Strikkeopskrifter til piger er rigtig populært at strikke, da strikkede pigetrøjer, pigekjoler og cardigans bare er rigtig fine og anvendelige.

Her på siden har vi samlet en række strikkeopskrifter på pigetøj.

Nederst i teksten kan du læse om de trends vi ser indenfor strikkeopskrifter på pigetrøjer i 2018 – klik her for at hoppe ned til trends.

Vi har valgt at fremhæve både nemme strikkeopskrifter til begyndere, men også nogen lidt mere avanceret. Alle trøjerne / bluserne er til piger eller babyer. Mange af dem kan dog fint strikkes til begge køn, ved for eksempel at vælge forskellig farve på garnet.

Pigetrøje strikket i mælkegarn

Rigtig sød strikket trøje til piger. Denne model går lidt op i halsen, så den luner dejligt. Den strikkede pigetrøje laves i mælkegarn, som et et meget blødt og lækkert garn, der især er populært at bruge til babyer. Trøjen har ribkanter, som giver den en god pasform.

Yndigt sæt med cardigan og hue

En fin strikket trøje til piger, hvor der også medfølger opskrift og garn til en matchende hue. Den lille cardigan kan bruges som jakke om sommeren, eller som en lun trøje om vinteren. Sættet strikkes i det eksklusive mælkegarn, der på kort tid er blevet særdeles populært især til babystrik. Strikkemønsteret skaber en let og luftig trøje.

  • Pris: 175 kr.
  • Str. nyfødt – 2 år
  • Viking Design

Skønt sæt, evt. til den nyfødte pige

Med dette strikkekit får du både opskrift og garn til det fineste sæt til en lille pige. Sættet ville være den perfekte barselsgave til nybagte forældre. Sættet vises her i lyserødt, og er derfor oplagt som strikket trøje, bukser og hue til en pige, men kan naturligvis gøres mere drenget eller neutral ved et andet farvevalg.

Babykjole strikkeopskrift

Strikkeopskrift på en pigekjole, hvor du også får opskrift på babyhue og babysokker. Pigekjolen kan strikkes til helt små babyer og op til børn på 2 år. Pigekjolen er sød til vinterbrug, da den er strikket i lunt garn, men kan også bruges om foråret eller på en kølig sommerdag.

Strikket pigekjole til de mindste

Endnu en strikkeopskrift pigekjole. Strikkes fra str. 1 mdr. og op til 24 mdr. Dejlig babykjole, der kan bruges både sommer og vinter. Den strikkede kjole er er uden ærmer, så det kunne blive en fin sommerkjole. Den har en fin lille detalje i form af et bånd og en sløjfe, som er meget nydeligt til de små.

  • Pris: 168 kr.
  • Str. nyfødt – 2 år
  • Strikkeopskrift fra Miinga (katalog)

Strikkeopskrift til bluse til piger og shorts

Et rigtig fint sommersæt til den lille pige. Den kortærmede bluse strikkes med et sødt og enkelt strikkemønster, pånær ærmerne, der er glatstrik. De søde shorts er i glatstrik med en lille ribkant. Hele sættet strikkes i det bløde bambusgarn, der især er populært i strikkekits til børn.

  • Pris: 143 kr.
  • Str. nyfødt – 2 år
  • Strikkeopskrift fra Miinga (katalog)

Strikkekit: pigesweater med strikkemønster

Endnu en strikkeopskrift til d utrolig bløde bambusgarn. Det har de lækre egenskaber som naturlige fibre har, som for eksempel at være temperaturregulerende. Sweateren her er ret enkel i sit design og kan fint strikkes til både drenge og piger, alt efter hvilken farve du vælger at strikke med.

  • Pris: 143 kr.
  • Str. nyfødt – 2 år
  • Strikkeopskrift fra Miinga (katalog)

Strikkeopskrift på pigekjole

Sød strikket sommerkjole til pige. Kjolen har et strikkemønster ned langs midten, som giver kjolen et flot udtryk. I strikkekittet medfølger både opskrift og garn. Den strikkes med bambusgarn der er antibakterielt, antistatisk og fugtabsorberende, hvilket gør det til et særlig godt garn til sommerstrik.

  • Pris: 143 kr.
  • Str. nyfødt – 2 år
  • Strikkeopskrift fra Miinga (katalog)

Strikkeopskrift pigecardigan

En lækker og praktisk cardigan til piger. Den kan dog også sagtens strikkes til drenge, blot med et andet farvevalg. Denne cardigan købes som strikkekit, så du får både garn og strikkeopskrift med i prisen. Cardiganen har raglanærmer, som giver en særdeles god pasform, som børnene kan passe længe.

  • Pris 265 –355 kr. alt efter størrelse
  • Str. 1 – 6 år
  • Strikkeopskrift fra Ecoknitting

Sød strikkeopskrift på pigebluse med mønster

Er du til økologisk garn, så er denne strikkeopskrift på pigetrøjen måske den rette for dig. Den forhandles hos garnbutikken Ecoknitting, der har et stort udvalg af lækkert økologisk garn og strikkekits til både børn og voksne. Bemærk at denne strikkeopskrift går helt op til 6 år.

  • Pris 220 – 265 kr. alt efter størrelse
  • Str. 1 – 6 år
  • Strikkeopskrift fra Ecoknitting

Sød strikkeopskrift på cardigan til piger & drenge

En fin cardigan med et nordisk strikkemønster henover bærestykket. Denne cardigan er strikket i økologisk uldgarn med nældefibre, et yderst lækkert garn til dig, der fortrækker økologi når vi snakker om garn og i almindelighed. Strikkeopskriften går helt op til 6 år, og kan nemt gøres mere piget med et andet farvevalg end det billedet viser.

  • Pris 204 – 340 kr. alt efter størrelse
  • Str. 1 – 3 år
  • Design: Kari Haugen, forhandles hos Woolspire (copyright)

Strikket tunika til piger

En tunika er en slags mellemting mellem en bluse og en kjole. Denne søde strikkede tunika til piger er to-farvet og har knapper i halsen. Den strikkes i uldgarn fra Dale, som er et lækkert garn i 100% uld. Strikkeopskriften her købes som kit. Vælg mellem mange farver.

  • Pris 268 – 397 kr. alt efter størrelse
  • Str. 2 mdr. – 3 år
  • Design: Little Edith’s Knit , forhandles hos Woolspire (copyright)

Sødeste strikkeopskrift til pige

Denne legedragt er fra designeren Little Edith’s Knit, som laver de fineste strikkeopskrifter med et retroinspireret look, som er blevet meget moderne. Dragten er sød til de mindste børn, og kan bruges til både hverdag og fest. Vælg mellem mange fine farver.

  • Pris 268 – 397 kr. alt efter størrelse
  • Str. 1 – 4 år
  • Design: Du Store Alpakka, forhandles hos Woolspire (copyright)

Strikkeopskrift pigecardigan og hue

Strikket pigecardigan med sødt strikkemønster. Den fine pigecardigan kan også bruges som en lille jakke på dage hvor det ikke er så koldt. Med i strikketkittet følger der både garn og opskrift til en matchende hue.

  • Pris 390 – 462 kr. alt efter størrelse
  • Str. 1 – 4 år
  • Design: Maskerader, forhandles hos Woolspire (copyright)

Strikkeopskrift pigekjole

Fin kjole til piger på op til 4 år. Henover taljen har kjolen et bredt stykke med strikkemønster, som giver kjolen facon. Selve kjolen går lidt ud, så den kommer til at falde fint omkring benene. En virkelig fin strikkeopskrift på en pigekjole.

Strikket pigebluse med hulmønster

Gratis strikkeopskrift på pigebluse fra Mayflower, som kan hentes lige her. Blusen har det fineste hulmønster, som gør den meget feminin. En sød og smuk strikket pigebluse, som garanteret vil bringe stor glæde hos modtageren. Den strikkes garnet Mayflower Hit Tatoo, som er et blødt akrylgarn. Det holder formen selv efter mange vaske.

Trends vi ser i 2018 indenfor strikkeopskrifter til piger & drenge

På denne side har vi fremhævet strikkeopskrifter til piger, som er blevet utrolig populære på kort tid.  Heriblandt er der både pigetrøjer, pigekjoler, pigecardigans og pigekjoler. Tendenserne er dog mere eller mindre de samme indenfor strikkeopskrifter til drenge, og børn generelt. I det følgende tager vi dog udgangspunkt i strikkeopskrifter til piger.

Retrolooket vinder frem

Vi ser helt generelt tendenser i at strikkeopskrifterne til børn gerne må have et retrolook. Med retrolook menes der her tøj, som minder en smule om børnetøjet til bage i 1940’erne og 1950’erne. Især bøgerne skrevet af Lene Holme Samsøe dyrker denne stil, se for eksempel hendes bøger Babystrik på Pind 3, Babystrik på Pind 4, og hendes nye store strikkeopskrift samling Kærlighed på Pinde. Strikkeopskrifterne i denne bog er baseret på gamle opskrifter, som har fået nyt liv med et moderne twist. For eksempel søde strikkeopskrifter på pigekjoler og pigebluser.

Populære garnvalg: Hvorfor mælkegarn og bambusgarn?

Garntyperne mælkegarn og bambusgarn har for alvor vundet plads blandt strikkeopskrifterne til pigekjoler, pigetrøjer og til børn generelt.

Mælkegarn er udvundet af proteinerne fra mælk, hvilket skaber et ret blødt garn, der også siges at have helende egenskaber. Mælkegarn er ikke et billigt garn, og det kan betragtes som eksklusivt garn på linje med silke eller lignende. Mælkegarn er altid blandet med andet garn, da det ellers ville være alt for sart.

Mælkegarn fremstilles ved at det flydende mælk opvarmes, og herefter er det muligt at udvinde mælkefibrene, der herefter tilføres proteiner. Det organiske materiale gennemgår så en kemisk behandling, der gør garnet holdbart. I denne proces tilføres garnet zinkokzid. Det er et antibakterielt enzym, der gør at mælkegarnet bliver afvisende overfor snavs, da enzymet har en antibakteriel effekt.

Bambusgarn er endnu en garntype som man oftere ser i strikkekits til pigetrøjer og meget andet børnetøj. Garnet er et populært valg til strikkeopskrifter til piger og børn generelt, da det er meget blødt og lækkert. Bambusgarnet er samtidig også et miljøvenligt valg, da det udvindes fra planter og ikke dyr.

Økologisk bomuld et godt valg til strikkeopskrifter til pigetrøjer, kjoler og meget mere

Både salg og udvalg af økologi er steget markant, både indenfor fødevarer såvel som garn. Det der gør økologisk bomuld anderledes fra konventionel bomuld, er at der ikke må bruges kemikalier i bomuldsmarkerne og det kommer der derfor et mere miljøvenligt og sundt produkt ud af. Det er en rar følelse at strikke med garn som ikke er behandlet med for meget kemi, og hvor der er taget hensyn til både miljø og medarbejdere i produktionen. Økologisk bomuld er endnu ikke noget vi ser så meget i strikkekits til pigetrøjer, cardigans eller andet tøj, men det er en klar tendens som der vil komme mere af. Er du interesseret i at strikke med økologisk garn, måske også til dig selv, kan du med fordel kigge forbi webshoppen Ecoknitting. Her er der et stort udvalg af økologisk garn og strikkekits.