Stor samling af strikkeopskrifter: Søde strikkede bamser

Bamser bliver hurtigt børn og babyers bedste venner. Strikkede bamser er bløde at kramme og lege med. De bliver også tit en fast sovekammerat, som børn finder trøst ved når de skal sove.

Noget af det bedste legetøj du kan give børn og babyer er en sød strikket bamse. Derfor finder du her på siden en masse forskellige strikkeopskrifter og strikkekits på de mest nuttede og dejlige strikkede tøjdyr i alle afstøbninger.

En hjemmestrikket bamse næsten altid et kæmpe hit hos de små. Du kan glæde dit eget barn, barnebarn eller venindes barn med en sød strikket bamse.

Du finder her på siden også strikkeopskrifter på tøj til bamserne.

Køb garn til strikket bamse online

Det er nemt og let at købe garnet du skal bruge til at strikke en bamse eller et tøjdyr. Udvalget af garn er stort online, og du kan derfor købe lige præcis det garn som der skal til for at lave den perfekte bamse. Du kan garanteret finde det helt rigtige garn hos Filato

Strikkekit Bamsen Camille

I strikketkittet får du alt hvad du skal bruge for at strikke denne søde bamse. Strikkekit til den strikkede bamse indeholder: 

  • Strikkeopskrift på bamse
  • Lækkert garn i 70% uld og 30% bambus
  • Sytråd
  • Sikkerhedsøjne (øjne der ikke kan falde af)
  • Fyldevat
  • Trælabel hvor der står “Handmade”

Når du har strikket bamsen, kan du gemme strikkeopskriften og strikke bamsen i andre fine farver.

Køb strikkekit til bamsen her. 

Strikkekit med strikket kat og mus

Den fine strikkede bamse har sin egen bamse – nemlig en lille mus.

I strikketkit får du alt hvad du skal bruge til den strikkede bamse: garn, øjne, fyld og strikkeopskrift.

Den bløde strikkede bamse vil helt sikkert få mange kram af den heldige modtager.

Køb strikkekit her. 

Den sødeste strikkede bamse: Musen Luis

Musen Luis har sit eget halstørklæde, så han ikke fryser.

Den strikkede bamse strikkes i det blødeste garn af 70% uld og 30% bambus.

Strikkekittet indeholde alt du skal bruge til at strikke bamsen.

Køb strikkekit her.

Køb strikkekit her. 

Strikket kanin

Den søde kanin måler 33 cm, og er lige tilpas størrelse til at kramme og putte med.

Kanin har et sødt udtryk med lange ører. Den strikkede bamse har overalls på med en lille lomme, hvor den har en lille kanin i.

Køb strikkekit til bamsen her.

Søde strikkede kaniner

To små venner. Den store kanin måler 11 cm, og har en fin butterly om halsen. Den lille kanin har en sød sløjfe i håret.

Strikkekittet indeholder alt du skal bruge for at strikke to de bamser:

  • Sikkerhedsøjne
  • Fyldevat
  • Piberensere til ørene, så de kan strikke
  • Trælabel med skriften “Handmade”

Køb strikkekit her

Gratis strikkeopskrift: En meget sød strikket bamse

Bloed-og-lyseblaa-strikket-bamseDette er en virkelig sød krammebamse til de mindste. Den er strikket i uldgarn og går rent ind hos de mindste. Det er en klassisk dejlig bamse med arme, ben og en rigtig bamsenæse.

Du kan finde opskriften her

Gratis strikkeopskrift: Strikket giraf tøjdyr i bomuldsgarn

Der er et eller andet ved giraffer, og denne opskrift er da også noget af det mest nuttede. Giraffen er med meget fine strikkede blomster, og er den perfekte rejsekammerat igennem livets første år.

Du finder opskriften her

Strikket zebra-hest med vandrette striber

strikkeopskrift-Stribet-hestDette søde bamse er en form for hest, og ligner i høj grad en zebra. I denne opskrift bliver der brugt turkis og blåt garn til striberne, men du kan selvfølgelig også bruge sort for at få det til at ligne en zebra endnu mere.

Du kan finde opskriften her

Lille Giraf

strikkeopskrift-lille-girafFin lille giraf, der vil passe godt til en barnehånd. Den kan strikkes i de naturlige farver, brun og gul, men vil også blive sød i andre farver.

Du kan finde opskriften her

Strikkede bamser

Når du har funden den rette strikkede bamser opskrift, skal du i gang med at strikke bamser. Som regel strikker man krop, ben, hoved og ører for sig, hvorefter man monterer delene sammen. Delene strikkes ofte på strømpepinde eller rundpind, så arbejdet bliver rundt.strikkeopskrifter-bamser

Strikkede bamser kan strikkes i stort set alle garntyper. En strikket bamse i uldgarn, bliver dejlig blød og får et “pelset” udseende, som gør den rigtig hyggelig. Ulempen er at en strikket bamse i uldgarn kun kan vaskes på skåneprogram på max 30 grader.

Bruger du bomuldsgarn til dine strikkede bamser kan de vaskes på 60 grader. Det er praktisk hvis bamsen bruges som sovebamse, eller bliver meget snavset. Bomuld er et naturligt materiale, og et godt valg hvis bamsen skal gives til en nyfødt baby. Bomuld bliver blødere med tid, og er et meget holdbart garn.

En anden oplagt mulighed til strikkede bamser er kunstigt fremstillet garn. Det er ikke så dyrt, men samtidig dejlig blødt. Akrylgarn fås i mange flotte farver, og det giver mulighed for at strikke nogen sjove og farverige bamser.

Bamseøjne

En strikket bamse skal naturligvis have øjne, så den kan se. Er bamsen til små børn under 3 år, vil jeg anbefale at øjnene broderes på med sort eller brun garn.

Til større børn kan man påsætte sikkerhedsøjne på de strikkede bamser. Sikkerhedsøjne koster ikke meget når de købes online, og fås i mange sjove variationer og størrelser.

Se forskellige sikkerhedsøjne her. 

Fyld til strikkede bamser

Det er bedst at bruge polyestervat til strikkede bamser. Det falder ikke sammen med tiden, og det er nemt at fylde bamsen med. Bamsefyld kan købes billigt her. 

Et godt tip!

I Jysk og Ikea kan du købe billige puder, som du kan tage fyldet fra og bruge til dine bamser. Laver du mange strikkede bamser, er det den billigste måde at få bamsefyld.