Strik barnevognstæppe, som kan bruges året rundt. Et strikket barnevognstæppe er skønt at bruge i barnevognen forår og sommer, hvor det er for varmt med dynen.

Scroll ned og se flotte strikkeopskrifter til et barnevognstæppe

Om vinteren kan du bruge et strikket barnevognstæppe til at ligge over dynen for ekstra varme. Det kan også ligges under baby, og varme hele kroppen som et lunt og skønt underlag.

Nederst i teksten kan du læse meget mere om valg af garn til barnevognstæppe.

Barnevognstæppe giver tryghed

Mange babyer elsker at putte i deres strikkede barnevognstæppe. Hvis man bruger det samme tæppe til sin baby, forbinder han eller hun det strikkede barnevognstæppe med tryghed. Mange babyer bruger deres barnevognstæppe som en nusseklud. Strik et barnevognstæppe til dit egen baby, barnebarn eller venindes tæppe, og se hvordan det bringer glæde!

Her finder du en liste over strikkeopskrifter til barnevognstæppe.

Tæppe med snoninger

Endnu et flot strikket babytæppe fra Viking. Det kan købes som strikkekit hos den online garnforhandler Strikkes, hvor der også er mange andre flotte strikkekits til strikkede babytæpper. Dette barnevognstæppe er strikket med de flotte snoninger, og ind i mellem er der et dekorativt strikkemønster. Barnevognstæppet skal strikkes i det super bløde bambusgarn, der er meget egnet til babystrik.

Flot barnevognstæppe med firkanter og flæsekant

Et meget flot babytæppe, der har lidt mere farve og detalje end så mange andre tæpper. Det ses her i smukke lilla nuancer, men kan naturligvis nemt laves med andre farver, enten til drenge eller i neutrale farver. I kanten har tæppet en lille flæsekant, som både er sjov at strikke og lige giver et ekstra pift til tæppet. Både garn og opskrift købes samlet som strikkekit.

Smukt og klassisk strikket babytæppe

Dette babytæppe er et af de mere klassiske af slagsen. Med sit enkle og smukke look vil det passe perfekt til enhver stil, og enhver baby og barnevogn. Det vil være flot at have i barnevognen på lange gåture, men kan også bruges indenfor til at putte i. Et skønt strikket barnevognstæppe, set hos Strikkes.

Strikket barnevognstæppe med flot strikkemønster

Dette strikkede barnevognstæppe er endnu en flot baby strikkeopskrift fra Viking. Det strikkede barnevognstæppe kan købes som strikkekit hos Strikkes, altså inklusiv både garn og opskrift. Strik barnevognstæppe der vil pynte i enhver barnevogn.

Hæklet barnevognstæppe i firkanter – bliver tykt og blødt

Dette barnevognstæppe er hæklet. Det er lavet af små firkanter, der til sidst syes eller hækles sammen. Det er et hyggeligt projekt, og resultatet bliver et rigtig dejligt og varmt tæppe.Det er et godt projekt at have med på farten, da du ikke behøver at medbringe hele barnevognstæppet hver gang, men bare kan hækle en enkelt firkant af gangen. Babytæppet skal hækles i Drops Alpacauld, der er et utrolig blødt og lækkert uldgarn. Gå til den gratis strikkeopskrift på babytæppe her.

 Strikket babytæppe med hjerter (hulmønster)

Et meget sødt strikket barnevognstæppe med hjertemønster i det lækre bløde uldgarn fra Mayflower. Barnevognstæppet strikkes på pind 4, så det tager ikke så lang tid at strikke. Det søde hjertemønster strikkes over hele barnevognstæppet. Det bliver utrolig blødt, og vil helt sikkert være dejligt for baby at blive svøbt i.

Gå til den gratis strikkeopskrift her

Garnet til det strikket babytæppet er det lækre Mayflower Easy Care. Dette garn er 100% uld, og kan vaskes på 40 grader. Det er derfor meget praktisk til hverdagen med en baby.

Foto: Mayflower

Strikkekit til dejligt barnevognstæppe

Smukt og blødt strikket barnevognstæppe, der købes som strikkekit. En nem måde at komme hurtigt i gang med at strikke et barnevognstæppe! Strikkekittet indeholder den mængde garn du skal bruge til barnevognstæppet.

Det er strikket i ekstra fin merionould, så det kan næsten ikke blive mere lækkert til babys sarte hud. Garnet er egnet til nyfødte, da det er så blødt.

Tæppet strikkes frem og tilbage på rundpind str. 4,5 80 cm. Læs mere om dette, inden du køber.  Når du køber strikkekittet, kan du samtidig købe rundpinden du skal bruge til strikkeopskriften, hvis du ikke har den i forvejen.

Nemt strikket barnevognstæppte – strikkes i rib

Foto: Flemming Nielsen / Familiejournalen. Dette babytæpper er super nemt at strikke. Gå til opskriften her.

Et meget sødt strikket barnevognstæppe. Opskriften er med en lille hætte, som man dog sagtens kan udelade.

Slå 202 masker op på rundpind nr. 3,5 og strik frem og tilbage i rib (2 r, 2 v) indtil dit strikket baby tæppe har den ønskede længde. Der er anbefalet garn til opskriften. Men du kan også vælge at strikke babytæppet i det blød baby merinould.

Meget flot strikket barnevognstæppe

Meget sødt og yndigt babysvøb eller barnevognstæppe med rigtig fine detaljer. Tæppet er strikket med et mønster, der danner små hjerter. Derudover har det en lille lomme, hvor i der kan være en bamse eller sut. Barnevognstæppet har en fin kant, der ser meget dekorativt ud. Strikkeopskriften er fra det norske firma Viking, og tæppet strikkes derfor også med Vikings uldgarn babyuld. Et skønt og blødt tæppe, der holder baby varm og lun året rundt.

Strikkeopskriften kan hentes gratis, men kan læses på enten norsk eller engelsk. Den gratis strikkeopskrift på babytæppet kan hentes her.

Strik barnevognstæppe i firkanter – brug denne teknik til et barnevognstæppe

Brug teknikken fra denne gratis strikkeopskrift på et tæppe til at strikke et barnevognstæppe til baby.

Et smukt og dejligt barnevognstæppe behøver ikke at være strikket ud fra den mest komplicerede strikkeopskrift. Det enkle kan somme tider være rigtig flot. Sådan gør du:

  • Strik firkanter i forskellige mønstre, og sy dem sammen til et barnevognstæppe
  • Strik barnevognstæppe på denne måde, og afprøv teknikker og strikkemønstre.

Teknikken det den samme som dette strikket tæppe i firkanter. Du kan se den gratis opskrift på dette tæppe her. Du kan nøjes med at strikke ni firkanter, så tæppet bliver mindre.

Forskellige strikkemønstre til barnevognstæppe

Har du lyst til at prøve forskellige strikkemønstre i firkanterne til dit barnevognstæppe?

250 strikkemønstre

I denne bog finder du masser af mønstre som ville passe godt til et barnevognstæppe. Du kan bruge mønstrene til at strikke firkanter, som du syer sammen.

Du kan også vælge et flot hulmønster, og strikke et helt barnevognstæppe i det mønster.

Køb bogen her til 279 kr.

Mål på barnevognstæppe

En af de bedste ting ved selv at strikke et barnevognstæppe, er selvfølgelig at du selv mere eller mindre kan bestemme hvor stort det skal være.

Standartmålene på et barnevognstæppe eller babytæppe er 70 * 100 cm. Så et tæppe i denne størrelse vil passe fint til barnevognen. Du kan vælge at lave det ldit større hvis det er til et vinterbarn, så det kan pakkes rundt om fødderne og puttes rundt om kroppen.

Valg af garn til barnevognstæppe

Der kan være svært at finde det helt rige garn til et barnevognstæppe. Det skal jo gerne være både blødt og lunt, men samtidig også blidt og naturligt mod babys sarte hud. Uldgarn og bomuldsgarn er nok de mest populære garnvalg, når det kommer til strikkede barnevognstæpper. Strik  barnevognstøppe i det blødeste merino uldgarn.

Hvornår kommer baby til verden?

Når du skal vælge garn til dit strikkede barnevognstæppe, skal du tænke på hvornår babyen kommer til verden.

  • Er det et sommerbarn, skal du vælge en garntype, der føles sval og blød mod huden.
  • Et vinter eller -efterårsbarn vil få stor glæde af et lækkert barnevognstæppe i uld.

Læs om de forskellige garntyper du kan bruge til at strikke barnevognstæppe.

Se strikkeopskrifter på barnevognstæpper længere nede i artiklen.

Strik barnevognstæppe i uldgarn

Uldgarn er altid et godt valg, når du strikker til baby. Strik barnevognstæppe i blødt uld, der ikke kradser men virker dejlig tempererende.

Køb lækkert uldgarn her.

Strik barnevognstæppe i bomuld

Bomuldsgarn er dejlig blødt, og et naturligt materiale hvorfor det også er egnet til strik til babyer. Det bliver ikke så varmt som uld, og er derfor et godt valg hvis du skal strikke et barnevognstæppe til en baby der kommer til verden i de varme måneder.

Køb blødt bomuldgarn her. 

Strik barnevognstæppe i bambusgarn

Bambusgarn er utrolig blødt, og er inden for de seneste år især blevet populært til baby strik. Det vil fungere godt til et barnevognstæppe fordi det ikke er så tungt som bomuldsgarn, men er derimod let og luftigt. Læs meget mere om bambusgarn her.

Bambusgarn er miljøvenligt, og du kan også købe økologisk bambusgarn, som er fremstillet med mindst mulig belastning af miljøet.

Bambusgarn er så fint, at det ville knække hurtigt over i ren kvalitet. Når du køber bambusgarn skal du derfor gå efter et blandingsgarn, der består af både bambusgarn og et stærkere garn som akryl eller nylon.

Køb miljøvenligt bambusgarn her.

Strik barnevognstæppe i mælkegarn

Mælkegarn er kommet mere frem indenfor de seneste år. Det er blevet populært blandt andet på grund af dets super bløde kvalitet, der kan sammenlignes med silke.

Mælkegarn er særligt populært til børn og babyer. Garnet menes faktisk at have en helende effekt, på grund af mælkefibrene. Cleopatra tog bad i mælk, og oplevede hvordan hendes hud havde gavn af det.

Derfor er mælkegarn særligt egnet til nyfødte og børns sarte hud. Mælkegarn er et eksklusivt garn, og koster derfor mere end mange andre typer garn.

Køb eksklusivt mælkegarn her.

Leder du efter flere strikkede babytæpper?

Her kan du se vores liste over lækre strikkede babytæpper.

Her kan du se vores liste over flotte strikkeopskrifter til baby.