Prinsesse Mary hue strikkeopskrift


Strik din helt egen Maryhue. Du skal kun kunne strikke ret og vrang og følge et diagram mønster. Læs her på siden hvordan du kommer i gang.

Prinsesse Mary huen blev populær, da hun blev spottet med den på en skitur. Sidenhen er huen blevet meget populær at strikke, da mønstret for det første er ret enkelt og for det andet, så er huen flot og dekorativ.

Her finder du Prinsesse May hue strikkeopskrift, og mere om hvilket garn og så videre der er godt at bruge til huen.

Prinsesse Mary med huen

Sådan strikker du huen

Prinsesse Mary huen er ret nem at strikke, da den strikkes i glat, dog med én forskudt vrangmaske, der giver huen den flotte spiraleffekt og en Mary hue med riller. Se den gratis opskrift her.

Mary huen kan strikkes i mange farver. Den traditionelle Prinsesse Mary hue strikkeopskrift laves med en pom-pom på toppen, enten i pels eller garn. Huen er rigtig flot med begge dele, men kan også fint fungere uden pom – pom.

Prinsesse Mary hue strikkeopskrift

Garnstudio har lavet en fortolkning af Mary huen, som er en super flot variant. Denne opskrift kan du købe som strikkekit, hvor du får garnet og den gratis strikkeopskrift. Klik dig videre her, og se hvordan du kommer i gang.

Mary hue strikkes her i det silkebløde Drops Nepal garn, der består af 65 % uld og 35 % alpaca. Det er et garn der ikke kradser, men deridmod føles meget blødt mod huden. Samtidig kan det sagten tåle at blive vasket på uldprogram, og med uldvaskemiddel, i vaskemaskinen.

Har du monteret en pels/ fake pels pom-pom på huen, er det en god ide at fastsætte den med en trykknap, så den kan tages af ved vask. Især det ægte pels kan blive kedeligt og klaske sammen efter vask og det ville være ærgerligt.

Sådan strikker du prinsesse Mary huen

Huen strikkes i et såkaldt spiralmønster. Det vil sige at du skal strikke en vrangmaske forskudt hele vejen rundt. Du skal strikke 4 ret, og derefter en vrang. Mønsteret strikkes først på rundpind, og slutter af på strømpepinde. Få adgang til hele opskriften ved at klikke lige her.

Pelskvast til Mary Huen

På den oprindelige Maryhue er der en flot pelskvast. Hos Rito kan du vælge mellem pelskvaster i stort set alle farver. Du har muligheden for at vælge en i ægte pels, eller en i akryl. Se det store udvalg her.

Sprialhue til de små

Er du bare helt vild med huen, kan du heldigvis også strikke en til et barn.  Denne opskrift går fra str. 3 – 10 år, men kan sagtens justeres ved at tilføje eller fjerne masker. Maskeantallet skal blot passe, så du kan strikke den forskudte vrangmaske hele vejen rundt. Huen strikkes i det utrolig bløde Baby Alpaca garn, der luner godt og samtidig ikke føles kradsende mod huden.

Find opskriften på huen her

→ Køb Baby Alpaca Silk garn til huen her

Mary Babysvøb

Nu hvor vi er i den royale stemning, så er det også værd at nævne det royale babysvøb. Svøbet er blevet strikket til Kronprinsessen, der har svøbt alle sine børn i det (der blevet lavet et ekstra til tvillingerne). Svøbet er et utrolig smukt og kompliceret stykke strik.

Opskriften findes gratis på Familiejournalen her. Anbefalet garn: Drops baby merino uld. Købes her.

Typer garn som er perfekt til huer som May Huen

Hvis du er i tvivl om hvilket garn du skal bruge til denne type hue, så kan du se tre gode forslag her.

Uldgarn

Uld er nok uden tvivl det mest populære garn til huer, sweatre, tøj osv. Det er til gengæld også dyrt, og nogen mener at det kradser. Så er der også dem, der ikke ønsker at bruge animalske produkter. Men hvis du er til uld, så er der ingen tvivl om at det er et skønt og varmt materiale. Køb uldgarn billigt her.

Akrylgarn

Akryl er blødt, billigt og så er det nemt at vaske. Akryl er både nemt at arbejde med, og så fås det i alverdens farver. Akryl er et godt valg, hvis du skal bruge noget garn der ikke koster alverden, og som samtidig er nemt at arbejde med. Samtidig er det varmere end fx. rent bomuld, der ikke egner sig så godt til fx. en strikket vinterhue.

Blandingsgarn

Et blandingsgarn er et godt valg for mange. Du kan vælge fx uld og akryl, bomuld/akryl eller uld/bomuld. Det kan holde prisen nede, og samtidig give dig en hue der er mere holdbar end ren uld er.

Mangler du nyt og billigt garn, så finder du det hos Rito.

Maria Nielsen

Maria elsker at strikke og hækle, og har brugt masser af tid på at læse om garn og strikke - og hækleteknikker.

Nyeste posts