Strikkeopskrifter til strikket tæppe

Strikkede tæpper er et skønt projekt at gå igang med.

Det er et af de projekter, der tager længere tid at strikke – og er lidt dyrere end så meget andet. Til gengæld er resultatet et unikt håndlavet tæppe, der falder i din smag, og passer præcis til din stue. Et strikket tæppe er også en fin gave at give til en du har nær.

Håndstrikkede tæpper har en særlig charme, og de bruges i mange år. Somme tider i flere generationer. Det er et af de strikkeprojekter der tager lang tid at strikke. Men – måske – netop derfor, bliver de påskønnet og værdsat lidt ekstra.

Strikket tæppe i firkanter

Et strikket tæppe i firkanter laves ved at man strikker mange firkanter i samme størrelse, og derefter syer dem sammen så de danner et stort tæppe. Det strikket tæppe i firkanter får et flot udtryk, og der er rig mulighed for at lege med farverne.

Se opskrifter på strikkede tæpper i firkanter længere nede i teksten.

Strik når du er på farten

Det er nemt at arbejde på et strikket tæppe i firkanter, mens du er på farten. Hav en enkelt firkant med på farten og strik den i toget eller bussen. Det er mere omstændigt at medbringe et strikket tæppe, hvor man strikker hele bredden på tæppen på rundpind.

Hvis firkanterne til det strikkede tæppe er helt ens, lærer man hurtigt strikkeopskriften i hovedet, hvorefter et strikket tæppe bliver et afslappende projekt man kan vende tilbage til når man har behov.

Sådan strikker dutæppe af restgarn

Hvis du har en masse garnrester liggende, som du ikke ved hvad du skal bruge til, så kan du bruge dem til at strikke et tæppe af restgarn.

Du skal blot bruge en rundpind, hvor der er plads til alle maskerne. Rundpind str. 3,5 er en god gængs størrelse, som du formentlig kan bruge til de meste af dit garn. Læs om strikkepinde her.

  • Slå masker op 

Slå det antal masker op på rundpinden, så det passer med den bredde du ønsker på tæppet.

  • Strik retstrik

Herefter strikker du retstik frem og tilbage, og skifter farve som du synes efterhånden, så tæppet bliver stribet.

  • Sådan skifter du farve

Når du gerne vil skifte til en ny farve, strikker du pinden ud, og klipper herefter garnet over. Begynd næste række med en ny farve. Skift altid farve på vrangsiden.

  • Strik lænkekant

For at kanten bliver pæn, er det en god ide at strikke en lænkekant. Det gør du ved at tage den første maske løs af som ret, med garnet bag, og strikke den sidste maske som vrang på hver pind. Det giver en jævn og pænt kant på tæppet.

Strikket tæppe opskrifter

Her finder du strikkeopskrifter på skønne strikkede tæpper.

Nogle af strikkeopskrifterne er meget nemme, og lige til at gå igang med. For eksempel er der flere tæpper kun strikket i retstrik. Det er et godt projekt at slappe af med, måske mens du ser en tv om aftenen. Andre tæper indeholder mere komplicerede strikkemønstrer, som udfrodrer den erfarne strikker. Resultatet bliver et smukt tæppe, som dine gæster vil ligge mærke til i dit hjem.

Strikket tæppe i smukke lyse farver

Dejlig blødt tæppe, der pynter i sofaen eller på terassen.

Tæppet strikkes i 28 firkanter i forskellige strikkemønstre. Det strikket tæppe er nemt at overskue, da du kun skal have masker på pindende til én firkant ad gangen.

Du får mulighed for at øve forskellige mønstre:

  • Stjernemønster
  • Patentstrik
  • Vaffelmønster
  • Bambusmønster

Tæppet strikkes i det lækre garn Drops Nepal, der er en blanding af 35% Superfin Alpaca og 65% Peruvian Highland Uld. Det er et meget lækkert og blødt ulgarn, der holder formen godt.

Gå til gratis opskrift her.

Armstrikket tæppe

Har du lyst til at prøve armstrik?

Det er en ny populær måde at strikke på. Man kan strikke disse flotte, chunky tæpper. På instagram findes der mange billeder af de populære tæpper.

Nu kan du købe det tykke, lækre uldgarn hos Rito, og kaste dig ud i armstrik! Hvis du ikke har prøvet at armstrikke før kan du læse alt om armstrik her.

Tæppe og pude i stofgarn.

Pude og tæpper med snoninger

Dekorativt strikket tæppe med flotte snoninger.I strikkekittet får du garn til det strikkede tæppe og en strikket pude.

Tæppet og puden er strikket i stofgarn, som giver sættet et helt unikt udseende. Stofgarnet har ikke en særlig lang løbelængde, og derfor skal du bruge mere garn end til så mange andre tæpper. Til gengæld får du et tæppe og pude med et flot udseende.

Retstrikket tæppe, der er super nemt at strikke.

Nemt retstrikket tæppe

Her kan de fleste være med. Tæppet strikkes på rundpind i striber med det bløde garn Drops Fabel.

Garnet er et blødt uldgarn, der uden problemer kan vaskes i maskinen på 40 grader.

Tæppet kan strikkes i de farver, der passer bedst ind i dit hjem. Et strikket tæppe pynter på enhver sofa.

Strikkekit: Strikket tæppe i firkanter 

Nemt strikket tæppe, der strikkes kun i retstrik. I strikkekittet medfølger der bløde Drops Alpaca garn.

Det strikket tæppe strikkes med to tråde, så det bliver ekstra blødt og vamset. Et skønt projekt at bruge aftenerne på.

De strikkede firkanter syes sammen til lange baner, der til sidst syes sammen så de danner tæppet. Et strikket tæppe i firkanter som dette er et godt begynderprojekt, hvor du får noget meget brugbart ud af det.

Strikket tæppe i firkanter – diagonalt mønster

Et strikket tæppe i firkanter med en flot effekt og diagonalt mønster. Tæppet strikkes kun i ret, og er derfor nemt at strikke, selvom du er nybegynder.

I strikkekittet får du:

  • 5 nøgler i Drops Fabel. Et blødt og holdbart garn.
  • 5 nøgler i Drops Delight. Holdbart superwash uldgarn

Du kan helt selv vælge den farvekombination du ønsker til dit strikket tæppe.

Over the Rainbow strikket tæppe

Her er tæppet, der udfordrer den erfarne strikker.

Tæppet strikkes i vifter, der ligner regnbuer. Ttil sidst syes de sammen, så de danner det smukke mønster. Tæppet er strikket efter samme princip som et strikket tæppe i firkanter.

Tæppet strikkes i det super bløde garn:

DROPS DELIGHT
500 g f.nr 10, oliven/rust/blomme
DROPS ALPACA fra Garnstudio
250 g f.nr 8903, sort

Farverigt tæppe  i striber og zig zag

Dette smukke tæppe er strikket i Drops Fabel – et lækkert blødt garn.

Garnet er oprindeligt strømpegarn. Det betyder at garnet er meget holdbart, og samtdig luner dejligt, da der er uld i.

Strikket tæppe

Rigtig lækkert strikket tæppe. Tæppet strikkes i flotte farver, og vil helt sikkert pynte på sofaen eller i lænestolen.

Tæppe i dominostrik

Rigtig flot tæppe strikket i dominostrik.

Dominostrik er både sjovt og nemt at strikke. Tæppet købes som strikkekit, hvor du får alt garnet på en gang. Du kan vælge at strikke tæppet i de farver på billederne, eller vælge nogen helt andre farver.

Nemt retstrikket tæppe

Flot farverigt tæppe, der er strikket på tværs. Tæppet er nemt at strikke, da det kun er strikket i retstrik.

Luksustæppe i firkanter

Rigtig flot strikket tæppe i sarte farver. Her får du et skønt, lunt tæppe strikket i 2 tråde alpaca.

Tæppet bliver virkelig lækkert og blødt.

Tæppe af dominofirkanter

Firkanterne er strikket i det bløde garn Drops Delight, der har flotte farveskift.

Pude og tæppe strikket med snoninger (tykt garn)

Tykt og lækkert tæppe og pude strikket i det utrolig bløde uldgarn Drops Polaris. Både tæppe og pude er strikket med snoninger, som giver en flot effekt.

Strikkekittet er hurtigt at blive færdig med, da garnet strikkes på pind 10 – 12.