Patentstrik – Hvordan strikker man patentstrik?

Patentstrik er en særlig strikketeknik, hvor man kun strikker hver anden

række. Resultatet kommer til at se ud næsten som rib, men dog en anelse kraftigere i sit udtryk. Teknikken er meget enkel når man først har lært den, og den er især benyttet til at strikke for eksempel trøjer eller andet tøj.

Hvordan strikker man patentstrik?

Når du skal i gang med en strikkeopskrift med patentstrik, så skal du altid have et lige maskeantal, altså et antal der kan deles med to. Når du strikker springes hver anden maske over, og derfor skal du faktisk strikke to pinde, før det tæller som én pind. Du kan vælge at strikke pantentstrik på enten jumperpinde eller en rundpind. Det kommer helt an på hvilken strikkeopskrift du skal i gang med.

Når du strikker patensstrik, skal du gøre således:

  1. pind: strik ret og tag en maske løs af som en vrang.
  2. pind: Tag en maske løs af, slå om pinden, en maske løs af som vrang. Strik herefter den næste maske og den omslåede løkke fra forrige pind ret sammen som en maske. Dette gentages pinden ud.

Herefter strikkes kun pind 2 resten af arbejdet.

Strikkeopskrift med patentstrik

Billede: Alt for Damerne

Hos Alt for Damerne har vi fundet en strikkeopskrift på en flot bluse til damer, som er strikket udelukkende i patentstrik. Det bliver til en smuk sweater, som kan bruge til mange anledninger. Hele strikkeopskriften er gratis, og ligger tilgængelig lige her. 

Sweateren har flere detaljer, som får den til at skille sig lidt ud fra mængden. Den går lidt længere ned bagpå end foran, og så har den fine detaljer i strikkemønsteret ved ærmeudtagningen og langs ærmerne.

Til sweateren anbefales der det anvendelige garn Mayflower Easy Care, som er 100% ren ny uld. Ulden er superwash behandlet, hvilket vil sige at den uden problemer kan vaskes i maskinen på 40 grader. Du kan købe Mayflower Easy Care billigt her. 

Flere typer patentstrik

Ovenstående er en forklaring på den mest almindelige type patentstrik. Man bør dog altid kigge nøje i opskriftens vejledning, da der findes flere typer patentstrik, og lidt forskellige fremgangsmåder, blandt andet falsk patentstrik.

Der er også såkaldt helpatent eller halvpatent, som er to forskellige måder at strikke patentstrik på.

I videoen her fra Drops kan du se hvordan man strikker helpatent

Som det vises i videoen giver patentstrik en tyk og luftig type strik, som samtidig er meget elastisk. Da arbejdet bliver ens på begge sider er det ideelt til for eksempel halsrør eller halstørklæder, hvor man kommer til at se begge dele af arbejdet.

 Sød trøje til børn i patentstrik

Billede: Viking Design

Denne fine trøje til børn er strikket i patentstrik. Som det ses på billedet bliver trøjen dejlig tyk og lun, og er perfekt til kolde dage. I overgangsperioden kan trøjen endda bruges som jakke, fordi den er så tyk. Trøjen kan strikkes i str. 4 – 12 år, og der skal bruges Alpaca garn til den, som er noget af det blødeste uldgarn man kan finde. Opskriften kan købes her (på norsk).

De bedste strikkepinde til patentstrik

Kig altid i din strikkeopskrift for at vælge de bedste strikkepinde til dit projekt. Hvis du skal bruge jumperpinde, kan du vælge mellem mange forskellige slag hos den online garnbutik Rito. Her finder du jumperpinde i forskellige materialer og kvaliteter, så du kan vælge dem der passer bedst til dig. Hvis du blot skal have nogle helt almindelige strikkepinde, så er der intet i vejen for at vælge de billige jumperpinde i metal.

Skal det derimod være lidt lækkert, og strikker du rigtig meget, så kan du prøve at købe strikkepinde fra Knitpro. De er ikke billige strikkepinde, men til gengæld er de lavet af et skønt materiale som er behageligt at holde på. Deres firkantede form skulle også gøre det mere behageligt og ergonomisk at bruge strikkepindende.

Du kan købe strikkepinde billigt her.

Patentstrik

Når du er glad for at strikke, kender du garanteret op til flere forskellige strikketeknikker. Patentstrik er en teknik, hvor man opnår et flot og tykt resultat ved at strikke hveranden maske.

Hvis du har mod på at lære andre strikketeknikker kan du finde flere af dem her på siden. Du kan for eksempel læse om Domonistrik her, og se en nem vejledning i det. Dominostrik er en sjov strikketeknik, hvor man tager ind efterhånden og samtidig strikker man “på skrå”.

Islandske strikkemønstre er en anden form for strik, og under dette emne findes der et væld af forskellige mønstre og strikkeopskrifter, som du kan gå i gang med. Islandsk strik er især kendetegnet ved den islandske sweater, som har et smukt mønster henover bærestykket og strikkes i lækkert tykt uldgarn. Læs meget mere om islandsk strik lige her. 

På strikkeopskrift har vi også en del artikler om babystrik med masser af søde babystrikkeopskrifter, da det er virkelig populært indenfor strikning. Babytøj er nemt og hurtigt at strikke, og så behøver det ikke at være så dyrt. Du kan se en stor samling af baby strikkeopskrifter her.