Striktrøjer – skønne, strikkede trøjer

Strikkede trøjer er virkelig dejlige både at strikke og at gå med. Hvis du er i tvivl om, hvordan du skal gribe projektet an, så bliv her på siden. Heldigvis behøver du ikke at være ekspert i at strikke for at gå i gang med en strik trøje. Du skal lige kende de vigtigste tips, inden du går i gang.

En strikket trøje er måske ikke det første strikkeprojekt overhovedet, du skal kaste dig ud i. Men så snart du har styr på ret og vrang, så er du mere eller mindre klar til at gå i gang. Så har du nemlig den basisviden der skal til, og det er nemt for dig at bygge ovenpå.

Strik trøje – et skønt projekt

Uanset om trøjen er til dig selv, eller en gave så er det virkelig et skønt projekt at være i gang med. Længere nede kan du læse lidt om det mest basale du bør vide om at strikke trøjer.

Søger du inspiration og gratis strikkeopskrifter på striktrøjer, så scroll blot ned og find et udvalg af lækre trøjer til både børn og voksne.

Enkel og klassisk striktrøje

Dejlig strikket trøje, som endda er super nem at strikke, da den ikke hverken hulmønster eller farveskift. Du kan købe strikkeopskriften til kun 40 kroner, og selv vælge, om garnet skal købes med, med det samme.

Striktrøje til damer – med fine detaljer på

En flot, men alligevel enkel strikket trøje til damer. Denne model kan nemt gøre mere spændende, alt efter hvilken farve du fortrækker.

Processed with VSCO with a9 preset

Stribet trøje med trekvartærmer

En let og sommerlig trøje, som du hurtigt kan strikke, hvis du er lidt rutineret. Trøjen strikkes i glatstrik, så den er ret nem at gå til. Til opskriften hører der blødt økologisk bomuldsgarn, der er perfekt til sommer og forår.

Køb garnet online for kun 96 kroner via knappen under billedet.

Farverig trøje

Strik din egen farverige trøje, og sæt lidt kulør på hverdagen. Denne trøjer er strikket i lækkert bomuldsgarn, som føles dejlig blødt mod huden. På billedet af striberne i lækre efterårsfarver, men måske skulle du prøve en anden kombination? Køb strikkekittet allerede i dag, inden de flotteste farver er udsolgt.

Islandske strikkede trøjer

Islandske strik trøjer er først og fremmest kendetegnet ved deres mønstret bærestykke. Det er stykket henover brystet og ud til ærmerne, der kaldes bærestykket. Mange af strikkeopskrifterne er nok nærmere på sweatere fremfor trøjer. Oftest strikkes de i uldgarn, så de er dejlige at have på efterår og vinter.

En færøsk strik trøje kan laves på mange måder. Vær kreativ med farverne, og opdag et helt nyt udseende på trøjen. Forestil dig din helt egen, personlige strik trøje i lige præcis de farver, der klæder dig bedst.

Køb garn til din nye striktrøje allerede i dag, så du kan være klar til det danske vejr. Find inspiration nedenfor!

Joyride strikket trøje / sweater

Flot sweater med nordisk strikkemønster, der dog har et moderne twist. En striktrøje, der vil klæde næsten alle figurer og størrelser. Bestil allerede i dag, og få leveret i morgen såfremt du bestiller inden klokken 18.

Strikkede herre trøjer

Her har vi samlet masser af herre trøjer strik. De kære mænd fortjener jo også lidt nyt engang i mellem, så hvorfor ikke strikke en dejlig trøje til dem? Heldigvis findes der på nettet et ret stort udvalg af strikkekits og flotte strikkede herre trøjer, som du kan gå i gang med. Kig videre, og find den helt rette herretrøje, som du vil strikke.

Elegant herre trøje med striber

Rigtig flot strikkeopskrift på herretrøje. Denne strikkede trøje købes som strikkekit. Den er enkel i sit design, og vil derfor klæde næsten alle. Halsen er ikke så høj, så denne trøje kan sagtens bruges hele året.

Strikket trøje til herre med flot mønster

En lækker striktrøje med et mønster inspireret af færøsk strik og islandsk strik. Når du strikker denne sweater gælder det om at holde tungen lige i munden. Til gengæld er resultatet utrolig flot og enhver mand vil være heldig at trække i denne lækre sag.

Strikket herretrøje i ungt look

Start med en børnetrøje eller babytrøje

Du behøver ikke at kaste dig ud i en trøje til dig selv. Start med en mindre udgave, som er mere overskuelig. Selvom du ikke selv har børn eller børnebørn, så kender du garanteret en baby i din omgangskreds, som kan bruge en sød lille trøje.

Det er nemlig brand ærgerligt at kaste sig over et kæmpe strikkeprojekt, og herefter miste modet. Så ender garnet til din striktrøje bare med at ligge og kede sig i din garnkurv.

Når du er blevet bedre til at strikke, og er mere rutineret kan du gå i gang med mere komplicerede strikkede trøjer. Det kan for eksempel være færøsk strik med det flotte strikmønster henover bærestykket.

Inden du går i gang!

Lav altid en strikkeprøve, inden du kaster dig over en strikkeopskrift på en strikket trøje. Selvom strikkeprøven er kedelig at strikke, så kan det virkelig betale sig i det lange løb, og det kan i sidste ende spare dig for meget tid.

Gå uden om hulstrik og mønsterstrik til at starte med

Medmindre du er garvet, så kan det anbefales at gå uden om de flotte strik trøjer med mønstre og huller. For selvom det er flot, så er det ikke lige de nemmeste strik trøjer at kaste sig over.

I stedet bør du kigge efter trøjer strikket i retstrik, glatstrik eller rib.

Sådan strikker du ærmer

Når det kommer til at strikke ærmer, så er der groft opdelt to slags: Enten ragland eller ærmer, der syes på.
Begge dele kan være gode, men fremgangsmåden er forskellig. Når du strikker en trøje med raglanærmer, så tager du ind eller ud fra halsen. Ærmerne bliver altså en del af halsen, og det hele strikkes samlet.
Når du strikker ærmer til en strik trøje, der syes på bagefter, så strikker du ærmet separat, og syer det på bagefter.

Garn til striktrøje

Det vil i næsten alle tilfælde fremgå af opskriften, hvilket garn du skal bruge til din strikkede trøje. Her er det ret vigtigt ikke at eksperimentere for meget med andre garntyper, da du desværre nemt kan ende med en trøje der bliver forkert i propertioner.