket tæppe

Skal du købe garn til dit eget armstrikkede tæppe, så er der flere forskellige kvaliteter at vælge i mellem. Du kan enten vælge kæmpegarn i ren uld, som forhandles blandt andet hos Rito. Dette garn giver et virkelig tykt og lækkert tæppe i fin kvalitet. Ulempen er at der er ganske få farver at vælge i mellem. Se mere om garnet her.

Der er også mulighed for at vælge det chunkygarn fra Elmely design. Dette garn er 70 % akryl og resten uld, hvilket giver en blød kvalitet. Her er der masser af farver at vælge imellem, og også mulighed for at strikke et stribet tæppe. Du kan se mere om dette garn her.

Hvad er armstrik og hvordan gør man?

Når du armstrikker skal du bruge dine arme i stedet for strikkepinde. Det vil sige at du skal slå maskerne op på din arm og derefter strikke dem skifte vis fra arm til arm. Det betyder at ikke sådan lige kan ligge strikketøjet fra dig, eller drikke en kop te i mens.

Til gengæld går det hurtigt med det tykke garn, og du kan i princippet strikke et helt tæppe på en enkelt aften. Armstrik er derfor et oplagt projekt, hvis du enten er den utålmodige type eller måske gerne vil give en gave, som du ikke har alverdens tid til at kreere. Hvis du søger efter armstrik eller den engelske betegnelse “arm knitting”, så kommer der masser af tutorials frem, så du kan se hvordan man gør.

Armstrik er ret hurtigt blevet populært og er en trend vi nok kommer til at se mere af i fremtiden.

Kært barn har mange navne. Det garn man anvender til armstrik kaldes både kæmpegarn, chunkygarn eller tykt garn. Det er derfor disse betegnelser du skal kigge efter, når du skal købe kæmpegarn. Garnet er naturligvis en del tykkere end “normalt”, hvorfor det netop har fået navnet kæmpegarn. Garnet er næsten altid i en ulden kvalitet, enten ren uld eller en uldblanding med for eksempel akryl.

Guide til armstrik: Sådan gør du

  • 1. Slå masker op
  • Som altid, når du påbegynder et nyt projekt, skal du starte med at slå masker op.

Husk at maskerne kommer til at fylde meget, når du først begynder at strikke. Pas derfor på, at du ikke slår for mange masker op.

Et lille tip er at én maske bruger samme længde garn som din underarm. På den måde kan du måle hvor lang “halen” skal være. Halen er det stykke du ikke skal strikke med, men som hænger løst, efter du har slået masker op.

Som altid skal du huske din strikkefasthed. Tæppets bredde og længde vil variere alt efter hvor stramt du strikker, samt omkredsen på din underarm.

  • 2. Strik med dine arme
  • Når du går i gang med at strikke, vil du opleve at garnet ikke fylder fra arm til arm, sådan som det gør fra pind til pind. Tag en maske ad gangen, og strik den over på den anden arm.

Tag fat i garnet med den hånd du har maskerne på, fører hånden over og sætter den på den anden arm. Pas på ikke at få snoet maskerne når du sætter dem over på den anden hånd.

Sørg for at garnet ikke snor sig, da det kan påvirke resultatet. Teknikken er ret enkel når du først er i gang.

Se videoen nedenfor, inden du går i gang med at armstrikke.

  • 3. Luk af
  • Efterhånden som det armstrikket tæppe bliver længere, bliver det tungere for dine arme. Samtidig skal du holde styr på garnet.

Når dit tæppe har den ønskede længde, eller du er ved at løbe tør for garn, skal du lukke af.

Når du er ved at løbe tør for garn, eller når tæppet har den ønskede længde, skal du lukke af. Med armstrik lukker man af på samme måde som normalt:

Strik to masker, og træk derefter den første maske henover den anden. Strik en mere, og træk den forrige henover. Pas igen på ikke at stramme for meget, da det vil gøre kanten stram. Den skal gerne være elastisk.

Derfor er armstrik og kæmpegarn populært

Når der strikkes med ens egne arme, bliver resultatet et tæppe med et “groft” udtryk, der dog samtidig er utrolig flot. På grund af kæmpegarnet er det muligt at se hver enkelt maske, hvilket virkelig lader håndværkets charme kommet frem. Et armstrikket tæppe til sig selv, eller som gave for den sags skyld, er derfor noget man sagtens kan være stolt af.

Armstrik er en disciplin, der ofte ses til store tæpper, som ser flotte ud i sofaen. Det behøver dog ikke nødvendigvis være et tæppe du strikket. Kæmpegarn kan også sagtens benyttes til andre projekter, som for eksempel et strikket halsrør eller en hue.

Her vil du dog nok få det bedste resultat med et garn, der ikke er det tykkeste kæmpegarn der findes. Garnet fra Elmely Design vil være et godt valg til for eksempel en hue.

Når du skal købe tykt garn, eller kæmpegarn, så er det primært hos de online forhandlere du skal lede. Her fås garnet i flere forskellige udgaver og farver. Udover det så er garnet ofte billigere når du køber det online. Ofte får du gratis fragt når du køber for over 499 kr.