En strikket halsedisse til mænd er et hyggeligt lille projekt at give sig i kast med. Det tager ikke så lang tid, og alligevel får man et stykke brugbart strik som kan give meget glæde hos modtageren. Her har vi samlet en række gratis opskrifter på halsedisser til mænd. Til alle opskrifterne er der foreslået garn og pinde.

Strikkeopskrifter på halsedisse til mænd

Strik halsedisse til mænd i perlestrik

Perlestrik er nemt at strikke, og så bliver udtrykket meget neutralt, og passer derfor fint til en mand. Denne strikkede halsedisse er meget nemt at strikke og kan også beskrives som et lille halsrør. En strikket halsedisse til mænd i perlestrik har også den fordel at kanten ikke “ruller” som det ses med glatstrik.

Halsedissen strikkes som et langt stykke, der til sidst syes sammen.

Tip! Strik i dobbelt garn, hvis du ønsker en ekstra varm og tyk halsedisse.

Strik en nem halsedisse i ribstrik

Rib er en af de meget anvendelige og klassiske former for strik. Det strikkes ganske enkelt ved at strikke 2 ret, 2 vrang. Rib har den fordel at det er ens på bag -og forside, hvorfor er der særlig anvendeligt til halsedisser og halstørklæder. Samtidig er rib elastisk, og giver en god pasform. Det er praktisk i denne sammenhæng, da en halsedisse skal hives over hovedet.

Gratis strikkeopskrift på halsedisse til mænd eller kvinder

Nem strikket halsedisse i perlestrik eller ribstrik.Den er neutral i designet, så den kan naturligvis også bruges til kvinder.

Det skal du bruge:

  •  1 sæt jumperpinde str. 3,5
  • Garn

Til opskriften har jeg foreslået følgende garntyper

  • Drops Alpaca
  • Utrolig blødt og fint uldgarn, der ikke kradser. Garnet er ret tyndt, og til en halsedisse vil jeg derfor anbefale at man strikker i dobbelt tråd.
  • 400 gram.
  • Bambusgarn
  • Bambus er et skønt alternativ til uld, hvis man synes at uld kan føles krads mod huden. Bambus er utrolig blødt, og siges at have en helende og antibakteriel effekt.
    Dette garn er 70% bambus og 30% bomuld for at tilføje garnet holdbarhed.
  • 200 gram.
  • Baby Merino uld
  • Et skønt uldgarn, der i mange år har været utrolig populært. Til trods for dets fine kvalitet, er garnet ikke voldsomt dyrt. Det føles meget blødt, og bruges tit til babytøj. Vælg mellem mange forskellige farver.
  • 200 gram
  • Akryl garn
  • Akryl er et udmærket alternativ til uld. Det er mere varmt end bomuld, og samtidig er det en del billigere end uld. Denne udgave fra Järbo kommer i mange flotte farver.
  • 200 gram

1) Slå masker op

Slå det antal masker op, som passer til bredden på halsedissen. Her er det en god ide først at lave en strikkeprøve med det garn du har valgt, for at være sikker på at halsedissen får den rette bredde.

2) Strik perlestrik eller rib

Strik nu indtil halsedissen har den rette længde. Halsedissen skal ikke være for stram at få over hovedet, men heller ikke så læs at den kommer til at “hænge”. Det ser hurtigt feminimt ud, og så varmer den heller ikke så godt.

Perlestrik

Vælger du at strikke halsedissen i perlestrik, skal du gøre således. Første pind strikkes som rib, skiftevis 1 ret og 1 vrang. Strik derefter altid ret over vrang og vrang over ret. Det vil sige “modsat” af ribstrik.

Rib strik

Maskeantallet skal være lige. Strik nu skiftevis 2 ret og 2 vrang. Herefter strikker du ret over ret, og vrang over vrang. Det vil sige, at hvis du slutter af med to retmasker, skal du starter med to vrangmasker på næste pind.

Se Drops video tutorial til perlestrik her ↓

Se Drops video tutorial til ribstrik her ↓ Vises med 1 r, 1 vr.

3) Sy halsedissen sammen

Sy halsedissen sammen i yderste maskeled. Den skal synes sammen ret mod ret. Herefter er halsedissen færdig!

Drops opskrifter på halsedisser til mænd

Halsedisse til mænd i kraftigt uldgarn

Denne halsedisse er strikket i strukturmønster, der giver en flot effekt uden at det bliver for detaljeret. Her ses den i en blå farve, men vil også fremstå flot i for eksempel grå eller mørkegrøn. Til halsedissen bruges Drops Alaska. Garnet bliver ret blødt efter vask, og er meget varmt. Da det er ren uld, og ret tykt, er garnet ikke så godt hvis du strikker til en mand med sart hud.

Find den gratis opskrift fra Drops her

Hæklet halsedise til mænd

Er du mere i humør til at prøve kræfter med at hækle en halsedisse, frem for at strikke, så er der her et bud på en god opskrift. Den er ret nem at gå til for den erfarne hækler. I opskriften er der også en hue der passer til. Halsedissen er enkel at hækle. Den laves i det 4-trådede bløde uldgarn kaldet Drops Karisma. Det er både blødt og holdbart.

Find den gratis opskrift fra Drops her

Super blød halsedisse med nordisk mønster

En praktisk halsedisse, der er prydet med et smukt nordisk inspireret strikkemønster. Denne halsedisse kan bruges til både mænd og kvinder. Den er strikket i det meget bløde merino extra fine. Den føles ikke kradsende mod huden.

Find den gratis opskrift fra Drops her

Strikket halsedisse til mænd i klassisk strikkemønster

En flot og enkelt strikkeopskrift på en halsedisse, der vil passe til de fleste stilarter. Den er strikket i et klassisk ribmønster, der er meget elastisk. Derved er halsedissen nem at tage på.

Find den gratis opskrift fra Drops her