Ultimativ Guide til valg af bedste garntype!

Strik med forskellige garntyper

Skal det være uldgarn, bomuldsgarn eller et blandingsgarn? Og hvilke strikkeopskrifter er er bedst med akrylgarn?

Du kender det helt sikkert. Du har et nyt projekt på tegnebrættet, og du kan dvæle i timevis foran skærmen, mens du scroller igennem diverse sider i håbet om at det perfekte garn, i den perfekte farve, præsenterer sig for dig.

Og med god grund; dit garnvalg har nemlig stor betydning for det færdige resultat, og ikke mindst prisen på det.

I guiden kan du læse om de forskellige typer af garn, og deres unikke egenskaber. Du kan også finde opskrifter der er egnet til fx. uldgarn, bomuldsgarn eller akrylgarn, samt eksempler på garntyperne.

Beskrivelse af de bedste garntyper

Ofte er der flere typer garn, der er anbefalet til en opskrift. Det kan være bomuldsgarn ell
er uldgarn til pind 3,5. Og det kan være et svært at vælge hvad der er bedst. Skal trøjen være varm og blød? Eller en let kvalitet til sommer og forår?

Klik for at komme til beskrivelser af de bedste typer garn, og bliv klar til at træffe din beslutning.

→ Uldgarn

→ Bomuldsgarn

→ Kunstigt fremstillet garn: Akrylgarn, viscose, polyester

→ Specielle garntyper: Mælkegarn, Zpaghetti garn / stof garn, refleksgarn

Under hver beskrivelse finder du

  • Beskrivelser af de mest gængse garntyper
  • Hvad du skal være opmærksom på, når du vælger garntype
  • Hvor de bedste garntyper kan købes billigt
  • Hvilke strikkeopskrifter der er bedst med de forskellige garntyper. For eksempel uldgarn til baby, strikkeopskrifter hvor du kan bruge bomuldsgarn, eller akrylgarn når du skal strikke et tæppe

Når du har læst guiden, håber jeg at du føler dig rustet til at vælge den bedste garntype til din strikkeopskrift. Ellers er du altid velkommen til at smide en kommentar. 🙂

Valg af bedste garntype

Forskellige garntyper er lavet af fibre, der kommer fra forskellige kilder. Nogengange er garnet lavet en enkel slags fibre, andre gange er det en blanding. På den måde får garntyperne det bedste fra flere typer garn.

Overordnet er der tre slags fibre, der bruges når forskellige garntyper fremstilles: animalske (fra dyr), plane-baseret og syntetiske.

Animalske fibre i garntyper

Uldgarn

Uld er et af de mest velkendte og almindelige garntyper. Mange der strikker fortrækker ulden som garntype. Uldgarn stammer fra får og er varmt, åndbart og naturligt.

Alpacauld

Inkaerne kaldte garntypen alpacauld for “Gudernes uld”, og med god grund! Det er fantastisk blødt, slidstærkt og åndbart. Alpacauld er allergivenlig og et godt alternativ for dem, der ikke tåler uldgarn. Baby alpacauld er spundet fra alpaca kalvens første klipning, og det er endnu blødere! Det er fantastisk blødt at strikke med, og alpacauld er et af de blødeste garntyper når du strikker tøj.

Silkeuld

Silkeorme spiser de fineste blade for at producere silke, der er spundet fra deres puppe, som bliver til det mest eksklusive silke! Silkeuld er kendt for dets glans, kvalitet og luksuriøse blødhed, og egner sig perfekt til sjaler og finere strikketøj. Garn med silke er ofte blandet med andre gode garntyper for at kombinere silkeuldens ekstravagante kvaliteter med alpacauld eller eller merinould.

Mohairuld

Det meget eksklusive mohairuld er spundet med uld fra angorageden. Det smukke uldgarn er perfekt til cardigans, sweaters, halstørklæder og hatte. Det er meget nemt at farve, hvorfor du kan strikke tøj med mohairgarn i de mest fantastiske farver.

Plantebaserede fibre

Drops Paris 100% bomuld.

Bomuldsgarn

Behageligt, og naturligt og nemt at vedligeholde – bomuldsgarn har været populært i over 8000 år. Bomuldsgarn har lange, slidstærke fibre, og er en perfekt garntype til strikkeopskrifter i den varme tid på året.

Bomuldsgarn er en stærk og holdbar garntype, der er gode til at strikke karklude og strikke håndklæder.

Bambusgarn

Bambusgarn er naturligt og antibakterielt, hvilket gør det perfekt når du skal strikke babytøj og andet strik til baby. Bambusgarn bliver ofte kombineret med andre gode garntyper (uldgarn eller akrylgarn). Det tilfører lethed og blødhed. Bambusgarn er en garntype, der kan maskinvaskes uden problemer, og føles super blødt mod huden. Bambusgarn er en f de mest bæredygtige garntyper.

Kunstigt fremstillede garntyper

Kunstigt fremstillede garntyper, eller syntetiske garntyper, er lavet af mennesker via en kemisk proces. Syntetiske garntyper er perfekt til uld-allergikere og veganere. Syntetiske garntyper fås i stort set alle farver, og mange forskellige kvaliteter. Det holder formen ved vask, og er utrolig nemt at vedligeholde. Den type garn egner sig godt til blandt andet tæpper, puder og tasker.

Akrylgarn

Akrylgarn er populært fordi det er billigt og nemt at vedligeholde. Det er godt til strikkeopskrifter med legetøj eller tilbehør til hjemmet. Garnet findes i et meget stort udvalg af flotte farver.

Nylongarn

Nylon er et andet navn for polyamid. Det er ofte blandet med andre garntyper for at få lethed og stræk i garntypen. Strømpegarn består oftest af ca. 30 % nylon, der sikrer at sokkerne holder længere, og er nemme at vaske og vedligeholde.

Polyestergarn

Du finder ofte polyestergarn blandet med andre fibre, det sikrer dit strikketøj holder formen. Det tilføjer stræk, holdbarhed og og blødhed til mange garntyper med en svagere struktur.

Kilde: https://www.loveknitting.com/