Perlestrik er en meget populær strikketeknik, der benyttes i mange strikkeopskrifter. Perlestrik er tilmed en meget nem strikkemetode, da man kun skal kunne mestre ret – og vrangmasker. Maskerne strikkes skiftevis modsat rib, hvor de strikkes over hinanden. Hvis det lyder forvirrende, kan du få en vejledning til hvordan man strikker perlestrik i næste afsnit.

Længere nede kan du se perlestrik video, og perlestrik strikkeopskrifter

Hvordan strikker man perlestrik?

Når du strikker perlestrik, skal du strikke skiftevis ret og vrang. Det giver arbejdet en flot struktur. Fordelen ved perlestrik, er at det ikke krøller i kanten ligesom det er kendt med glatstirk. Perlestrik er ens på begge sider, hvilket også er en fordel til mange strikkeopskrifter. Perlestrik er derfor velegnet til halstørklæder eller kjoler. Det bruges også ofte til kanter og lignende, som alternativ til ribstrik. Nu til vejledningen i, hvordan man strikker perlestrik:

  1. Pind: Strik skiftevis 1 ret, 1 vrang
  2. Pind: Strik ret over vrang og vrang over ret

Forsæt på denne måde. Som du kan se, er perlestrik meget nemt, og kræver faktisk blot, at du kan kende forskel på retmasker og vrangmasker. Efter videoen finder du en række strikkeopskrifter med perlestrik.

Perlestrik video

Mange kreative mennesker har nemmest ved at lære nye teknikker, ved at se dem udført i en video, fremfor forklaret på skrift. Derfor har vi her indsat en perlestrik video. Denne er fra Drops, som med deres gode videoer viser hvordan du nemt og lærer at strikke perlestrik.

Perlestrik strikkeopskrifter

Se flotte strikkeopskrifter med perlestrik nedenfor. Både til herre, dame & baby!

Strikket poncho i perlestrik

Hvis du vil strikke en stor dejlig blød poncho i perlestrik, så er denne opskrift fra Drops garanteret noget for dig. Det er en rigtig hyggeponcho, som du kan få glæde af hele vinteren. Den kan bruges ud over en jakke, eller endda som erstatning for jakken i efteråret. Ponchoen er i perlestrik men har rib langs ærmerne, så den får lidt liv. En rigtig flot strikket poncho i perlestrik. Købes som strikkekit lige her.

Enkel, strikket poncho i perlestrik

Endnu en strikkeopskrift fra drops med en strikket poncho i perlestrik. Denne poncho er kun strikket i perlestrik, og er meget let og enkel. Den kan bruges både sommer og vinter. Strikkemetoden er ret enkel, og det er derfor et hyggeligt og sjovt projekt. Det farveskiftende garn gør det ekstra sjovt at strikke. Denne poncho købes som kit, hvor garnet medfølger, men da strikkeopskriften er gratis, kan du blot gå til den via Drops Garnstudio. Se mere her.

Babybluse i perlestrik

Rigtig sød babybluse der skal strikkes i perlestrik. Denne strikkeopskrift er fra Mayflower, og den er endda gratis. Du kan gå til den lige her. Babyblusen er super nem at strikke, og du kan strikke den enten med knapper eller uden. Du kan vælge at strikke blusen enten i lunt garn eller et behageligt bomuldsgarn, der kan bruges året rundt. Det er helt op til dig. Bomuldsgarnet kan du købe billigt via knappen nedenfor.

Sød babybluse til piger i perlestrik

Denne fine bluse er meget sød og dekorativ. Den strikkes i perlestrik sammen med et andet mønster også, hvilket giver en rigtig flot og smuk effekt. Det er en meget sød strikket cardigan til babyer, hvor perlestrik er brugt sammen med en anden strikkemetode, hvilket ser rigtig fint ud. Denne strikkeopskrift med perlestrik er endda gratis, og kan findes på Mayflowers side lige her. Den skal strikkes i mayflowers uldgarn, som er meget blødt og anvendeligt. Garnet til strikkeopskriften kan du købe billigt via knappen under teksten.

Elegant herresweater i dobbelt perlestrik

Dobbelt perlestrik er meget nemt at strikke, ligesom almindelig perlestrik er. Du skal blot følge anvisningerne i den gratis strikkeopskrift, som findes på Mayflowers hjemmeside lige her. Denne herresweater strikkes i dobbelt perlestrik, og den er meget elegant og stilet, og vil passe til næsten enhver mand. Til strikkeopskriften skal du bruge garnet mayflower Sky, som indeholder både almindelig uld, alpakauld, hvilket giver en virkelig blød og lækker kvalitet. Vi har linket til garnet nedenfor, klik blot knappen og køb det billigt.

Perlestrik strikkeopskrifter – derfor er de så populære

Opskrifter med perlestrik er brugt til virkelig mange strikkeopskrifter. Det er en meget nem og alsidig strikketeknik, som kan bruges til flere forskellige strikkeprojekter. For eksempel:

  • En strikket poncho
  • Babytrøjer og andet babytøj
  • Halstørklæder og huer
  • Kanter
  • Strikket tæppe i perlestrik
  • Halsrør (nemt projekt)

Perlestrik har den store fordel, at det ikke ruller op i kanterne. Derfor kan det bruges til halstørklæder eller til kanter, hvor glatstrik ikke er så optimalt. Samtidig giver perlestrik en rigtig flot struktur, som er anderledes en ribstrik.

Perlestrik kan bruges til huer, halstørklæder da det netop også er ens på begge sider. Hvis du leder efter strikkeopskrifter med perlestrik, så kan du med fordel kigge på de strikkeopskrifter vi har samlet her på siden. Der har vi nemlig mange bud på strikkeopskrifter med perlestrik, som er et kig værd.

En strikket poncho er særlig oplagt at strikke i perlestrik, da en poncho jo er lidt stor og ”flyvsk” omkring kroppen. På den måde kommer man hurtig til at se vrangsiden af ponchoen, og så er det en stor fordel at perlestrik ikke som sådan har en vrangside, for det er ens på begge sider.

Perlestrik har ingen vrangside

Netop den fordel gør også perlestrik meget velegnet til at strikke et tæppe. Et tæppe må netop godt være ens på begge sider, og det vil være en stor fordel at tæppet ikke har en vrangside, som man skal forsøge at skjule. I sofaen vil et tæppe i perlestrik se stilet og smukt ud. Der findes flere forskellige måder at strike et tæppe i perlestrik. Man kan jo vælge enten at strikke det ud i et, hvilket uden tvivl ville blive et flot tæppe, men måske en smule langsommeligt at strikke. For at gøre det mere spændende kan man strikke et tæppe af firkanter eller lave dekorative striber i det. Mulighederne er mange med perlestrik, og derfor er hele denne side nærmest dedikeret til denne sjove og anvendelige strikkemetode.

Nemt strikkeprojekt med perlestrik

Hvis du er ude efter et meget nemt strikkeprojekt, så er et strikket halsrør i perlestrik bestemt en god mulighed. Et strikket halsrør er faktisk muligvis en af de nemmeste strikkeopskrifter, der findes og er bestemt velegnet til nybegyndere. Du slår simpelthen bare det antal masker op, så det kommer til at passe med bredden på dit halsrør. Det gode ved et strikket halsrør er, at det egentlig ikke gør så meget hvis det bliver lidt for bredt. Så undgå at tænke for meget over det. Herefter strikker du simpelthen bare perlestrik derudaf, i det ønskede garn. Det kan for eksempel være uldgarn eller bomuldsgarn. Du kan følge vejledningen til hvordan strikker man perlestrik højere oppe, og du kan også se perlestrik videoen, hvis det hjælper dig. Det er meget nemt at strikke denne teknik. Når halsrøret har nået den ønskede længde, skal du lukke af og sy det sammen. Vupti, så har du et skønt strikket halsrør i perlestrik! Du kan sagtens bruge samme metode, bare med ribstrik. Hvis du vælger glatstrik er det dog bedst at strikke kanten i enten perlestrik eller rib, da du ellers vil ende med et halsrør der krøller sig sammen og ikke varmer meget.