Gammeldags nissehue


Strik en god, gammeldags nissehue og gør julen lidt mere hyggelig. En gammeldags nissehue skal selvfølgelig være rød og have en hvid kvast i spidsen. Her på siden finder du den bedste opskrift på sådan en julehue.

Mayflower strikkeopskrift

Denne strikkeospkrift er gratis, og du kan nemt downloade den ved at klikke dig videre til Mayflowers strikkeside. Opskriften anbefaler at du bruger garnet uldgarnet Mayflower Easycare hvilket er et skønt uldgarn, der er nemt at vaske.

Denne nissehue er prydet med stjerner, men den kan du selvfølgelig bare springe over, hvis du fortrækker at huen er klassiske og helt rød.

Gå til opskriften nu

Du kan bruge akrylgarn til denne opskrift – det kan du købe billigt her. Læs mere om garn til nissehue her.

Nissehuens historie

En nissehue er ikke bare en hvilken som helst hue. Den sidder nemlig på hovedet af julens hovedpersoner: nemlig julemanden og hans nisser.

Den klassiske og gammeldags nissehue har faktisk sin oprindelse tilbage i 1930’erne hvor ingen mindre end julemanden havde den på i de gamle Coca Cola reklamer. Det var den røde nissehue de fleste kender i dag med en hvid kant, og en hvid pelskvast for enden.

Se flere strikkede nissehuer her

Den danske nisse

Det er svært at finde frem til nogen ældre udgaver af den flotte hue, da dens historie også er skabt af tidens fortællere. Vi ved dog at de første fortællinger om den danske nisse optræder så langt tilbage som i 1800-tallet. Dengang var nissen dog ikke nødvendigvis en velkommen gæst i huset. Tværtimod var han en vaskeægte drillenisse, der endda kunne finde på at flytte med hvis husstanden prøvede at komme væk fra hans drillerier. Den danske nisse har en helt rød hue.

Moderne fortolkninger af julehuen

Igennem tiden har vi set mange kreative fortolkninger af den hyggelige hue. I TV2 julekalenderen Pyrus har den glade nisse en nissehue med en kasket. Senere så vi den flotte ”Tinka nissehue” i julekalenderen om nissepigen Tinka, der kørte på tv2 i 2019.

Se også den flotte Tinka nissehue her.

De moderne udgaver er heller ikke nødvendigvis røde sådan som den gammeldags nissehue er. De kan både være grå eller stribede og have forskellig farvede kvaster.

Se også:

Maria Nielsen

Maria elsker at strikke og hækle, og har brugt masser af tid på at læse om garn og strikke - og hækleteknikker.

Nyeste posts