Sommerstrik | Let sommerstrik, der er perfekt til ferien

Du behøver ikke lade pindende hvile, bare fordi det ikke længere er vejr til varme sweatre, huer og vanter. Der findes masser af strikkeopskrifter til let og luftigt sommertøj.

Her har vi samlet en række strikkeopskrifter på skønt sommerstrik.

Derfor skal du strikke til sommer

De fleste tænker at strik er noget der hører til den kolde tid. Men du behøver ikke at strikke med tykke uldgarner. Vælger du noget let og luftigt garn, kan du sagtens strikke tøj der er skønt at have på om sommeren.

Faktisk er der masser af muligheder for luftigt strik. Nedenfor har vi nævnt tre strikkeopskrifter til kvinder, der alle egner sig skønt til sommeren.

Garn til sommerstrik

Hvis du er i tvivl om hvilket garn, der egner sig bedst til den varme tid, så læs med her.  Det bedste garn til sommerstrik er garn, som ventilerer og ikke føles krads mod huden. Hold dig så vidt muligt til de naturlige materialer. De er mest temperaturregulerende.

  • Bomuldsgarn

Bomuld suger godt, og er super blødt. En anden fordel er at det heller ikke koster særlig meget. Bomuldsgarn ville være skønt til et sjal eller tørklæde.

  • Bambusgarn

Bambusgarn er fremstillet på en miljørigtig måde, og er iøvrigt et vegitabilsk garn. Tøj strikket i bambusgarn bliver meget let og luftigt.

  • Mælkegarn

Mælkegarn er lavet fra mælkeproteiner. Garnet siges at have en helende og bakteriehæmmende effekt, og er i øvrigt blødt og let. Garnet er meget populært til babystrik, da det ikke generer sart babyhud.

  • Silke

Silke findes altid i blandingsgarner, da det ellers ville være alt for skrøbeligt. Det er et af de absolut mest eksklusive garntyper, og koster derfor også mere end så meget andet garn. Til gengæld får du et garn der er blødere end noget andet, og har et smukt udtryk og føles fantastisk mod huden.

  • Alpacauld

Uld er ikke helt bandlyst om vinteren. Skal du strikke noget luftigt, som de strikkeopskrifter nedenfor, kan du godt bruge den bløde alpacauld.

Du kan købe billigt garn hos Rito HER. 

Sommerstrik til kvinder

Der er masser af sommerstrik at vælge i mellem til kvinder. Gå efter de  luftige strikkeopskrifter med hulmønster.

Strik en luftig poncho med hulmønster

Denne poncho er nem at strikke. Den laves i to lige store stykker, der sættes sammen.
På grund af hulmønsteret, er ponchoen skønt sommerstrik, der passer godt til lunt vejr.

Køb strikkekit her – der medfølger både garn og opskrift. 

Se mange flere sommerpochoer her.

Strik din egen bikini

Vidste du, at du kan strikke din egen bikini? Så kan du helt selv bestemme farve og størrelse.

Opskriften på denne bikini finder du her.

Køb garnet til bikinien hos Filato, der har et stort udvalg af Drops Garn. >>Gå til Filato.

Strik en kjole

Strik din egen kjole til en dejlig sommerdag. Kjolen har det flotteste hulmønster på ryggen, så den er ikke for varm. Gå til gratis strikkeopskrift.

Kjolen strikkes i luksus bomuldsgarnet Drops muskat. Det er egyptisk bomuld, og er noget af det blødeste bomuld, der findes. Køb det her. 

Hæklet sjal

Let og luftigt sjal. Hæklet med farveskift, som giver en flot effekt. Opskriften er hurtig,
og sjalet taget ikke så lang tid at hækle. Kun fantasien sætter grænser for hvilke farver du kan strikke sjalet i.

Hækles med det bløde garn mayflower 3 eller 4. >>Køb garnet her. Der er mange flotte farver at vælge i mellem. Opskriften hentes gratis her. 

Bolero med hulmønster

Flot bolero, der er strikket i det lodne garn Mayflower Paris. Garnet er i akryl, så det er super blødt. På grund af hulmønsteret er boleroen meget luftig og let. Perfekt til en sommeraften. Hent opskriften gratis her.

Boleroen kan bruges både til jeans som på billedet, men vil også være flot til en kjole. Du kan strikke den i kridhvid som på billedet, eller vælge en af de andre mange flotte farver. >>Køb garnet her. 

Sommerstrik til baby

Heldigvis findes der masser strikkeopskrifter til baby, der er perfekte til sommerstrik. Hvis du strikker til en pige, er det oplagt at gå i gang med en strikket babykjole. En kjole kan fint bruges om sommeren, og når det bliver koldere er den også meget anvendelig med et par strømpebukser.

Strikkede t-shirts eller lette cardigans er også skønne som sommerstrik.

Babykjole strikkeopskrift

En strikket babykjole er perfekt til sommerens lune dage. Det gode ved kjoler er at pigerne ofte kan passe dem i lang tid. De kan nemlig også bruges som tunika til et par bukser, når de bliver for korte.

Str.: 3 – 24 mdr. Pris: er 105 kr. inkl. garn og strikkeopskrift. >>Læs mere og køb her.

Babykjole

Endnu en sød babykjole. Den strikkede babykjole har den fineste bånd henover livet. En rigtig sød detalje. Kjolen er dejlig luftig, og perfekt til sommer og forår.

Strikkekittet kan købes fra str. 1 – 24 mdr. Pris: 105 kr. Køb strikkekit her.

Babyromper

Rigtig sød babyromper, der både kan strikkes til drenge og piger. Strikkeopskriften kan downloades gratis HER.

Opskriften strikkes oprindeligt i det anvendelige udlgarn Mayflower EasyCare, men kan nemt gøres mere sommervenligt hvis du vælger at strikke den i bomuldsgarn. Det kunen for eksempel være det super bløde Drops Safran.

Baby shorts

Shorts skal der til i sommergararopen. Disse shorts er strikket med en lille mus på. Opskriften kan du hente gratis her.

Str. 0-12 mdr.

Sommerstrik

Når du strikker sommerstrik skal du tænke over garnvalget. Længere oppe i artiklen er der beskrevet flere garntyper, der egner sig godt til sommerstrik, fordi det er meget let og luftigt.

Uldgarn egner sig bedre til vinteren, da det er meget varmt og godt kan føles kradsende, hvis man sveder. Bomuldsgarn er et af de mest almindelige og populære garnvalg til sommerstrik, da garnet ikke er for varmt.