Bambusgarn er en ret ny form for garn. Garnet er blevet en del af den miljøvenlieg bølge, da dyr ikke indgår i produktionen af bambusgarn. Derfor er bambusgarn et rigtig godt alternativ til uldgarn.

Bambus er i den grad vundet frem som materiale på meget kort tid. Bambus er på rekordtid blevet populært til tekstiler, både som garn og til tøj. Det særlige ved bambus er at det kan produceres på en meget miljøvenlig måde.

Her kommer vi ind på bambusgarnets unikke egenskaber samt hvad du skal være opmærksom på, når du køber bambusgarn.

Bambusgarnets egenskaber

Der er flere fordele ved bambusgarn. De fibre man kan lave af bambus bliver til nogen meget bløde og lette fibre. Bambusgarnet er meget fint og lækkert i kvaliteten. Det anbefales derfor til folk der har sart hud, eller som ikke kan tåle uld. Inden bambusfibrene spindes til uld bliver de behan

  • Blødt og let
  • Antistatisk
  • Antibakteriel
  • Leder fugt væk fra huden – er tempererende
  • Bæredygtigt

Bambusplanter er et bæredygtigt materiale, da det dyrkes uden pesticider. Desuden vokser det utrolig hurtigt. De hurtigste bambusplanter kan vokse helt op til 50 cm på en dag! Bambusplanten er dermed en vedvarende ressource, der modsat bomuld og uld ikke løber tør eller er længe og besværligt at dyrke.

Bambusplanten kan vokse og leve i næsten alle klimaer. Det meste bambus, der bliver til bambusgarn er dog fra Kina hvor det stortrives. Fra rødderne kan der blive ved med at gro nye bambusplanter, og det er i den grad med til at gøre bambusgarn til et miljøvenligt valg.

Bambusgarnets unikke egenskaber gør det ideelt til baby – og børnestrik

Hvordan laver man bambusgarn?

I 2011 fandt man ud af at man kan lave tekstil ud af denne plante. Siden da er det gået hurtigt. Bambusplanterne laves om til en stor masse, der derefter skylles og spindes til fibre. I denne proces gennemgår materialet en kemisk behandling. Denne kan i visse tilfælde være miljøskadelig. Hvilken fremstillingsproces der benyttes til at lave bambusgarnet bør man derfor læse om på garnproducentens hjemmeside, hvis man vil være sikker på at det ikke skader miljøet unødigt.

Bambusgarn er altid blandet med andre former for garn. Ofte akryl eller bomuld. Selvom bambusfibre er utrolig stærke, så skal det alligevel blandes med noget andet, for at kunne spindes til stærkt garn.

Men spiser pandaer ikke bambus?

Måske tænker du at pandaerne ikke får nok føde, når vi begynder at lave garn og tekstil af alt deres bambus. Men pandaer spiser faktisk meget små bambuskud, og typisk en anden form for bambus, end den man bruger til garn. Produktionen af bambusgarn udgør derfor ikke en umiddelbar risiko for pandaen.

Kilder: Bambino.dk, Rito.dk

Strik eller hækl med bambusgarn

Når man spinder garn af bambusfibre, får man et utrolig blødt og stærkt garn. Samtidig er det meget let. Derfor er det et rigtig godt alternativ til ren uldgarn. Bambusgarn er altid blandet med bomuld, uld eller akryl. Dette er for at give garnet nok styrke til at det kan holde.

Se forskellige bambusgarntyper her

Strikkeopskrifter med bambusgarn

Har du fået lyst til at strikke med bambusgarn, så er der et væld af strikkeopskrifter at vælge i mellem. Her har vi fremhævet fire flotte strikkeopskrifter med bambusgarn.

Strikket sweater i bambusgarn

Meget smuk strikket sweater til damer i bambusgarn. Trøjen har et flot hulmønster fra brystet og ned. Ærmerne er 3/4 lange. Med denne trøje vil du virkelig kunne mærke det lækre og bløde bambusgarn mod huden. Strikkeopskriften er fra Viking, og findes her (på norsk).

Trøjen skal strikkes med bambusgarn fra Viking kaldet Viking Bamboo.

Grydelapper – nem strikkeopskrift med bambusgarn

Fordi bambusgarnet er absorberende er det også meget anvendeligt til projekter som klude, viskestykker eller som her grydelapper. Disse grydelapper er et hyggeligt lille projekt. Meget oplagt, hvis du ønsker at prøve bambusgarn af, men uden at betale en formue for garn til et større projekt. Opskriften finder du her (på norsk).

Grydelapperne skal strikkes med bambusgarn fra Viking kaldet Viking Bamboo.

Strikkeopskrift på romper

Meget nuttet romper til babyer. Strikkeopskriften er fra det norske garnfirma Viking, der laver de flotteste gratis strikkeopskrifter til både voksne, børn og babyer. Her er altså et eksempel. De populære romper er utrolig anvendelige til børn, og så ser de bare rigtig nuttet ud. På billedet er romperen gjort feminin med to små hjerter som knapper, men den kan sagtens bruge til drenge også. Opskriften finder du her (på norsk).

Den strikkes med Viking Bambino, der er et ekstra blødt bambusgarn til børn.

Yndigt strikket babytæppe i bambusgarn

Som tidligere nævnt er bambusgarn meget egnet til babyer og børn. Det skyldes at det er så utrolig blødt mod huden, og kradser slet ikke. Et babytæppe i bambusgarn er derfor en skøn gave til enhver heldig baby. Babytæppet her har et meget smukt hulmømster og kan nemt laves til begge køn. Opskriften finder du her (på norsk).

Tæppet strikkes i bambusgarnet til børn kaldet Viking Bambino.