Hvis du gerne vil strikke eller hækle et slumretæppe, så er garnvalg og farver to store spørgsmål, der skal besvares. Hvilket garn der er det bedste til et slumretæppe kommer helt an på hvilket tæppe du ønsker. Det er også relevant hvordan tæppet skal bruges. Skal det være varmt og tungt, eller let og sommerligt? Prisen på garnet er naturligvis også en faktor.

Her kan du læse mere om hvordan du finder frem til det bedste garn til slumretæppe

Bedste uldgarn til slumretæppe

Det mest almindelige valg af garn til slumretæppe må nok være uld. Uldgarn har i mange årtier været det mest benyttede garn til både strikke – og hækleprojekter. Uld er utrolig anvendeligt, og fås i mange udgaver og kvaliteter. Når vi snakker garn til slumretæppe, er det vigtigt at være obs på at garnet ikke kradser.

Uldgarn der ikke kradser – bedste garn til slumretæppe

Merinogarn og alpacauldgarn er kendt for at være blødt og behageligt. Begge dele er dog garn i den dyre ende. Når du skal købe garn til slumretæppe er det ikke ualmindeligt at bruge 30 nøgler eller mere. Derfor kan det anbefales at vælge et blandingsgarn, hvor ulden er blandet med enten akryl eller bomuld. Vær dog opmærksom på at bomuld hurtigt bliver meget tungt. Et garn med maks 40 – 50% bomuld er derfor at fortrække.

Uld / bomuldsgarn til slumretæppe

Dette garn kunne være et godt bud på det bedste garn til slumretæppe, såfremt man ønsker et uldgarn, der også er blandet med bomuld. Ulden giver tæppet varme og lethed, mens bomulden gør tæppet blødt og behageligt, og holder prisen på garnet i et fornuftigt niveau. Du kan købe garnet billigt her. 

Ren uldgarn til slumretæppe

Ønsker du at strikke eller hækle tæppet i ren uld kan det anbefales at bruge merinould. Det er meget blødt og behageligt. Det anbefales også til tøj til babyer, da det simpelthen er så blødt. Det viste merinould har lange fibre, som gør at det ikke kradser. Samtidig har det gennemgået en behandling, så tæppet sagtens kan vasket på uldvaskprogram i maskinen. Drops baby merino er et meget populært garn, da det er ret billigt i forhold til meget andet uld, og det fås i et væld af farver.  Se alle farverne her.

Bedste bomuldsgarn til slumretæppe

Mange ender med at vælge bomuldsgarn som det bedste garn til slumretæppe. Bomuld er et naturligt materiale, det er blødt, ikke så dyrt og så fås det i alle farver. Desuden er et tæppe i bomuldsgarn det perfekte valg, hvis man er ude efter et sommertæppe, der er skønt at have over sig, selvom det er varmt.

Vælger man bomuld som det bedste garn til sit slumretæppe, skal man være opmærksom på at det bliver et tungt tæppe. Det er derfor ikke et godt valg til et stort sengetæppe, da det ville blive alt for tungt. Det kan derimod være skønt i et rigtig slumretæppe til sofaen, da det føles beroligende at have over sig.

Hvilket bomuldsgarn er bedst?

Der findes forskellige typer af bomuldgarn, men de er alle sammen alligevel ret ens. Du kan vælge økologisk bomuldsgarn som er lidt blødere end konventionelt bomuld. Eller du kan vælge det almindelige bomuld, som er billigere og fås i alle farver. Tit kan bomuld købes billigt i store pakker.

 

Rainbow bomuldsgarn fra Hobbii er et fint garn til et tæppe. Det kan købes her.

Ellers er der et meget stort udvalg af bomuldsgarn hos Rito, hvor der ofte også er gode mængderabatter. Gå til Rito bomuldsgarn her.

Hæklet eller strikket tæppe af bambusgarn

Bambus er et ret nyt materiale indenfor både garn og tekstil. Når man spinder garn af bambusfibre, får man et utrolig blødt og stærkt garn. Samtidig er det meget let. Derfor er det et rigtig godt alternativ til uld, når vi snakker garn til slumretæppe.

Bambusgarn er altid blandet med bomuld, uld eller akryl. Dette er for at give garnet nok styrke til at det kan hol
de.

Bambusgarn er meget let og utrolig blødt. Det vil egne sig perfekt som et lækkert sommertæppe. Man kan også glæde sig over at bambus er et miljøvenligt alternativ til uld. Der skal nemlig ikke bruges dyr i processen, og bambusplanterne kan vokse helt op til 50 cm på en dag.

Se forskellige bambusgarntyper her

Hvor meget garn til et tæppe?

Dette spørgsmål er altid svært at besvare. Hvor meget garn du skal bruge på et tæppe kommer nemlig helt an på forskellige faktorer:

  • Hvilket garn du anvender (løbelængde og tykkelse)
  • Hvor fast eller løst du strikker/ hækler
  • Hvilket mønster du anvender

Som tommelfingerregel er 30 garnnøgler et godt bud på hvor meget garn der går til et tæppe. Men vil du være sikker kan det anbefales først at strikke eller hækle en lille prøve. Herefter kan du veje prøven og udfra dette gange det op. Så kan du få et nogenlunde præcist tal. Men helt præcist kan det aldrig blive, så lig altid 2 – 3 nøgler oven i. Det er meget ærgerligt at løbe tør for garn.

Strikket eller hæklet tæppe i firkanter

Et strikket eller hæklet tæppe i firkanter laves ved at man laver mange firkanter i samme størrelse, og derefter syer eller hækler dem sammen, så de danner et stort slumretæppe eller sengetæppe. Det er nok den mest almindelige måde at lave tæpper på, da det er nemt at sidde med og giver et meget hyggeligt og pænt resultat.

Fordele ved at lave et tæppe i firkanter: 

  • Du kan arbejde på dit tæppe, selvom du er på farten. Hav en enkelt firkant med i tasken og strik videre på den i toget eller bussen.
  • Hvis firkanterne til tæppet er helt ens, lærer man hurtigt strikkeopskriften i hovedet. Så bliver et strikket tæppe et afslappende projekt, som man kan vende tilbage til når man har behov og lyst.

Strikkekit: Strikket tæppe i firkanter 

Nemt og meget hyggeligt strikket tæppe, der strikkes kun i retstrik. I strikkekittet medfølger Drops Alpaca garn, som er et meget blødt og eksklusivt uldgarn.

Det strikket tæppe strikkes med to tråde, så det bliver ekstra blødt og vamset. Det her er et rigtig vintertæppe, som vil holde dig varm på kolde aftener.

Når du har strikket alle firkanterne, strikkes de sammen til lange baner, der danner tæppet. Et tæppe i firkanter som dette er et godt begynderprojekt, hvor du får noget meget brugbart ud af det. Det er dog også et genialt projekt til ren afslapning.

Armstrikket tæppe

Et armstrikket tæppe er en helt anden mulighed, som er blevet meget populær. Det er et anderledes tæppe, der ser flot ud i boligen. Dette tæppe er ikke så stort, og købes som strikkekit. Et sjovt og overskueligt projekt. Tæppet kan strikkes på få timer.

På instagram findes der mange billeder af de populære tæpper.

Hvis du ikke har prøvet at armstrikke før kan du læse alt om armstrik her.

Over the Rainbow strikket tæppe – Avanceret opskrift

Her er tæppet, der udfordrer den erfarne strikker.

Tæppet strikkes i vifter, der ligner regnbuer. Til sidst syes de sammen, så de danner det smukke mønster, der ligner regnbuer.

Tæppet strikkes i to typer garn fra Drops, som giver det en hel unik og lækker kvalitet. Med to tråde bliver tæppet tykt, men ikke så tungt, da der benyttes let og lækkert uld.