Strikket julepynt | Pynt hjemmet op med dit eget strikkede julepynt

Strik dit eget julepynt, og få det mest personlige og flotte julepynt. Mange er rigtig glade for at strikke deres eget julepynt, og går gladeligt i gang allerede i sommermånederne. At strikke julepynt er hyggeligt at sysle med, og det giver så meget glæde og pynter flot i stuen. Vil du gerne i gang med at strikke julepynt, så har vi her samlet en liste med en masse flot strikket julepynt.

Se en masse strikket julepynt længere nede af siden

Strikket julepynt tager ikke så lang tid at lave, og det givet en helt særlig stemning. Et juletræ med strikket julepynt har mere historie meds sig, end julepynt man har købt i en butik. Derfor gemmer og genbruger vi ofte også vores strikkede julepynt.

Det kan du (også) bruge strikket julepynt til

De fleste bruger strikket julepynt til at pynte op til jul i deres hjem, hvilket nok er den primære måde at bruge sit strikkede julepynt. Men faktisk kan du bruge det på mange flere måder, som vil skabe glæde og julestemning. Du kan fastsætte strikket julepynt på julegaverne for at gøre dem endnu mere personlige. Du kan også forære det væk som værtindegave, hvis du skal holde jul ude. Et par strikkede grydelapper med julemønster, vil uden tvivl skave glæde i julekøkkenet. Der er også muligheden for at forære dit strikkede julepynt væk til velgørenhed. Det kunne være Røde Kort butikker, eller lign., der sælger strikket julepynt og donerer en del af pengene til velgørenhed.

  • Pynt op i dit hjem
  • Påsæt strikket julepynt på julegaverne
  • Giv som værtindegave
  • Forær væk som værtindegave

Der er masser af grunde til at komme i gang med at strikke dit eget julepynt. Du kan garanteret finde inspiration her på siden, hvor vi har samlet en masse gratis strikkeopskrifter på strikket julepynt.

Strikket engel

Den fineste strikkede engel, der vil pynte flot på bordet eller juletræet. Dette julepynt er hurtigt at strikke, og spreder masser af julestemning. Til englen skal du bruge to slags garn:

Find den gratis opskrift her

Strikkede julekugler

Strikkede julekugler er blevet meget populære at strikke, især efter at Arne og Carlos, de to norske strikkeguruer, udgav en bog kun med opskrifter på strikkede julekugler. Hvis du vil strikke de flotte julekugler som julepynt, vil jeg anbefale at du har styr på mønsterstrik med flere farver. En julekugle er ikke så stor, og tager derfor ikke så lang tid at strikke. Men det kræver, at du har tungen lige i munden.

Har du lyst til at kaste dig ud i at strikke denne form for julepynt, kan du finde en gratis opskrift her. De viste julekugler er strikket i to tråde Drops Alpaca. Det kan du købe lige her.

Julekugler – af Arne og Carlos

Er du vild med strikkede julekugler, så bør du læse bogen af Arne og Carlos, der er fyldt med masser af opskrifter på de flotte julekugler.

Arne og Carlos er populære, og kendt for deres flotte strikkemønstre. Faktisk var det da deres strikkede julepynt, der fik sat skub i deres karriere. I dag har de udgivet flere bøger, både med strikkede tøfler, dukker, påskepynt og mere til.

Du kan købe bogen her

Vin-nisse

Strik julepynt, der passer perfekt til julefrokosten. Denne sjove vinnisse kan sidde på en kartion vin, mens tuden kommer ud gennem skægget på nissen. Strikket julepynt, der samtidig er et sjovt indslag! Den gratis strikkeopskrift finder du her

Til vin-nissen skal du bruge

Strikket julesok

En julesok kan både bruges som strikket julepynt, eller den kan bruges til at ligge små gaver i til børnene. Denne strikket julesok er lavet i rød og hvid, som er de helt klassiske julefarver. Langs julesokken er der flotte mønstre, og på toppen er der en snøre med kvaster, som er en fin lille detalje. Snoren kan naturligvis udelades, hvis du ikke ønsker den.

Julesokken strikkes i Drops Nepal. Køb garnet her.

Bestikholder til julemiddagen

Giv julemiddagen et ekstra strejf af julestemning med denne nissehue som bestikholder. Strikket julepynt gør julemiddagen eller julefrokosten lidt mere julet, og så er det sjovt selv at strikke julepynt til bordet. Julesokken er hurtig strikket, og er i de klassiske røde og hvide farver. Julepyntet skal strikkes i bomuldsgarn, så det tåler at blive vasket mange gange.

Strikket julepynt til flasker

Her er endnu mere strikket julepynt, der gør dekorationen til julefrokosten mere personlig. De to flaskevarmere er hurtigt strikket. Her er de vist i en rød udgave, og en stribet udgave, men de kan laves i uendelig mange varianter. Julepynten strikkes på strømpepinde i det bløde Drops Nepal garn.

  • Du kan finde den gratis strikkeopskrift her

Køb Drop Nepal her

Et lille strikket hjerte

Strik dit eget julepynt til juletræet eller til en troldgren. Dette fine hjerte vil pynte så flot på begge dele. Hjertet er strikket i retstrik, og ret hurtigt at strikke. Du kan finde den gratis strikkeopskrift her

Til hjertet skal du strikke med Drops alpaca, og Drops kid-silk. Begge dele finder du hos Rito

Kalendersokker

Julesokker er noget af det mest populære strikkede julepynt. Det er nemlig både super hyggeligt, og samtidig anvendeligt til kalendergaver. Denne juleopskrift indeholder opskrift til fire forskellige julesokker, en til hver søndag i advent. Kalendersokkerne er strikket i det bløde men holdbare Drops Karisma.

Køb Drops Karisma her

Grydelapper med julemønster

Et sæt rigtig flotte grydelapper, der er skønne at bruge i køkkenet, når der skal laves julebag. Er du i det kreative hjørne kan du bruge det flotte strikkemønster til at strikke en sofapude. Du kan få garn og opskrift til 64 kr. i alt.

Pynt til lysestager

Er du i humør til ægte julestemning, så bør du kigge nærmere på disse fine strikkede dekorationer til lysestagerne. De er strikket i tyndt, lækkert garn og i et flot bladmønster.

Køb strikkekittet til kun 35,5 kr- klik her

Julenisser som æggevarmere

Æggene skal da ikke snydes for strikket julepynt. Disse to søde nisser er nemme at strikke, og giver morgenbordet et ekstra drys julestemning. De søde nisser kan købes som kit til 46,5 kr.

Filtede nissegrydelapper

Tilføj en tand mere strikket julepynt til dit køkken med disse fine nissegrydelapper. De er strikket med det kraftige garn Drops Eskimo, og er derefter filtet. Det er super nemt at filte, det kræver blot at du vasker arbejdet og derefter strækker det i form.

Køb strikkekittet til  nissegrydelapperne lige her.

Endnu et par julegrydelapper

Trænger dit køkken til strikket julepynt, så er et par grydelapper den perfekte måde! Disse strikkede grydelapper er prydet med to engle, omgivet af snefnug.

Strikket julehjerte (filtet) – smukt på juletræet

Dette julehjerte er strikket i det kraftige garn Drops Eskimo, som er særligt velegnet til filtning. Når julehjertet filtes, bliver det mere tæt og er derfor oplagt at bruge til at opbevare pebernødder eller andre julegodter.

Køb strikkekit til julehjertet her

Hæklet Honningkagemand

Er du ferm med hæklenålen, kan du hurtigt hækle denne søde honningkagemand. Han bliver ekstra sød med den røde sløjfe.

Strikket julesok – en unik gave til barnebarnet

En helt særlig julesok til barnebarnets kaldergaver, eller adventspakker. Julesokken er strikket i røde og hvide farver, med flot stjernemønster. Kan købes som kit til 95 kr.

Køb strikkekit her

Strik julepynt og mærk julestemningen

Strikket julepynt er anderledes end det julepynt man køber. For det første er det hjemmelavet, og mange synes derfor det er mere personligt og hyggeligt at sætte frem i hjemmet i den kolde juletid. For det andet kan du personliggøre dit strikkede julepynt, så det har de farver, som du bedst kan lide. De typiske farver til strikket julepynt er rød, grå, hvid og grøn. Når du strikker dit eget julepynt er der mulighed for at bruge nogen mere personlige farver, måske blå eller sennepsgul. Strikket julepynt kan enten være nisser, julesok, engle, julekugler eller noget helt andet. Find masser af eksempler på strikket julepynt her på siden.