Specielle typer garn: mælkegarn, zpaghetti og refleksgarn

Strikkeopskrifter med mælkegarn

Mælkegarn er et ekslusivt garn, og kan sammenlignes med silkegarn. Det bliver brugt meget til at strikke baby – og børnetøj på grund af dets super bløde kvalitet.

Hvordan mælkegarn laves, kan beskrives som en længere og mere kompliceret proces, end andre garntyper.

Når det flydende mælk opvarmes, bliver det muligt at udvinde mælkefibrene, der herefter tilføres proteiner. Det er nødvendigt at behandle det organiske materiale kemisk, for at gøres det mere holdbart. I denne proces tilføres garnet zinkokzid. Det er et antibakterielt enzym, der gør at mælkegarnet bliver afvisende overfor snavs, da enzymet har en antibakteriel effekt. 

Mælkegarn med helende effekt

Cleopetra tog bad i gedemælk, og oplevede en helende effekt på huden. Mælk har nemlig et højt indhold af A -og D vitamin som er gavnligt for huden, og det har mælkegarn derfor også. Mælkegarn får på den måde en helende effekt.

Mælkens naturlige egenskaber kombineret med zinkozidens antibakterielle effekt, giver mælkegarnet den unikke egenskab at virke helende på huden. Det er en af grundende til at mælkegarnet er så populært til strikkeopskrifter til babyer og børn.

Mange vælger mælkegarnet fordi de ønsker at strikke med et luksus garn. Mælkegarnet er også godt egnet til folk med sart hud, eller hvis man ikke kan tåle uldgarn.

Køb mælkegarn

Det tynde mælkegarn fra Jargo kaldet Skrållen er egnet til babystrik. Der anbefales pind 3.

Køb mælkegarn Skrållen her.

Mælkegarn fra Viking er lidt tykkere, og egner sig godt til voksen strik. Der anbefales pind 6.

Find mælkegarn fra Viking her. 

Kilder: http://www.filato.dk/, http://klogkost.dk/

Zpagettigarn

Zpaghettigarn, også kaldet stofgarn, er en garntype, der består af en lang strimmel stof. Zpagettiggarn er meget tykt, og købes i store ruller hvor du får 8-900 gram. Oftest består garnet af bomuldsgarn.

Køb Zpaghettigarn billigst her.

Strikkeopskrifter med zpagettigarn

Zpaghettigarn er egnet til at strikke puder, tæpper, tasker eller en puf. Zpaghettigarnet giver en flot effekt i det færdige resultat.

Se opskrift på strikket puf her.

Refleksgarn – Bliv set i trafikken!

Slå to fluer med et smæk, og strik en fantastik hjemmestrikket hue, og sørg samtidig for at modtageren kan færdes sikkert på vejenene.

Mange i Danmark hørte om refleksgarn, da nordmanden Bente Elisabeth Berg strikkede refleksgarnet ind i en hue og et halstørklæde til sit barnebarn Tara, så hun kunne blive set i trafikken. Læs hele Bentes historie her. 

På Rito.dk kan man få en garnvariant, hvor refleksgarnet allerede er inkludere. Det kommer i mange farver. Refleksgarnet kan fås i mange farver. 
Du kan også vælge at strikke refleksgarnet sammen med det garn du har valgt til dit projekt. Du skal altså strikke med to garner, og derfor skal du strikke med en større pindstørrelse.

Hue med refleksgarn

Et hyggeligt projekt til den kolde og mørke tid kunne være en strikket hue i det silkebløde uld-blandingsgarn fra Drops Air med 70 % alpakauld, strikket  med reflekstråd også.

Drops Air
Reflextråd

Find opskrifter på huer her.

Bliv set i trafikken!

Vil du gerne øge din egen eller børns synlighed på de mørke veje, kan du  sy flotte refleksknapper på dit strikketøj.