Strik nissehue | Strik nissehue til baby, børn eller voksen

Hvorfor ikke strikke din egen, skønne nissehue?  Strik nissehue i december måned og skab en skøn julestemning omkring dig.

Her har vi samlet de sødeste opskrifter på hæklede eller strikkede nissehuer.

Strik en nissehue efter en af de fine opskrifter, som du finder nedenfor

Du kan glæde dine nærmeste med din hjemmestrikkede nissehue. Måske skal du glæde dine børn eller børnebørn med en skøn, rød strikket nissehue?

Juletiden er højtid for nissehuer. Nissehuer er hyggelige, og de er sjove at have på juleaften.

Strik stor og dejlig nissehue

En virkelig flot nissehue med snefnug. Kan bruges som hue i den kolde tid!

Skøn nissehueopskrift strikket med det bløde Mayflower garn.

Gå til den gratis opskrift lige her.

Til nissehuen skal du bruge det bløde Mayflower Easy Care. – Køb det i dag lige her

Baby nissehue

Strikket nissehue til baby

Nissehue til baby – købes som strikkekit – så bliver det ikke nemmere! Kun 57 kr.

Bestiller du inden kl. 18, så har du dit strikkekit til nissehuen allerede i morgen.

Køb strikkekit her

Den lille nissehue til baby, der er strikket i det lækre uldgarn Drops Nepal.

Nissehuen kan sagtens bruges som almindelig hue, da den er strikket i dejlig varm uld. Nissehuen har øreklapper, så den også varmer ørerne.

vc_row]

Sød juledragt til baby

Juledragt

214 kr.
Str. 1 mdr. – 4 år.

Dejlig lun juledragt til de små. Juledragten strikkes i det meget bløde alpacauld, så den kradser ikke. Dragten har også en hætte, der er ligesom en lille nissehue med hvid kant og nissehuekvast.

Nuttet nissehue til baby og matchende nissehals

Det bliver helt tydeligt, at julen banker på døren med denne nuttede nissehue til baby. Sættet strikkes i det lækre Drops alaska garn.

→ Køb garn her

Julehue og julesokker

Str. 1 mdr. -6 år
Pris 116 kr.

Bliv klar til julens dejlige festligheder med denne nissehue og tilhørende sokker. Sættet strikkes i mønsterstrik.

Sød nissehue til børnJulehue og vanter

→ Køb garnet her

Sødt sæt med nissehue og vanter til børn. På nissehuen kan der nemt tilføjes en kvast og hvid kant, for at den bliver mere tradiotionel. Fordi den strikkes i det  ykke Drops Eskimo uldgarn, står huen lige op i en charmerende spids.

Strikket julesæt med pandebånd

Med julen kommer den kolde tid. Hold barnet varmt med det julet sæt bestående af pandebånd og en lille poncho. Det er strikket i rødt med hvide kanter, som er det klassiske juleudtryk. Det er ikke en strikket nissehue, men derimod et pandebånd. Køb strikkekit til julesætter her. 

Nissehue m. skæg.(Meget) sjov nissehue med skæg!

Julen er nær, og derfor skal julemanden selvfølgelig også vise sig. Det er næsten lige så godt som den ægte vare, med denne fine nissehue og tilhørende skæg. En god og nem måde at lave julemandskostumet. Julemanden har en strikket nissehue med tilhørende skæg.  Du kan købe strikkekit til denne sjove julemand her.

Den traditionelle nissehue

Den traditionelle strikkede nissehue er rød, og har måske en hvid kant forneden, samt en dut for enden.

Der findes uendelig mange variationer af nissehuer. Nogen nissehuer er med mønsterstrik, mens andre er mere simple i udtrykket.

Faktisk behøver en nissehue heller ikke være rød. De seneste år er det blevet stadig mere populært med en grå nissehue.

Uanset hvad du fortrækker –  så er der rig mulighed for at gå  i gang med at strikke din egen nissehue.

Køb garnet med det samme i dag, så du er klar til at gå i gang. Så er din nissehue klar til jul!

Her på siden har vi samlet en række gratis opskrifter på strikkede nissehuer, og foreslået passende garn dertil.

Gratis og nem vejledning/ opskrift på strikket nissehue

Dette er en opskrift udviklet af Strikkeopskrift.com. Opskriften er utrolig simpel, og det er meningen at den skal være nem. Har du tilføjelser eller rettelser, ville jeg blive meget glad for en kommentar 🙂

Bedst egnet garn

Drops baby meriono i rød og hvid (Købes her)

Alternativt garn

Drops Alpacauldgarn: Lidt finere i det og en anelse sværere at strikke med, da det filtrer nemt. Giver en mere sart nissehue, dog med blød luksus over sig. (Købes her)

Mayflower Cotton 2. Hvis man ikke ønsker uld. Lækkert og holdbart garn i 50 % bomuld, 50 % Polyamid. Lidt kraftigt i kvaliteten. (Købes her)

Det skal du bruge

Strømpinde str. 2,5

Strømpepinde, str. 3 -3,5

En saks

Køb strømpepind her

Slå masker op

Start med at lave en strikkeprøve i glatstrik på pind 3-3,5 for at finde ud af hvor mange masker du skal slå op. Strikkebloggen Paapinden har et smart tool, hvor du nemt kan få regnet ud, hvor mange masker du skal slå op. Det finder du her.

Opskrift på nissehue

Start med hvidt garn. Strik 8 cm rib (1 vr, 1r) rundt på pind 2,5. Herefter skifter du til pind 3-3,5 og rødt garn, og fortsætter i glat. Strik så arbejdet måler ca. 20-25 cm.

Du må prøve dig lidt frem, alt efter om du strikker til en baby, barn eller voksen. Hold nissehuen over deres hoved for at se om du skal begynde indtagninger.

Sådan tager du ind: Sæt en maskemarkør på hver side af nissehuen. Strik til 2 masker maskemarkøren. Strik derefter 2 retmasker sammen, løft næste maske løst af, 1 r og træk løs maske over . På den måde tager du 2 masker ind i hver side. Gør dette på hver 4. omgang. (brug en omgangstæller for at holde styr på det)

Fortsæt indtil nissehuen er lang nok. Træk herefter tråden gennem maskerne, og stram til.

Lav nissehuekvast

I videoen kan du se, hvordan du nemt og hurtigt laver din egen nissehuekvast med en rest af hvid garn.