Strikkede huer til nyfødte


Find de sødeste huer til nyfødte, som du selv kan strikke eller købe færdige, hvis du synes det er nemmere. En hue til en nyfødt skal ikke være for tyk eller voldsom, og den skal helst slutte tæt om hovedet, så den ikke kører rundt, men selvfølgelig uden at den strammer.

En nyfødts hovedstørrelse er i gennemsnit 35,5 cm i diameter. Dette kan naturligvis variere lidt alt efter om det er en stor eller en lille baby, og om babyen fødes til tiden eller ej. Det er dog vigtigt, at huen ikke strammer da en nyfødts hoved er meget blødt, og især i de første dage efter fødslen. Men det gode ved en blød og elastisk hue er, at den kan passe til de fleste babyhoveder.

Hue på efter fødslen

Når en baby bliver født, giver jordemoderen med det samme den lille en hue på. Faktisk er der på et sygehus et lille lager af såkaldte “navlestrengshuer” som frivillige har strikket af garnrester. Det er en sød og hyggelig tradition, der dog også bunder i et behov som babyerne har. Hvis du hellere vil købe din egen hue til baby, så finder du et stort udvalg her.

Når babyer lige er kommet ud fra livmoderen udsættes de små kroppe nemlig for et kæmpe chok og voldsom ændring i temperaturen, fordi de kommer fra det lune fostervand. Derfor er det vigtigt at de får en hue på, så al varmen ikke fordamper fra hovedet.

Find den sødeste hue

Kig igennem listen her på siden, og find den sødeste babyhue til den nye baby.

Den klassiske jordbærhue

Den sødeste lille jordbærhue, som endda er ret nem at strikke. Den kan varieres i det uendelige så den får netop de farver, som du fortrækker. Find opskriften til huen her.

Sød djævlehue

En djævlehue går godt ned i panden og varmer godt omkring ørerne. Det er et populært mønster til små babyhuer til nyfødte, men også til større babyer. Køb garn til opskriften billigt her

Strikket navlestrengshue

Hvis du ikke har tid til at strikke din egen navlestrengshue, så er det heldigt at der også findes et stort udvalg af færdige huer, som du kan købe. De fås i stort set alle prisklasser, og du kan garanteret også finde en rigtig billigt i for eksempel Mødrehjælpen.

Skal din babys lille hoved forkæles fra første minut, så kan du overveje denne søde strikhue fra Marmar i kashmir. Se mere om den her.

Dette er det mest populære garn til babystrik

Uld er uden sammenligning det mest populære garnvalg til strik til både børn og voksne. Uld er varmt, blødt og lækkert og fås i dag i alverdens farver og kvaliteter.

Babymerinould er et godt valg til babyer, omend det godt kan føles lidt tykt. Bomuldsgarn er dog også et godt valg til strikkede babyhuer.

Hvis du vil gøre sættet komplet kan du strikke et par babyfutter i det samme garn som huen. Det skal ikke bruges særlig meget garn til det, og det ser virkelig sødt ud med matchende babyhue og babysko.

God fornøjelse med strikningen!

Recent Posts