Nisse strikkeopskrifter | Hæklede og strikkede nisser

Hvis du leder efter nisse strikkeopskrifter, så er du landet det rette sted. Her på siden har vi samlet alle de sødeste og bedste nisse strikkeopskrifter, som du kan give dig i kast. 

Synes du også, at søde strikkede nisser er en fast del af julen? Når du skal i gang med at lave dine egne strikkede og hæklede nisser, så gælder det om at finde de bedste strikkeopskrifter på nisser – og dem finder du her på siden!

Vi har samlet et udvalg af de bedste og sødeste nisse strikkeopskrifter her på siden

De sødeste klovenisser

Denne opskrift fra Familiejournalen er den perfekte nisse strikkeopskrift, hvis det skal være nemt og hyggeligt!

Nisserne hedder klovnenisser, da deres krop ligner en sød lille klovn. Gå til den gratis strikkeopskrift

De er meget nemme at strikke. Du kan finde forslag til garn på selve strikkeopskriften, eller du kan købe almindeligt akrylgarn billigt hos Rito. Bestil allerede i dag, og gå i gang med at strikke din nisse i morgen.

Hyggelig hæklet julemand

Denne lille søde hæklede julemand findes som gratis opskrift på Familiejournalen. 

Julemanden er hæklet, og har en lille nissehue. Han spreder rigtig hyggelig julestemning omkring sig. Så hvis du gerne vil pynte dit hjem op med denne julemand, er det da bare om at komme i gang. Han tager ikke så lang tid at hækle. Du kan lave julemanden i bomuldsgarn i rødt og hvidt.

Strikkede nisser på reb

At strikke søde kravlenisser, der kravler på et reb er en gammel ide, som stadig holder. Der er nemlig ikke noget hyggligere end søde kravlenisser på et reb. 

De kan hænge ved en dørkarm, eller fra en reol. De små nisser vil hurtigt sprede julestemning, og være et skønt syn for både store og små.

Du finder den gratis opskrift på kravlenisserne her. 

Strikkede nisser kan med fordel strikkes i akrylgarn eller uldgarn. Køb billigt her allerede i dag og få leveret dit garn i morgen! 

Lille julenisse strikket i akrylgarn

Denne lille søde julenisse, er vist ude på ballade! Den er strikket i akrylgarn, så den bliver dejlig blød og hyggelig. 

De tynde arme og ben giver den et virkelig sødt og livagtigt udtryk. Strikkeopskriften på julenissen kan hentes gratis på Stof 2000’s hjemmeside.

Hent opskriften her (PDF)

Hæklede nisser, der kysser

Så bliver det vist ikke sødere! Disse to hæklede nisser er hurtige at lave, og så vil de pynte i ethvert hjem. Opskriften er fra Stof 2000 

Du kan hækle nisserne til dig selv eller give dem som en sød lille julegave til en kollega eller ven. De hæklede nisser laves i bomuldsgarn, og selve opskriften er gratis. 

Du kan hente opskriften her (PDF) 

Gammelt nissepar – skøn nisse strikkeopskrift!

Dette søde nissepar er klar til at sprede juleglæde alle steder. De ligner de gammeldags nisser, som er blevet strikket i mange år. Nisserne her kan brede julens glæde i mange år frem!

Nisserne er lidt større end mange andre strikkede nisser.

Opskriften er fra Mayflower, og er gratis tilgængelig her (PDF)

Strikkeopskrift på nisser er ren julehygge

At strikke nisser er den rene terapi i de kolde måneder. Hvis du elsker at sidde indenfor og hygge med garn og strikkepinde, så er det strikkeopskrifter på nisser helt sikkert noget for dig. 

Her på siden har vi samlet de sødeste strikkeopskrifter på nisser, som vi har fundet fra de bedste strikkesider på nettet. 

Mangler du inspiration til at strikke en sød og hyggelig nisse, så vil du helt sikkert finde det her på siden! Strikkede nisser skal laves i rødt og hvidt garn hvis det skal være en helt klassisk nisse. Men du kan dog også sagtens bruge andre farver til dine strikkede nisser.

Vælger du at bruge grønt garn, så bliver nissen med et trylleslag til en grøn alf. 

Valg af garn til strikkede nisser 

Ud over farven på garnet skal du tænke over hvilken type garn, du ønsker at strikke dine nisser med. Der er nemlig flere muligheder, alt efter hvilken type nisse du skal hækle eller strikke.

Bomuldsgarn til hæklede nisser 

Generelt benytter man i mange tilfælde bomuldsgarn til hæklede nisser. Bomuld er et skønt garn, der især egner sig til hæklede nisser i fastmasker eller stangmasker. 

Hvis du skal strikke nisser, så er uldgarn nok det populære valg. Uldgarn giver et uldent look, der passer rigtig godt til en nisse. Akrylgarn er dog også en rigtig god mulighed for garnvalg, når det kommer til nisser. Det er nemlig meget billigt, og kan fås i et væld af farver. 

Når du køber garn, kan du med fordel købe det online. Her på siden henviser vi til de bedste shops, der tilbyder de laveste priser og det bedste garn. 

Hjemmelavet julepynt er ofte det bedste 

Der er bare noget helt særligt over hjemmelavet julepynt. Det giver noget helt specielt til hjemmet i form af personlighed og en unik stil. Hvis du gerne vil i gang med at lave dit eget julepynt, så behøver du ikke vente, for der er masser af projekter du kan kaste dig ud i med det samme. 

  • Strikkede nisser 
  • Hæklede julemænd
  • En strikket julesweater – se opskrifter her
  • Personlige strikkede julegaver – få ideer her

Julefarverne sætter stemningen 

Når vi snakker om strikkede julenisser, så kan vi ikke komme udenom at det er vigtigt at vælge de helt rigtige farver. 

De klassiske nisser er røde, hvide, og grå. Nissehuen er som oftest helt rød med en hvid kant, og en hvid kvast. Ofte har en nisse stribede bukser på, for eksempel i rød og grå. 

Hvis du ikke er til den klassiske nisse, så er der dig rig mulighed for at være kreativ, og netop det, er det skønne ved at strikke nisser. Så kan man nemt give hver nisse sin helt egen personlighed. 

Når du skal i gang med at strikke nisse, og lave dit eget julepynt, så finder du masser af inspiration her på siden. Det er bare at finde den nisse strikkeopskrift, som du er interesseret i og så klikke på køb garn, eller hent opskrift. 

Hvis du bestiller dit garn allerede i dag kan du være heldig at have det i morgen. 

Glædelig jul og god strikkelyst!