Gratis opskrift på hæklet tæppe

Et hæklet tæppe er et enormt hyggeligt projekt at lave. Et hæklet tæpper er skønt at putte i på sofaen. Her får du en gratis opskrift til et hæklet tæppe i bambusgarn. Men du kan naturligvis også sagtens lave opskriften med andre gantyper i andre farver. Noget af det bedste ved et hjemmelavet tæppe er nemlig, at man helt selv kan vælge farve og design!

På denne side får du en gratis strikkeopskrift opskrift på et retro-inspireret hæklet tæppe

Hæklet tæppe af firkanter

Tæppet her har jeg hæklet af firkanter. Dvs. jeg først hækler en masse firkanter, og til sidst syer dem sammen. Jeg har valgt at sy dem sammen med madrassting, da jeg synes det er nemmest, og giver det pæneste resultat.

Valg af garn til hæklet tæppe

Til dette hæklede tæppe har jeg valgt det super bløde bambusgarn. Jeg har nemlig ikke brug for et varmt uldtæppe, men derimod et let og lækkert tæppe. Jeg synes personligt at et tæppe i rent bomuld bliver for tungt, og jeg er ikke så meget til akryl. Bambusgarnet er meget let og blødt i kvaliteten. Garnet skinner nærmest en lille smule, og selve tæppet ender derfor med at se rigtig flot ud, synes jeg. Men hvis man ønsker sig et rigtig varmt hæklet tæppe, så er bambusgarnet nok ikke det bedste garn.

Det garn jeg hækler tæppet i er bambusgarn fra Hjertegarn, der er 70% bambus og 30% bomuld. Det lækre garn kan du købe hos Rito her.

Gratis opskrift på hæklet tæppe

Lav 4 lm og sæt dem sammen til en ring med en kædemaske. Hver omg. starter med 3 luftmasker, der gør det ud for den første stgm.

  1. 3 lm, 11 stgm i ringen (12)
  2. 3 lm, 1 stgm i samme m. To stgm i hver stgm gentag resten af omg. (24 stgm)
  3. 3lm, 1 stmg i samme m 1 stgm. i næste m, 2 stgm i næste m gentag resten af omg. (36) omg. 3 lm, 1 stgm i samme m 2 stgm, 2 stgm i næste m. gentag resten af omg (48)
  4. Luk af

    Nu har du en cirkel. For at vi kan sætte cirklerne sammen til et stort hæklet tæppe, skal de laves til firkanter. Jeg har valgt at bruge farven sort til at lave cirklerne om til firkanter. Det er en kontrastfarve til cirklerne, og vil få de flotte runde former til at stå frem.

Lav cirkel om til firkanter

Sådan laver du dine hæklede cirkler om til firkanter:

Med sort:

Start et vilkårligt sted på cirklen. Alle omgange starter med 3 lm, som gør det ud for den første stgm. Du laver et hjørne ved at bruge forskellige slagsmasker.

  1. omg. start med en km. Lav 3 lm. Lav herefter 1 stgm., *2 hstgm, 4 fm, 2 hstm. 2 stgm., 2 lm, 2 stgm, 2 hstgm., 4 fm. * gentag til du er tilbage ved omg. begyndelse, lav 2 lm og saml. med en km.
  2. omg. lav. 3 lm. og 1 stgm. i lm-buen i hjørnet. *Fortsæt hen til næste hjørne, hvor du laver 2 stgm. i lm-buen, 2 lm, 2 stgm. i lm buen.* gentag indtil du er kommet hele vejen rundt, og slut af med en km. i nr. 3 af dine første 3 lm.
  3. Luk af.

Sy eller hækl firkanterne sammen

Personligt har jeg valgt at sy firkanterne sammen, da jeg synes det er langt nemmere, hurtigere og pænere. Desuden elsker jeg at sy, så for mig er det dejligt med afvekslende arbejde.  Men der findes rigtig mange måder, man kan hækle dem sammen, hvis man ønsker dette. Du kan finde mange forslag hvis du søger på “crochet squares together på enten Google eller Youtube.

Jeg syer mine firkanter sammen med madrassting, da de holder godt og giver en fleksibel og flad sammensyning.

Du kan se hvordan man gør i denne video

Jeg skal nok ligge flere billeder op af det hæklede tæppe, når det engang er færdigt! 🙂
Hvis du har kommentarer eller spørgsmål er du som altid velkommen til at skrive det i kommentarfeltet.