Finger strik

Fingerstrik er en sjov måde at strikke på, hvor du snor garnet om fingrene. Resultatet bliver meget luftigt og det bliver til en slags fingerstrik slange. Det er også sjovt at strikke et fingerstrik tørklæde.

Hvis du kunne tænke dig at prøve kræfter med fingerstrik, så bliv her på siden, hvor vi kommer ind på hvordan du gør, hvad du kan bruge fingerstrik til og hvordan du finder på flere sjove fingerstrik ideer.

Scroll ned, og find fingerstrik opskrifter og flere fingerstrik ideer!

Fingerstrik – hvordan gør man?

Den nemmeste måde at komme i gang med fingerstrik på, er at tage fat i det nærmeste garnnøgle, og så ellers sætte dig foran youtube. Det er nemlig langt nemmere at lære fingerstrik, når du ser det på en video, fremfor at læse dig frem til det.

Hvilket garn til fingerstrik

Du kan bruge mere eller mindre alt garn, men det er klart, at jo tykkere det er, jo tættere bliver dit fignerstrik. Bruger du et tyndt bomuldsgarn, så bliver det hurtigt en meget tynd fingerstrikslange, du får ud af det.

Akrylgarn til fingerstrik

Akrylgarn er rigtig godt til fingerstrik, da det er nemt at arbejde med. Det filtrer ikke ligeså nemt som uld, og samtidig kradser det heller ikke, men er derimod dejlig blødt. Praktisk når nu du skal have det mellem hænderne! Du kan købe akrylgarn billigt her.

Fingerstrik opskrifter

På nettet kan du finde opskrifter ved at søge dig frem. Men du finder nok flest opskrifter på YouTube, hvor du også med det samme kan se hvordan man gør.

Her har vi samlet nogen fingerstrikopskrifter, som du kan prøve dig frem med.

Sådan strikker du en fin fingerstrik hue:

Prøv dig frem

Det gode ved fingerstrik er, at det ikke taget særlig lang tid. Derfor er det bare med at komme i gang og prøve sig frem, for det tager ikke så lang tid at lave det om igen, hvis resultatet ikke bliver som forventet.

Hvad kan man bruge fingerstrik til?

Du kan bruge det til mange forskellige ting. Tørklæde, slange eller en hue er blandt de mest almindelige måder at bruge fingerstrik på.

En anden måde du også kan bruge fingerstrik er ved at lade et barn prøve at strikke fingerstrik. Ofte synes børn at et par strikkepinde kan være svære at håndtere, og maskerne falder let af. Med fingerstrik får de muligheden for at prøve at kreere noget med garn, men uden at skulle bruge pinde.
Det er en sjov måde at være sammen på, og dit barn vil helt sikkert elske at strikke noget selv, næsten uanset hvad det så bliver til.