Hvad er glatstrik og retstrik?

Glatstrik er når du strikker skiftevis ret og vrang. Resultatet bliver glat og flot og egner sig godt til mønstre. Når du strikker retstrik, strikker du kun retmasker bliver resultatet knubret som så bobler, hvilket bestemt også har sin charme og især til babystrik.

Du strikker glatstrik ved at starte med en række retmasker, og vrangmasker på næste pind. Vær dog opmærksom på, at glatstrik “krøller”. Det vil sige at hvis du ikke starte med en række retmasker eller rib, så vil kanten krølle op.

Derfor er det normalt at starte med for eksmpel 5 cm. retstrik eller ribstrik, inden du går igang med glatstrik.

I videon her kan du se hvordan du nemt strikker glatstrik.

Perfekt til mønsker

Hvis du skal strikke et mønser er det næsten altid glatstrik der bruges. Husk altid at skifte garnfarve, mens du strikket på vrangsiden. Og her bliver det lidt forvirrende, for når du strikker på vrangsiden har du retsiden mod dig selv.

Når du først er kommet igang finder du garanteret hurtigt ideen i det, og kommer i gang med dit mønsterstrik.

Hvad er retstrik?

Retrik er hvor du kun strikker med retmasker på både ret – og vrangpinde. Det giver et “knubret” look, og så bliver selve resultatet til at blive lidt tykkere. En retstrikket sweater eller halstørklæde bliver dejlig hyggeligt af udseende.

Det perfekte begynderprojekt

Det bedste ved retmasker er, at de er de nemmeste masker at strikke. Et retstrikket halstørklæde er derfor noget nær det nemmeste begynderprojekt du kan kaste dig over.