Strik en julesok med broderet navn

En strikket julesok er nok det mest personlige du kan give dit barn eller barnebarn. Især hvis der er tale om en strikket julesok med broderet navn.

Sådan en kan man gemme resten af livet, og tage den frem hvert år og glædes over den.

Heldigvis er der mange forskellige former julesokker med broderet navn på, så du kan vælge lige den, der er den bedste til netop den, som du skal give sokken til.

Her på siden har vi samlet en række strikkeopskrifter og andet inspiration til strikkede julesokker både med og uden broderet navn. Der er mange muligheder her på siden, så det er bare ar scrolle ned og lade dig inspirere.

Se strikkeopskrifter på julesokker under teksten, så du kan komme i gang med din egen sok i god tid inden jul!

Klik på læs mere her under den julede sok, som du er interesseret i, og du kommer videre til hvor du handler garn og opskrift. Vi har kun udvalgt de bedste opskrifter på julesokker her på siden!

Strikket julesok

Denne strikkede julesok har det fineste strikkemønster. Strikkeopskriften er fra Drops. 

Du kan nemt komme i gang med at strikke den, da den købes som strikkekit hos Rito 

Julesok med broderet navn

Her er en af de meget populære julesokker, der har navn broderet på. Hele julemotivet er broderet på, så det er et stort arbejde at lave denne fine julesok, der med garanti vil blive værdsat af modtageren.

En meget personlig gave, som du kan gå i gang med hurtigt, hvis du bestiller online.

Endnu en julesok med broderet navn

Endnu en fin sok med broderet navn, og broderet julemotiv. Her er det selve julemanden, der optræder på sokken. 

Man er ikke i tvivl om, at dette er en helt særlig julestrømpe med plads til spændende kalendergaver!

DIY julesok – for de kreative

Hvis du er den kreative type, så kan du sikkert se et væld af muligheder i denne diy julesok. Den kan købes hos CC hobby, som du kommer til via knappen. 
DIY står for do-it-yourself og betyder gør det selv. 

Strikket julestrømpe med stjerner 

Et strikkekit med gratis strikkeopskrift på denne smukke julestrømpe. Her får du prøvet kræfter med mønsterstrik.

Denne julestrømpe er smuk og elegant, og egner sig ikke kun til  børn, men også til voksne juleelskere. 

En julesok er en skøn tradition, år efter år

Julen ville ikke helt være den samme uden de hyggelige traditioner, vel? En sådan sok er netop en essentiel del af året traditioner, og det bliver kun bedre, hvis selve sokken i sig selv er noget magisk og helt personligt for barnet.

Der er mange måder du kan bruge en christmas stocking (det engelske ord, som mange også bruger) på, så det er bare med at komme i gang! Læs videre, og find ud af, hvordan du kan bruge din sok til adventsgaver eller kalendergaver.

Put daglige gaver i sokken – en skøn overraskelse hver morgen

Forestil dig at vågne op til en ny og spændende kalendergave hver morgen? Det må da næsten være det bedste ved julen for de kære børn. En strikket julesok er netop perfekt til dette formål. I sokken kan du putte en lille gave hver dag som nissen har lagt der.

Kalendergaver er en gammel tradition, der stammer mange år tilbage.

Selve ideen med at putte gaverne i sokken har sin oprindelse i USA. Her hang man børnenes sokker på kaminhylden juleaften, og dagen efter havde julemanden lagt en gave deri. Dengang var der tale om børnenes almindelige sokker, som de også gik med til hverdag.

Historien bag traditionen

Historien bag traditionen om at give gaver på den måde stammer efter sigende fra engang, hvor St. Nicholas, den oprindelige julemand, ledte efter et sted at ligge en guldmønt til tre fattige piger.

Han fik øje på at pigernes sokker hang til tørre over kaminhylden, og han valgte at ligge en guldmønt til den hver i deres sokker.

Siden da er en julet sok blevet noget mere spændende! Der er et væld af forskellige slags

  • Julesok med broderet navn
  • Hæklet julesok 
  • En stor julesok
  • Broderet julesok 
  • Hjemmelavede udgaver – eller køb en færdig med navn

I dag er sokkerne næsten altid smukt dekoreret, så de bare udstråler ren julestemning og hygge!

Du kan se eksempler på smukke udgaver her på siden. En julesok med broderet navn eller en strikkeopskrift på en skøn sok med julemotiver er særdeles populær blandt de kreative.

Adventsgaver – en spændende overraskelse hver søndag

Hvis du synes det er for meget med en gave hver dag, så er adventsgaver det mest oplagt. Her får barnet en gave i sin sok hver søndag i advent.

Så har man muligheden for at give lidt større gaver, hvilket mange er glade for. En kalendergave hver dag ender ofte med at blive noget småt noget, som børnene ikke altid får brugt.

Søndagene i advent er de fire søndage inden selve juleaften. Hvis den 24. december er på en søndag, vil denne dag være den fjerde søndag i advent. Som med næsten alt med julen, har adventerne sin oprindelse i den kristne tro.

I dag er der stadig mange der tager i kirke, men mest bliver dagene brugt med at finde spændende adventsgaver i den smukke sok med julemotiver derhjemme.
Her kommer en broderet julesok med navn altså virkelig til sin ret.

Broderet navn på – en ganske særlig gave

Når der kommer navn på noget, bliver det nærmest automatisk mere værdsat for modtageren. En julesok med broderet navn er derfor noget nær den bedste gave du kan give et barn op til jul.

Derfor har vi her på siden også samlet en masse opskrifter og henvisninger til hvordan du kan lave eller købe en helt personlig sok med navn på til dit barn, barnebarn eller en anden du ønsker at glæde.

En diy julesok er en personlig gave til børn, som de helt sikker vil elske dig for!

Bestil garnet allerede i dag, så du kan nå at blive færdig med sokken i god tid inden december.