Tit er det rigtig rart at give sig i kast med en nem strikkeopskrift. En nem strikkeopskrift kan man strikke på, mens man ser tv eller lader tankerne flyve. Her har vi samlet en række forslag på nemme strikkeopskrifter, som du kan gå i gang med hvis du har garn og et par strikkepinde.

Hvis du har mod på det, så se vores svære strikkeopskrifter lige her!

Nem strikkeopskrift

En nem strikkeopskrift er en hvor der ikke er et kompliceret strikkemønster, som du skal følge, og som ændrer sig hele tiden. En nem strikkeopskrift kan sagtens have et mønster, men det er et som du hurtigt lærer, og efter et par pinde glider garnet derudaf. Der er mange der efterspørger nemmestrikkeopskrifter, og det er uanset om man er begynder eller øvet.

Se vores bud på nemme strikkeopskrifter længere nede i teksten

Nemme strikkeopskrifter er både til begyndere og erfarne strikkere

Hvis du er begynder er det meget oplagt at give dig i kast med en nem strikkeopskrift. I så fald er det nemlig bedst at starte ret blødt ud, sådan at du ikke mister modet og motivationen til at strikke i det hele taget. Det kunne for eksempel være en strikket karklud eller et retstrikket halstørklæde. Men også øvede og erfarne strikkere kan have stor glæde af en nem strikkeopskrift. Med en sådan kan man nemlig bare slappe af, og strikke løs mens man måske er på cafe, til familiekomsammen eller noget helt tredje. Mange nyder blot det at have noget i hænderne, og det er en nem strikkeopskrift jo perfekt til.

Strik et retstrikket halstørklæde: Sådan gør du

Et retstrikket halstørklæde er muligvis den nemmeste strikkeopskrift, hvilket er grunden til at vi nævner den her. Hvis du ikke selv mangler et halstørklæde, er det næsten altid en dejlig gave at få. Derfor er der jo næsten altid grund til at strikke et halstørklæde!

  • Start med at slå masker op på din strikkepind. Du skal slå så mange masker op, som du synes passer til den bredde, du gerne vil have halstørklædet skal være. Husk i at arbejdet breder sig ud efterhånden som du strikker.

Min erfaring er at jeg hellere vil lave det lidt til den smalle side, end den brede. Man kan altid kan kompensere ved at lave det længere. Det er naturligvis en smagssag, men personligt synes jeg brede halstørklæder hurtig bliver bøvlet at have under jakken.

  • Nu skal du igang med at strikke retmasker. Strik ret indtil halstørklædet har den ønskede længde
  • Luk af

Strik en karklud

En karklud er både nem og hurtig at strikke. Det er derfor det oplagte at projekt, når du søger en nem strikkeopskrift. En karklud kan strikkes i rene retmasker, eller et rib mønster, hvor du skiftevis strikker 2 ret og 2 vrang.

Det er i øjeblikket super populært at strikke sine egne karklude. Hjemmestrikkede karklude er hurtige at lave, og så er de flotte og giver dit køkken et mere personligt udtryk. Du kan lave dem i præcis de farver du ønsker.

Det bedste garn til strikkede karklude er 100 % bomuldsgarn. Det er er nemt at strikke med, og koster ikke så meget. Derudover har det en god sugeeffekt og tåler vask på 60 grader, hvilket er praktisk når vi taler om karklude.

Retstrikket babyvest (gratis nem strikkeopskrift)

En strikket babyvest er en klassisk og nem strikkeopskrift. Den er hurtig at strikke, og meget praktisk. På strikkebloggen Farmorfabrikken gennemgås opskriften med billeder, så du trin for trin kan strikke den søde og nemme babyvest.

Nemme grydelapper i domininostrik

Dominostrik er faktisk ret nemt, når du først har fanget fidusen. Samtidig er det ret sjove at strikke, fordi du strikker en “rudeform” i stedet for den traditionelle firkant. Opskriften på grydelapperne er gratis, og du finder den her. 

Du skal bruge et sæt jumperpinde str. 3,5 til denne nemme strikkeopskrift.

Om dominostrik

Dominostrik er en ret enkel fremgangsmåde, hvor du tager ind i midten af arbejdet mens du strikker. En sjov men nem strikkeopskrift på grydelapper!

Stribet halstørklæde med pandebånd

En super nem strikkeopskrift på hue og vanter, som kan varme dig i den kolde tid.

Sættet er strikket i perlestrik, som er en ret simpel teknik, hvor du kun skal mestre ret og vrang.

Sættet strikkes på pinde 10, så det får et lækkert “groft” udtryk, og er tilmed hurtigt at strikke – dvs. at det er endnu nemmere!

Halstørklædet har frynser, som er en meget dekorativ detalje. Pandebåndet har en snoning, som giver det en god pasform, og så er det også pænt og moderne. Pris 306 kr. Du kan nemt og hurtigt købe strikkekittet til sættet her. 

Nemme retstrikkede babysko

Denne opskrift er nok en af de mest populære strikkeopskrifter, når det kommer til babysko strik. Babyskoene kan varieres på forskellige måder, her er de vist med en lille sød blondekant.

Her har du en nem strikkeopskrift, der er velegnet til nybegyndere uden så meget strikkeerfaring. De strikkes udelukkende i retmasker, hvilket er de nemmeste masker at strikke.

Du kan finde den gratis strikkeopskrift her.

Hvis du søger på “retstrikkede babysko” i Google, kommer der flere gratis strikkeopskrifter frem. De søde babysko er nemme og hurtige at strikke, og et hyggeligt projekt til små babyfødder.