En sjælevarmer strikkeopskrift er et skønt projekt at kaste sig over, især hvis man gerne vil strikke noget til de kolde måneder. Leder du efter en sjælevarmer strikkeopskrift, så kan du her finde masser af inspiration til en strikket sjælevarmer.

Her har vi fundet en række sjælevarmer strikkeopskrifter, så du kan finde lige den sjælevarmer, der passer bedst til dig.

Hvad er en sjælevarmer?

En sjælevarmer er lidt ligesom en bolero, den er blot lidt mere løs og ”putteagtig” i sit design. Den går cirka halvt ned ad ryggen, og så har den arme, men lukkes ikke på midten. På den måde varmer den dejligt omkring ryggen og armene, og deraf navnet sjælevarmer. Der er rigtig mange sjælevarmer strikkeopskrifter, så der er flere forskellige at vælge i mellem, når du gerne vil strikke en sjælevarmer.

Hvilken sjælevarmer strikkeopskrift skal du vælge?

Når du er på udkig efter den bedste sjælevarmer strikkeopskrift, så er det en god ide lige at tjekke garnvalg og strikketeknik, inden du køber strikkekittet eller garnet til sjælevarmeren. Hvis du ikke er så erfaren med at strikke ville det være ærgerligt at købe ind til en sjælevarmer strikkeopskrift, som viser sig at være for svær. Hvis du er nybegynder er det derfor en god tommelfingerregel at gå efter et simpelt strikkemønster, hvor der primært bruges retmasker og vrangmasker i et simpelt mønster som for eksempel glatstrik eller rib. Er du en mere erfaren strikker, så er der intet i vejen for at vælge en mere kompliceret sjælevarmer strikkeopskrift. Disse er der også mange at vælge i mellem, hvis du kigger nedenstående sjælevarmer strikkeopskrifter igennem. Inden du køber en strikkeopskrift eller et strikkekit, så husk at tjekke hvilket garn der skal benyttes til sjælevarmer strikkeopskriften. Hvis garnet er tyndt (str. 2- 3), så vil det tage længere tid at strikke sjælevarmeren, end hvis garnet er størrelse 4-5 eller opefter. Du skal naturligvis også bruge forskellige strikkepinde alt efter garnets størrelse.

Sjælevarmer med hulmønster: Drops strikkeopskrift

Denne strikkede sjælevarmer er meget sommerlig. og vil passe godt til sommer og forår. Strikkeopskriften er fra Drops, og derfor gratis, men du kan købe garnet til opskriften i et strikkekit hos Rito.  I denne sjælevarmer strikkeopskrift får du en kortærmet og let og luftig sjælevarmer, som føles skøn at have på. Den strikkes i ren bomuldsgarn, hvilket fungerer fint, da den har hulmønster og derved ikke bliver så tung. Strikkeopskriften kan købes som strikkekit til 72 kr., og opskriften fås i flere størrelser.

Sommerlig sjælevarmer med hulmønster

Endnu en fin sjælevarmer som er strikket i bomuldsgarn Drops Safran, som er meget blød egyptisk bomuld. Sjælevarmen er meget åben fortil, så den passer rigtig godt sammen med en sommerkjole eller en sommertop. Sjælevarmeren er strikket med et meget fint hulmønster, som gør den meget luftig og let at have på. Med denne sjælevarmer strikkeopskrift skal man nok ikke være helt nybegynder, da hulmønsteret kræver nogen øvelse.

Flot sjælevarmer med hulmønster

Rigtig lækker sjælevarmer, som er strikket i den sommerlige stil med korte ærmer og et let og luftigt hulmønster som er zig-zag mønsteret gennem hele sjælevarmeren. Selve strikkeopskriften er gratis og fra Mayflower, mens garnet kan købes som kit hos garnforhandleren Rito.

Garn til en strikket sjælevarmer

Til de fleste sjælevarmer strikkeopskrifter anbefales der uldgarn, eller en form for blandingsgarn med uld. En strikket sjælevarmer i uldgarn vil varme skønt, og leve fuldt op til dens navn. Det er sjældent man ser en sjælevarmer strikkeopskrift i bomuld, da en sådan hurtig ville blive meget tung. Hvis du ønsker en strikket sjælevarmer, der også egner sig til de varme måneder, så kan det anbefales at strikke en i bomuldsgarn, der er blandet med bambus eller et kunstgarn som for eksempel akryl. Så vil du få en meget let og lækker strikket sjælevarmer.

Et strikket sjal – godt alternativ til en strikket sjælevarmer

Hvis du gerne vil strikke en sjælevarmer, men måske ikke lige kan finde den rette sjælevarmer opskrift, så kan du overveje at strikket et sjal i stedet. Hvis du strikker et stort sjal, kan det lune dejligt ligesom en sjælevarmer. Der er mange strikkeopskrifter på sjaler at vælge i mellem, og her på siden har vi samlet en hel del af dem.

Du kan se et udvalg af strikkeopskrifter på sjaler her.