Et par hæklede grydelapper i vaffelmønster er både hurtige og hyggelige at hækle. De er geniale fordi et vaffelmønster giver et ret tykt resultat, der er godt til at holde varmen væk fra hænderne.

Her på siden finder du en gratis opskrift på hæklede grydelapper i vaffelmønster

Gratis hækleopskrift på grydelapper i vaffelmønster

Vaffelmønsteret er nemt at hækle, når først du har knækket koden til det. Det er nemlig de samme to rækker du hækler hele vejen, når du har lavet de første to rækker. Start med at slå et antal luftmasker op, der passer til den bredde grydelapper du ønsker.

Grydelapperne hækles i bomuldsgarn, som du kan købe billigt her.

Du kan se den gratis opskrift på vaffelmønsteret i videoen nedenfor.

Hæklede grydelapper – et hyggeligt lille projekt

Der er mange grunde til at gå i gang med at hækle et par grydelapper. For det første er det en ret brugbar gave, som næsten uanset hvad vil blive brugt og gøre gavn. Grydelapper kan enten være en rigtig personlig og dejlig gave at give til venner eller familie, men man kan naturligvis også selv bruge dem, og få gavn af dem i eget køkken.

Hæklede grydelapper med vaffelmønster

Der er flere grunde til at netop vaffelmønsteret er velegnet til netop grydelapper. Fordi det hækles på den måde det gør, bliver selve grydelappen ret tyk og dermed isolerende. Mønsteret er ”højere” nogen steder, og heraf kommer naturligvis navnet vaffelmønster, da resultatet minder om en vaffel. Dette gør også grydelappen endnu mere varmeisolerende. Hvis du benytter bomuldsgarn til nål 2,5 – 3 så er det en god ide at bruge dobbeltgarn, eller endda tredobbeltgarn. Hæklede grydelapper vaffelmønster er derfor både praktisk og pænt. Du kan finde den gratis opskrift på hæklede grydelapper i vaffelmønster ovenfor. Hæklede grydelapper i vaffel er ret nemt at lave, så snart du har knækket koden. Start evt. med at hækle en lille prøve, så du har styr på mønsteret inden du slår en masse masker op.

Vaffelmønsteret er ikke kun brugbart til grydelapper, det kan også bruges til karklude eller endda viskestykker. Så vil jeg dog anbefale ikke at ligge garn dobbelt lige umiddelbart, da resultatet hurtig kan blive stift.

Vælg helt selv farve og design

Det gode ved et par hæklede grydelapper er, at man kan vælge præcis den farve og design, som man har lyst til. På den måde kommer de til at passe rigtig godt ind i husets køkken. Et par grydelapper kan hækles, så de enten ser sjove og humoristiske ud, eller de kan laves mere stilet og flotte. Det hele kommer an på mønster og farvevalg.

Brug bomuldsgarn til dine hæklede grydelapper

Når du skal lave dine hæklede grydelapper, så er det bedst at bruge bomuldsgarn. Der er nemlig flere fordele ved at benytte bomuldsgarn til projekter såsom grydelapper, viskestykker og karklude. Bomuld kan nemlig tåle at blive vasket på 60 eller 90 grader, hvilket er praktisk og hygiejnisk, når det er til brug i køkkenet. Derudover er bomuld ikke så brandbart som for eksempel akrylgarn, der slet ikke ville egne sig til grydelapper. Uld er ej heller et godt valg, da det hurtigt bliver glat og tyndt. Så hold dig til bomuldsgarn, når det handler om hæklede ting og sager til køkkenet.

Køb garn til hæklede grydelapper online

Når du vælger at købe dit garn online, er der helt sikkert penge at spare. Her er der nemlig lave priser, og du får endda lynhurtig levering. Mange butikker levere allerede dagen efter, hvis du bestiller inden kl. 16. Så hvis du mangler billigt garn til enten dine hæklede grydelapper i vaffelmønster, eller et andet projekt, så kan du med fordel kigge forbi vores side med en oversigt over billigt strikkegarn.