Der er ikke noget som en flot strikket babytæppe til baby. Babytæpper er uundværlige til nyfødte. Det er ofte det første man svøber et barn i, og derfor er babytæpper også noget helt særligt. Mange gemmer babytæppet til den næste baby i familien. Nogen strikkede babytæpper er gået i arv fra generation til generation.

Find søde opskrifter på strikkede babytæpper her på siden

Generelt er det at strikke til babyer nogle af de hyggeligste og sjoveste små projekter. Babytæpper er et særligt hit for nye forældre. Et godt strikket tæppe til baby er nemlig både luftigt og varmt, og så kan det modsat mange andre babyting bruges i lang tid. Mangler du en god gave til venner og familie som snart skal have en baby, så kan det anbefales at gå i gang med at strikke et babytæppe. Find Babytæppe strikkeopskrift gratis her.

 Strikket babytæppe med hjerter

Strik dette unikke babytæppe med hjertemønster i det lækre garn fra Mayflower. Babytæppet strikkes på pind 4, så det tager ikke så lang tid, når du først er i gang. Det fine hjertemønster strikkes over hele babytæppet. Tæppet bliver utrolig blødt, og vil helt sikkert være dejligt for baby at blive svøbt i.

Gå til den gratis strikkeopskrift her

Garnet til det strikket babytæppet er det lækre Mayflower Easy Care. Garnet er 100% uld, og kan vaskes på 40 grader. Gå til gratis opskrift på strikket babytæppe med hjerter.

Foto: Mayflower

Brug for lækkert uldgarn til at strikke babytæppe med?

Mary babytæppe – Gratis opskrift på Marys babytæppe

Det strikkede babytæppe, som Kronprinsesse Mary har båret alle sine børn i, hører til blandt de mest populære babytæpper. Inden du begiver dig ud i denne strikkeopskrift, skal du vide, at den hører til blandt de mere komplicerede strikkeopskrifter. Opskriften på det strikket babytæppet er gratis, og kan findes hos her.

Mary babytæppet skal helst strikkes i uld, da uldgarn er elastisk og luner godt. Babytæppet er stikket med hulmønster, så det ventilerer godt og kan bruges hele året.

Sjovt at vide om Marys babytæppe

Strikkeopskriften til kronprinsesse Marys smukke strikket babytæppe stammer tilbage fra 1800-tallet. Kronprinsessen bar alle sine børn i det på vej hjem fra hospitalet, og siden er det strikket babytæppe blevet populært og elsket landet over. Da kronprinsparret fik tvillinger, blev endnu et strikket babytæppe lavet, så begge børn kunne svøbes i et dejligt lunt stykke håndarbejde.

Strikket babytæppe med hjerter og en lille lomme

Meget yndigt babysvøb med yndige detaljer. Tæppet er strikket med et mønster, der danner små hjerter. Det har en fin kant, og en nuttet lomme på, hvor der lige er plads til sut eller en bamse. Strikkeopskriften er fra det norske firma Viking, og tæppet strikkes derfor også med Vikings uldgarn babyuld. Et skønt og blødt tæppe, der holder baby varm og lun året rundt.

Strikkeopskriften er gratis, men kan læses på enten norsk eller engelsk. Den gratis strikkeopskrift på babytæppet kan hentes her.

Dream Date strikket babytæppe

Babytæppet er strikket i det bløde Drops Baby Merino uld. Der er mange farver at vælge i mellem, så du kan finde lige den farve, der passer. Der er strikkeopskrift til både et lille tæppe, der passer til en lille baby, og et større tæppe der er skønt til barnevognen. Opskriften er dog ret nem at rette til, hvis du ønsker at justere størrelsen på tæppet.

Hele tæppet er strikket i retstrik, og har en fin hæklet kant. Se den gratis babytæppe strikkeopskrift her.

Strikket babytæppe i farver

Babytæppet et strikket i to tråde med Drops Fabel, så det bliver ekstra blødt og vamset. Garnet er faktisk strømpegarn. Det vil sige, at det indeholder uld, men samtidig er meget holdbart og tåler maskinvask. Babytæppet har en hæklet kant, som er en fin lille detalje. Det er et meget lunt tæppe, så den heldige baby der får tæppet, kommer ikke til at fryse. Dette strikket babytæppe giver dig muligheden for at lege med farverne og strikke et flot, farverigt babytæppe. Selve strikkeopskriften er gratis, og findes her.

Hæklet babytæppe i firkanter

Dette babytæppe er hæklet. Det er lavet af små firkanter, der til sidst sættes sammen. Det er et hyggeligt projekt, og resultatet bliver et rigtig flot tæppe.Det er et godt projekt at have med på farten, da du ikke behøver at medbringe hele tæppet men bare kan hækle firkanterne. Tæppet strikkes i Drops Alpacauld, der er et utrolig blødt og lækkert uldgarn. Gå til den gratis strikkeopskrift på babytæppe her.

Strikkekit til babytæppe

Smukt og blødt strikket babytæppe, der købes som strikkekit. Det er strikket i ekstra fin merionould, så det kan næsten ikke blive mere lækkert til en baby. I strikkekittet er der den mængde garn du skal bruge til det strikket babytæppe. Tæppet strikkes frem og tilbage på rundpind str. 4,5 80 cm. På rundpinden er det nemt at holde styr på alle maskerne. Når du køber strikkekittet, kan du samtidig købe rundpinden du skal bruge til strikkeopskriften, hvis du ikke har den i forvejen.

Nemt strikket babytæppe i rib

Foto: Flemming Nielsen / Familiejournalen. Dette babytæpper er super nemt at strikke. Gå til opskriften her.

Slå 202 masker op på rundpind nr. 3,5 og strik frem og tilbage i rib (2 r, 2 v) indtil dit strikket baby tæppe har den ønskede længde. I opskriften til dette strikket babytæppe strikkes der også en hætte til tæppet, så baby rigtig kan putte. Hætten kan dog fint udelades hvis du hellere vil have et traditionelt tæppe. Du kan for eksempel strikke babytæppet i det lækker baby merinould.

Leder du efter flere strikkede babytæpper?

Her på siden har vi også skrevet om strikkede barnevognstæpper, som er virkelig dejlige for babyer at putte i, når de sover udenfor. Strikkede barnevognstæpper er på mange måder det samme som et strikket babytæppe, dog er de ofte lidt større og en smule mere farverige.

Strikket babytæppe – giv din baby tryghed

Et strikket babytæppe er en personlig gave, som du kan give til en nyfødt baby. Små babyer falder ofte til ro, når de bliver svøbt fordi det minder dem om da de lå inde i deres mors mave. Et strikket babytæppe pakket tæt omkring dem, minder om den følelse. Når baby altid har det samme strikket babytæppe med sig, kan man være heldig at baby begynder at forbinde sit strikket babytæppe med tryghed, og der falder til ro med tæppet.

En meget personlig gave

Samtidig er et strikket babytæppe en helt unik og personlig gave. Du kan selv vælge mellem de mange forskellige opskrifter på et strikket babytæppe vi har her på siden, og vælge det som du mener er bedst. Vælger du et strikket babytæppe lavet i Drops Baby Merino, får du mange farver at vælge i mellem. Et strikket babytæppe i uldgarn er dejligt til babyer, da det er virkelig blødt og samtidig giver huden mulighed for at ånde. Derfor er det nemmer for baby at holde en korrekt temperatur i et strikket babytæppe i uldgarn. 

Man kan strikke babytæppe i mange forskellige mønstre. For eksempel er der her på siden en rigtig fin opskrift på et strikket babytæppe med hjerter. Det er sjovt at strikke med mønster, og samtidig en udfordring for de fleste strikkere. Et strikket babytæppe med mønster, ser rigtig flot ud og mange forældre vælger også at tage mange billeder af deres baby, men det ligger på sit strikket babytæppe.

Vil du gerne starte med et strikket babytæppe, der er lidt nemmere at gå til kan du strikke babytæppe i rib. Det er blot at strikke 2 ret, 2 vrang. Ribstrik giver en dejlig elastisk kvalitet, og det færdige tæppe bliver utrolig blødt. Fordi det strikket babytæppe er elastisk, kan det nemt strække sig lidt og dermed kan barnet bruge det længere.

Et strikket babytæppe er en fantastisk gave at give til et barn, fordi det kan bruges i lang tid. Børn helt op til 3 år kan stadig have gavn af deres strikket babytæppe, til at nusse med. Det kan også være, at børnene bruger deres strikket babytæppe til at putte deres dukker og bamser. Der er mange gode grunde til at gribe strikkepindende og komme i gang med et strikket babytæppe. Det er bestemt en heldig baby, der får lov at putte i et strikket babytæppe.