Tinka nissehue


Lav din egen flotte røde Tinka nissehue og bliv klar til jul med en rød, spids nissehue der ser flot ud og varmer dejligt i den kolde tid.

Diy Tinka Nissehue

Som kreativ sjæl er det jo heldigt, at du er i stand til selv at kreere en nissehue. Det eneste du skal bruge er rødt garn til filtning, et par store strikkepinde og en vaskemaskine.

For at lave din egen Tinka nissehue, skal du vælge garn der egner sig til filtning. Det er ret tykt garn, og ikke spundet så tæt, hvilket gør det tykt. Når du filter skal du strikke huen ekstra stor og herefter vaske den i maskinen.

Hvis du vil strikke en almindelig nissehue, kan du læse om garnvalg her.

Sådan filter du huen

Du skal vaske huen efter anvisninger på gaver. Så krymper det særlige filtegarn voldsom. Når du tager den ud af vaskemaskinen, så gælder det om at strække huen i form, inden den tørrer.

Når den er tørret og stivnet  har du din egen flotte Tinka hue!

Se sort udvalg af garn til filtning her.

Se mere om valg af garn til nissehue her.

Lidt om nissepigen Tinka

Tinka viste sig på skærmen første gang i 2017 i TV2’s julekalender ”Tinka og Juleeventyret”. Det var dog i 2019 at populariteten gik voldsomt op, da julekalenderen ”Tinka og Kongespillet” virkelig talte til mange danskere. Hele landet gik pludselig op i Tinka Julekort, og der var rift om de flotte Tinka nissehuer.

Sy nissehue i filt

Med dette kit kan du nemt og hurtigt sy din egen Tinka-inspireret hue. Du behøver hverken at være syerske eller kreatrice for at kaste dig ud i dette projekt.

Køb sy-kittet her

Nissehue i filt

Sy en nissehue inspireret af Tinka huen

Se denne video, hvis du er god til at sy og har lyst til at sy en Tinka hue. Den kommer ikke helt til at ligne den filtede udgave de har på i julekalenderen, men den er spidst og flot.

Nissehuens historie

En nissehue er ikke bare en nissehue. Der findes forskellige slags, og så sidder den på hovedet af julens hovedpersoner: julemanden og hans hjælpere, nemlig de små nisser.

Den klassiske, bløde nissehuer har sin oprindelse tilbage i 1930’erne hvor ingen anden end selve julemanden havde den på hovedet i de gamle Coca Cola reklamer. Måske kan du huske den flotte lastbil med lys på.

Julemanden bar en røde nissehue de fleste kender i dag med en hvid kant, og en hvid pelskvast for enden. Tinka huen er en moderne fortolkning af denne hue.

Se flere opskrifter på nissehuer her.

Den danske nisse

Det er svært at finde frem til de første udgaver den traditionelle nissehue, da dens historie også er skabt af tidens fortællere. Vi ved dog at de første fortællinger om den danske nisse går så langt tilbage som i 1800-tallet.

Strik din egen nisse

Dengang var nissen ikke altid en velkommen gæst i huset. Tværtimod var han en ægte drillenisse, der tit lavede ballade på gården og grinede af det i smug. Han kunne endda finde på at flytte med, hvis husstanden prøvede at komme væk fra hans ballade og drillerier.

Den danske nisse har en rød hue uden hvid pelskant forneden. På den måde minder Tinka nissehuen meget om den gammeldags nissehue.

Moderne fortolkninger af julehuen

Igennem tiden har vi set flere forskellige kreative fortolkninger af den dejlige julehue. I TV2 julekalenderen Pyrus har den glade nisse en nissehue med en kasket. Senere så vi den famøse ”Tinka nissehue” i julekalenderen om nissepigen Tinka, der kørte på TV2 i 2017 og 2019.

Recent Posts