Strik poncho: Perfekt til det danske vejr

Her på siden finder du masser af poncho strik og strikkeopskrifter på strikkede ponchoer. Strik poncho til det omskiftelige danske vejr, og opdag at den lynhurtig bliver en uundværlig klassiker i din garderobe.

Derfor er ponchoer skønne

Når solen varmer dejligt, men det er stadig køligt i skyggen, og der er det oplagt at bruge en strik poncho til at lune sig i. Den kan bruges i stedet for en trøje eller jakke i foråret, og om vinteren luner en strikket poncho dejligt om skuldre og hals.

Gå til strikkeopskrifter på ponchoer til damer

Gå til strikkeopskrifter på ponchoer til børn

Det er nemt at strikke en poncho

Poncho strik er ikke så svært, da der som udgangspunkt ikke skal strikkes ærmer. I mange opskrifter på en strikkede ponchoer, skal armene ud igennem huller, sådan at ponchoen lukker forneden. Det gør at den sidder lidt mere tæt til kroppen. Andre modeller er helt uden ærmer, og hænger blot henover skuldrene.

Strik poncho i bomuldsgarn, og få en sval, behagelig poncho. En strikket poncho i uldgarn er skøn til de kolde årstider. Mange af strikkeopskrifterne her på siden er med hulmønster, der gør strik ponchoen endnu mere luftig og behagelig.

  • Du skal ikke strikke ærmer
  • Nogle ponchoer skal strikkes i ét stykke – super nemt
  • Ponchoer har en god og nem pasform til de fleste

Strik poncho i bomuldsgarn: fordele og ulemper

Bomuldsgarn er virkelig dejligt og nemt at strikke med. Ofte kan arbejdet blive lidt tungt, når man strikker i ren bomuldsgarn. Det er derfor en god ide at strikke en poncho med hulmønster, da den så bliver lidt mere let at have på. Bomuldsgarn er ikke så dyrt, og så er det nemt at vaske og vedligeholde. Ulempen ved bomuldsgarn er til gengæld, at der ikke er så meget varme i det. Det er derfor mest egnet til at strikke ponchoer, der skal bruges i de varme årstider. En anden ulempe er at bomuldsgarn hurtigt bliver meget tungt, og garnet derfor mest egner sig til små ponchoer.

Strik poncho i uldgarn: fordele og ulemper

Uldgarn er fantastisk og lækkert at arbejde med, og ikke mindst at have på. Det er effektivt til at regulere varmen, og så har det en rigtig god holdbarhed, hvis det vaskes korrekt. Derudover er uld smukt og blødt, hvilket nok også er den overvejende grund til at det er det mest anvendte strikkegarn. Ulempen ved uldgarn må være, at det koster mere end meget andet garn, og det skal som regel vaskes på skåneprogram i vaskemaskinen. Nogen mennesker synes at uld kradser. Her kan det dog hjælpe at vælge noget af det bløde uld, som merino eller alpaca.

Bedste strikkeopskrifter på ponchoer

Det skønne ved strik er, at det kan være både lunt og svalt. Vælger du et uldgarn, og en “tæt” strikkeopskrift, får du en varm strik poncho. Men strikker du en poncho i bomuldsgarn i et luftigt hulmønster, får du en lækker strik poncho, som du kan få glæde af i foråret og hele sommeren. En sval strik poncho i blødt bomuldsgarn er perfekt at tage over skuldrene en sommeraften på terrassen. Her på siden finder du strikkeopskrifter på ponchoer til damer, som egner sig godt til forår og sommer.

Lun strikket poncho

Flot poncho i feminint og slankende design

Foto: Filato | Model: Charlotte

Rigtig flot poncho strikket med skråtmønster. Dekorative snoninger på tværs henover brystet.

Ponchoen er Onesize.

Ponchoen går ned en spids, hvilket et et klædeligt og slankende design.  Ponchoen strikkes på pind 6, så den tager ikke lang tid at strikke. Strikkekit med opskrift og garn koster 248 kr. hos Filato.

Farverig poncho med snoninger

Farverig poncho med snoninger

Denne poncho er ret nem at strikke, da den strikkes i to lange ens firkantede stykker, det syes sammen til sidst. Her er virkelig mulighed for at lege med farver. En perfekt opskrift til den farverige kvinde.

Du kan se opskriften her

Luftig strik poncho i boheme stil

Denne strik poncho er unik med sit flotte hulmønster, og frynser forneden. Den passer perfekt til en dag på stranden, eller en sommerdag på shoppetur.

Ponchoen strikkes i et blandingsgarn fra Drops med 50 % bomuld og 50 % polyester. Det er et meget let garn, der føles svalt mod huden.

Køb strikkekit til ponchoen her.

Strikket poncho med hulmønster

Super dejlig og luftig poncho strikket i Drops Paris, som er et dejligt blødt og lækkert bomuldsgarn. Ponchoen strikkes uden ærmer, så den blot skal tages over skuldrene, og hænger derfor dekorativt henover kroppen.

Ponchoen er nem at tage af og på, og passer til det mest tøj. Den viste model er strikket i en frisk mintgrøn farve (farve nr. 21). Ponchoen strikkes frem og tilbage på rundpind, og syes sammen i siderne til sidst. Den er ikke svær at strikke, og det bløde bomuldsgarn er nemt at strikke med.

Du kan finde den gratis opskrift på ponchoen lige her. 

Lang strikket poncho med hulmønster (i bomuldsgarn)

En meget smuk og let poncho, der er strikket i det lækre bomuldsgarn fra Drops Paris. Ponchoen strikkes nedefra og op på rundpind. Der skal ikke strikkes ærmer, men blot strikkes hele vejen op i det flotte hulmønster. Langs armene og ned langs midten af ponchen er der et flot bladmønster. Ponchoen i hvid er virkelig flot til et par jeans, som det er vist på billedet, men en frisk pangfarve vil også klæde strikkeopskriften. Der er masser af farver at vælge imellem. Du kan finde den gratis strikkeopskrift på ponchoen her.

Køb garn til ponchoen billigt her

Strik poncho i romantisk stil

Humønstreret og det fine, lette alpaca baby garn, gør denne poncho egnet til de lune dage til forår og sommer. Foran har ponchoen en fin lille sløjfe, som er en fin detalje.

En særdeles smuk poncho med et meget let og yndigt udtryk. Hvis du mestrer denne opskrift, står du tilbage med et rigtig flot stykke strik.

Når du er færdig med arbejdet, skal ponchoen fugtes og strækkes til den ønskede form og længde. Gå til strikkeopskriften her. 

Foto: Filato 

Strikkekit poncho: Flot, luftigt hulmønster

Strikkes i to lige store stykker, der sættes sammen. Leder du efter en nem poncho strik opskrift, så har du fundet den her. Ponchoen er strikket uden ærmer, men går ned i en spids, der giver den et eksklusivt udtryk. Ponchoen er meget klassisk i sit design, og kan derfor bruges af alle aldre. Den er især flot til en skjorte, som set på billedet.

Køb strikkekit her – der medfølger både garn og opskrift. 

Strik poncho dame

Foto: Filato

Filatos egen, skønne strikkeopskrift på dejlig strik poncho til damer. Ponchoen samles i siderne med dekorative knapper.

Ned langs midten har ponchoen et flot hulmønster.

En flot, elegant strikket poncho, der passer til det meste.

Strik poncho til sommer og forår

Denne poncho er utrolig luftig og behagelig på selv de varmeste dage. Du kan også bruge den til at tage over dig til og fra stranden, når du har bikini på. Ponchoen har frynser i kanten, som giver den et skønt afslappet udtryk. Frynserne kan naturligvis udlades, hvis du fortrækker den uden. Køb strikkekit med garn til denne flotte poncho.

Køb strikkekit her.

FOTO: JACQUELINE FLURI (Hendes Verden)

Poncho med rullekrave

Hendes Verden har delt opskriften på en flot strikket poncho. Der er masser af billeder i opskriften, der vejleder dig igennem. I strikkeopskriften anbefales der at bruge fritidsgarn fra Sandes garn. Du kan dog også strikke ponchoen i det lækre garn fra Mayflower Wolly, der fås i fire skønne naturfarver. Køb garnet her. Husk altid at lave en strikkeprøve først.

Gå til Hendes Verden: Strik poncho

Lun poncho med fletmønster

poncho-fletmonster

En af de lidt kortere ponchoer, der dog stadig er dejlig lun. På tværs af ponchoen er der et smukt mønster. En opskrift, der udfordrer den erfarne strikker. Du kan se opskriften her

Dejlig varm poncho med ærmer

poncho-med-aermer-ala-arvingenslaegtningen-2Denne poncho adskiller sig fra mange andre, da den er strikket med ærmer og rullekrave.

Ponchoen er strikket i det eksklusive Brushed Alpaca Silk og Drops Alpaca. Dette garnet giver en luftig og dejlig let poncho, som uden tvivl vil holde dig varm om vinteren.

[/vc_row]

Køb bogen "Poncho og Pelerine af Sys Fredens"

14 opskrifter for kun 50 kr

poncho-bogEr du vild med at strikke ponchoer, så kan du købe denne bog af Sys Fredens, der indeholde 14
lækre strikkeopskrifter strikkede ponchoer. Strik en poncho til enhver lejlighed. Du finder helt sikkert en du kan lide, i det fine hæfte.

Nem strikkeopskrift: Poncho til børn

Ponchoer ikke kun for damer. En strikket poncho er også virkelig god til børn. Den kan nemlig holde dem varme, og samtidig har børnene stor bevægelsesfrihed, når de har en strikket poncho på. Ponchoer til børn blev endnu mere populære, efter Prinsesse Isabella optrådte offentligt i en fin strikket poncho.

Prinsesse Isabella poncho til børn

Foto: Hjertegarn 

Familiejournalen delte i sin tid gratis strikkeopskrift på poncho inspireret af den Prinsesse Isabella havde på. Ponchoen er i ribstrik, og med en skøn, lille krave. Se strikkeopskriften på den fine poncho til børn her. 

Du kan strikke den søde poncho i det bløde Drops Alpacauldgarn. Det er et dejlig blødt uldgarn, der ikke kradser. Du skal bruge mellem 6-8 nøgler alt efter hvilken størrelse du strikker ponchoen i.

Foto: Hobii.dk

Poncho strikket i refleksgarn – bliv set i mørket!

Denne søde poncho til børn har ikke huller til armene, men hænger løst udover kroppen. Den strikkede poncho har en fin snoning med langs midten. Opskriften er lavet til det smarte refleksgarn, der lyser op i mørke og gør barnet synligt i trafikken. Du skal bruge 2 nøgler til str. 3-4 år, og ellers 3 nøgler refleksgarn. Vælg mellem mange smukke farver. Opskriften på ponchoen koster blot 20 kr. Køb den her. 

Køb refleksgarnet her

Hvis du ikke ønsker at strikke ponchoen i refleksgarn, kan du også bruge Järbo Split, der er et tykt akrylgarn. Garnet koster kun 12 kr., og du får en poncho der er nem at vedligeholde, og bevarer formene selv efter den er vasket mange gange.

Putte poncho - Filato Design

Foto (ophavsret): Filato.

Strik en dejlig poncho til dit barn eller barnebarn i str. 2- 8 år. Ponchoen strikkes i Drops Cloud, som er et blandingsgarn med alpacauld, polyamid og merionould. Garnet er dejlig blødt, og kradser ikke.

Pasformen giver mulighed for masser af leg og bevægelse, hvorfor det er en god poncho til børn.

Sød poncho til de mindste. 1 mdr. – 4 år

En rigtig sød lille poncho med hætte til de mindste babyer og børn op til 4 år. Den strikkes i Drops Eskimo, der er et tykt varmt garn. Perfekt til vinterdage, eller kølige sommeraftener.

Køb strikkekit her

Strik damesweater

Vil du gerne strikke en damesweater, så bør du se vores liste med de 10 bedste damesweatere. En damesweater kan, ligesom en strikket poncho, lune rigtig dejligt i den kolde tid.

→ Gå til listen her

Joyride strikket damesweater

Meget populær strikkeopskrift fra Drops garnstudio. Sweaterens mønster henover bærestykket, er nordisk inspireret, men med et moderne twist. Fine detaljer i halsen og på ærmerne. Strikkeopskriften er gratis, og du kan hente den her. 

Køb hurtigt og nemt strikkekit her til 196 kr. 

Foto: Filato. Pris 96 kr. Køb her.

Den populære Acne-Genser sweater

Denne sweater tog hele Norge med storm, dengang den kom frem. Trøjen er nemlig super alsidig, nem at strikke og passer til alt. Og så er der en lang række variationsmuligheder af farver. Strikkekittet til trøjen koster kun 96 kr. hos Filato.

Køb strikkekit her.

Sweater med grå striber og hulmønster

Her er en rigtig sweater, der både kan bruges til hverdag og fest. Den har forskellige nuancer af grå, som gør den meget klædelig. Den har det fineste hulmønster mellem farveskiftene, hvilket gør den let og luftig. Den er strikket i det blødeste Alpacagarn. Køb strikkekit her til 239 kr.