Strik barnevognstæppe | Bløde strikkede barnevognstæpper som baby kan putte i

Strik barnevognstæppe, som kan bruges året rundt. Et strikket barnevognstæppe er skønt at bruge i barnevognen forår og sommer, hvor det er for varmt med dynen.

Om vinteren kan du bruge et strikket barnevognstæppe til at ligge over dynen for ekstra varme. Det kan også ligges under baby, og varme hele kroppen som et lunt og skønt underlag.

Barnevognstæppe giver tryghed

Mange babyer elsker at putte i deres strikkede barnevognstæppe. Hvis man bruger det samme tæppe til sin baby, forbinder han eller hun det strikkede barnevognstæppe med tryghed.

Mange babyer bruger deres barnevognstæppe som en nusseklud.

Strik et barnevognstæppe til dit egen baby, barnebarn eller venindes tæppe, og se hvordan det bringer glæde!

Valg af garn til barnevognstæppe

Strik barnevognstøppe i det blødeste merino uldgarn. Købes her.

Når du skal vælge garn til dit strikkede barnevognstæppe, skal du tænke på hvornår babyen kommer til verden.

  • Er det et sommerbarn, skal du vælge en garntype, der føles sval og blød mod huden.
  • Et vinter eller -efterårsbarn vil få stor glæde af et lækkert barnevognstæppe i uld.

Læs om de forskellige garntyper du kan bruge til at strikke barnevognstæppe.

Se strikkeopskrifter på barnevognstæpper længere nede i artiklen.

Strik barnevognstæppe i uldgarn

Uldgarn er altid et godt valg, når du strikker til baby. Strik barnevognstæppe i blødt uld, der ikke kradser men virker dejlig tempererende.

Køb lækkert uldgarn her.

Lunt tæppe i uldgarn

Dette barnevognstæppe er det oplagte vintertæppe. Det er dejlig tykt og vamset, da det strikkes i dobbeltgarn på pind 5. Det betyder også, at tæppet er ret hurtigt at strikke.

Sværhedsgrad: Let

Vær opmærksom på at strikkeopskriften er på norsk.
Se strikkeordbog Norsk > Dansk her.

Strikkekittet koster 210 kr., og der medfølger både strikkeopskriften og tilhørende garn i den farve du ønsker.

Køb strikkekit – klik her.

Strik barnevognstæppe i bomuld

Bomuldsgarn er dejlig blødt, og et naturligt materiale hvorfor det også er egnet til strik til babyer. Det bliver ikke så varmt som uld, og er derfor et godt valg hvis du skal strikke et barnevognstæppe til en baby der kommer til verden i de varme måneder.

Køb blødt bomuldgarn her. 

Strik barnevognstæppe med flot hulmønster

Foto: Filato, Viking Design

Dette lækre barnevognstæppe er strikket i 100% bomuld. Strikkeopskriften bliver til et barnevognstæppe, der måler ca, 50 * 70 cm, men kan nemt gøres større.

Til et barnevognstæppe vil jeg anbefale målene cirka 70 *100 cm, da det ellers hurtigt bliver for småt og ikke passer til en barnevognskasse.

Barnevognstæppet købes som strikkekit, hvor du både køber garn og strikkeopskrift til 120 kr.  Vælg mellem mange lækre farver.

Køb strikkekit – klik her. 

Strik barnevognstæppe i bambusgarn

Super blødt bambusgarn fra Järbo. Blandet med bomuld og akryl, der giver en holdbart og lækker kvalitet. Fås i mange flotte farver. Se det her.

Bambusgarn er utrolig blødt, og er inden for de seneste år især blevet populært til baby strik. Det vil fungere godt til et barnevognstæppe fordi det ikke er så tungt som bomuldsgarn, men er derimod let og luftigt.

Bambusgarn er miljøvenligt, og du kan også købe økologisk bambusgarn, som er fremstillet med mindst mulig belastning af miljøet.

Bambusgarn er så fint, at det ville knække hurtigt over i ren kvalitet. Når du køber bambusgarn skal du derfor gå efter et blandingsgarn, der består af både bambusgarn og et stærkere garn som akryl eller nylon.

Køb miljøvenligt bambusgarn her.

Strik barnevognstæppe i mælkegarn

Mælkegarn er kommet mere frem indenfor de seneste år. Det er blevet populært blandt andet på grund af dets super bløde kvalitet, der kan sammenlignes med silke.

Mælkegarn er særligt populært til børn og babyer. Garnet menes faktisk at have en helende effekt, på grund af mælkefibrene. Cleopatra tog bad i mælk, og oplevede hvordan hendes hud havde gavn af det.

Derfor er mælkegarn særligt egnet til nyfødte og børns sarte hud. Mælkegarn er et eksklusivt garn, og koster derfor mere end mange andre typer garn.

Køb eksklusivt mælkegarn her.

Strik barnevognstæppe i blødt og lækkert mælkegarn

Foto: Filato, Viking Design

Dette strikkede barnevognstæppe købes som strikkekit. Det er strikket i mælkegarn fra Viking, som er en fantastisk kvalitet. Barnevognstæppet sælges som strikkekit, hvor du får både garn og opskrift med i købet til 147 kr.

På billedet er barnevognstæppet strikket i en lækker rosa farve, men du kan vælge mellem mange flotte farver, når du køber strikkekittet.

Køb strikkekit her. 

Strikkeopskrifter på barnevognstæppe

Brug tekinikken fra tæppet, til at strikke et barnevognstæppe. Gå til gratis strikkeopskrift her.

Her finder du en liste over strikkeopskrifter til barnevognstæppe.

Strik barnevognstæppe i firkanter

Et smukt og dejligt barnevognstæppe, behøver ikke være strikket ud fra den mest komplicerede strikkeopskrift. Det enkle kan somme tider være rigtig flot.

  • Strik firkanter i forskellige mønstre, og sy dem sammen til et barnevognstæppe
  • Strik barnevognstæppe på denne måde, og afprøv teknikker og strikkemønstre.

Teknikken det den samme som dette strikket tæppe i firkanter.

Du kan se den gratis opskrift på dette tæppe her. Du kan nøjes med at strikke ni firkanter, så tæppet bliver mindre.

Forskellige strikkemønstre til barnevognstæppe

Har du lyst til at prøve forskellige strikkemønstre i firkanterne til dit barnevognstæppe?

250 strikkemønstre

I denne bog finder du masser af mønstre som ville passe godt til et barnevognstæppe. Du kan bruge mønstrene til at strikke firkanter, som du syer sammen.

Du kan også vælge et flot hulmønster, og strikke et helt barnevognstæppe i det mønster.

Køb bogen her til 279 kr.

Mål på barnevognstæppe

En af de bedste ting ved selv at strikke et barnevognstæppe, er selvfølgelig at du selv mere eller mindre kan bestemme hvor stort det skal være.

Standartmålene på et barnevognstæppe eller babytæppe er 70 * 100 cm. Så et tæppe i denne størrelse vil passe fint til barnevognen. Du kan vælge at lave det ldit større hvis det er til et vinterbarn, så det kan pakkes rundt om fødderne og puttes rundt om kroppen.

Leder du efter flere strikkede babytæpper?

Her kan du se vores liste over lækre strikkede babytæpper.

Her kan du se vores liste over flotte strikkeopskrifter til baby.

Strik det populære Mary babysvøb i Drops baby merino uld. Købes her. Opskriften findes gratis på Familiejournalen her.