En plaid med snoninger er et skønt strikkeprojekt, som man kan hygge sig med. Det er sjovt at strikke snoningerne, og man får et dejligt tæppe ud af det, som man kan hygge sig med i sofaen. Der findes mange forskellige strikkeopskrifter på plaids med snoninger, så her har vi taget et kig på nogle af de flotte strikkeopskrifter og strikkekits du kan finde på nettet.

Scroll ned og se strikkeopskrifter på plaid med snoninger

Hvordan strikker man snoninger?

Hvis du ikke har prøvet at strikke snoninger før, så er det en god ide lige at prøve det, inden du går i gang med din strikkeopskrift på plaid med snoninger. For at strikke snoninger skal du tage nogle af maskerne over på en hjælpepind, efterhånden som du strikker. Via hjælpepinden kan du strikke maskerne snoet, hvilket skaber den flotte effekt. Når du først har lært teknikken og er kommet i gang, vil du opdage at det er en ret sjov teknik hvor du måske strikker et par omgange mere end normalt, fordi du lige skal se hvordan det ser ud. Se en mere udførlig vejledning til at strikke en plaid med snoninger nederst i artiklen.

Billede: Drops garnstudio

Hvilket garn til strikket plaid?

Til de fleste strikkeopskrifter på tæpper anbefales der et blandingsgarn med uld og et kunstgarn som polyester eller nylon. Det gør at garnet lettere kan holde formen efter vask, og også kan vasket i maskinen. Det er bestemt en fordel når det kommer til en strikket plaid med snoninger. Derudover bliver garnet lidt billigere end ren uldgarn, hvilket jo heller ikke gør noget når man skal bruge en del garn til en strikkeopskrift på en strikket plaid med snoninger. Et strikket tæppe i ren uld kan også risikere at blive en smule kradsende, hvilket ville være ærgerligt med så stort et arbejde. Ren akryl eller polyester er utrolig blødt, men kan omvendt godt føles alt for varmt at ligge med, da det ikke er tempererende som uld er.

Strikkeopskrifter på strikket plaid

Her har vi samlet en række strikkeopskrifter på strikket plaid

Strikkekit: Pude og strikket plaid med snoninger

Strikket plaid med snoninger og matchende pude – garnet koster 667 kr.

Her er et utrolig flot strikket tæppe med snoninger, hvor du får garn til både pude og strikket tæppe til 667 kr. Strikkeopskriften er gratis. Plaiden har flotte snoninger hele vejen igennem, hvilket gør tæppet lækkert og tykt. Det matcher puden, som også har strikkede snoninger. Et virkelig oplagt projekt, hvis du ønsker at en strikkeopskrift på strikket plaid.

Smuk strikket plaid med snoninger

Flot tæppe med snoninger, der strikkes i tyk og lækkert garn – 661,5 kr. hos Rito

Rigtig flot strikket plaid med snoninger. I denne strikkeopskrift fra Drops er snoninger i forskellig tykkelse, hvilket giver en flot effekt på tæppet, og det bliver ret spændende at se på. Tæppet skal strikket i tykt garn kaldet Drops Polaris, så det er et rigtig vinter-tæppe man kan putte sig i.

Strikket pude med snoninger


Hvis du ønsker en strikket pude, der matcher en strikket plaid med snoninger, så kan du bruge denne fine og gratis strikkeopskrift fra Mayflower. Du kan finde opskriften lige her.

Puden strikkes i tykt bomuldsgarn, så det bliver en dejlig blød pude.

Sådan strikker man snoninger

Når du skal strikke snoninger, skal du bruge en hjælpepind for at få den snoede effekt. Se i videoen fra Drops hvordan du bruger hjælpepinden til at lave snoninger. I en strikkeopskrift på en plaid med snoninger, skal du altså have styr på i alt tre strikkepinde. Det kræver en smule øvelse, men når du først er i gang er det faktisk nemt og sjovt at strikke snoninger. Det gør samtidig dit strikketøj lidt mere tykt og lækkert, hvorfor man ofte ser snoninger på for eksempel plaider eller strikkede vintertrøjer.

Se i videoen hvordan du strikker snoninger med en hjælpepind

Strikket plaid med snoninger

Der er rigtig mange måder du kan bruge en strikket plaid med snoninger. Den kan bruges i sofaen, på terrassen eller et andet sted. En strikket plaid med snoninger kommer på flere måder til at se lidt mere spændende ud end en plaid, der ikke er strikket med snoninger. Snoningerne giver liv til tæppet, og derudover gør de tæppet en smule mere fylde, hvilket også gør tæppet mere lunt og lækkert at have på.

Her på siden har vi samlet en række strikkekits og strikkeopskrifter på en strikket plaid med snoninger. En plaid er også lidt sjovere at strikke, når det er med snoninger. Så sker der lidt i arbejdet, i stedet for at det er det samme hele vejen igennem.

Valg af garn til strikket tæppe

Det kan være svært at beslutte sig for hvad der er det bedste garn til et strikket tæppe eller en plaid. Hvis du vælger at købe et strikkekit til et strikket plaid med snoninger, så er det ret nemt med garnvalg, da der allerede er valgt for dig. Langt de fleste tæpper er strikket i et form for uldgarn. Enten ren uld eller en blanding med bomuld, eller polyester, akryl eller andet. Et tæppe i rent uld vil naturligvis være dejlig lunt, og det er således et velegnet strikket plaid med snoninger til vintermånederne. Til gengæld har uld den ulempe, at det kan føles lidt kradsende mod huden. Merinould er dog som regel meget blødt og behageligt. Mange garntyper, der er en blanding af uld og kunststoffer, vil give et dejlig blødt og behageligt tæppe.

Her på siden vil vi løbende tilføje nye opskrifter på strikkede tæpper og plaider, så du kan med fordel holde øje med siden og se de nye strikkeopskrifter vi ligger op. Tilføj gerne siden til dine favoritter, så du kan følge med i relevante nyheder.