Nemme strikkede karklude er det perfekte begynderprojekt.
Du skal blot bruge et par strikkepinde, og et nøgle bomuldsgarn, og så er du klar til at gå i gang.

Find opskrifter på strikkede karklude her

Det er i øjeblikket super populært at strikke sine egne karklude. Nemme strikkede karklude er dejlig bløde, og så er de flotte og giver dit køkken et mere personligt udtryk. Derudover kan du lave nemme strikkede karklude helt uden brug af kemi eller plastic.

Mange strikker også økologiske karklude. Så skal du blot strikke dem i økologisk bomuld. Find mere information om valg af garn og pinde længere nede i artiklen.

Mangler du lækkert bomuldsgarn til at strikke dine karklude med?

5 opskrifter på skønne klarklude

Du får 5 opskrifter tilskønne karklude. De er alle nemme at strikke, da strikkeopskrifterne er meget enkle.

Du skal kun bruge ret – og vrangmasker. De er velegnet for nybegyndere, og du kan sagtens strikke en karklud, mens du ser TV.

Til alle opskrifterne får du en udførlig forklaring, hvordan karkludene strikkes. Mønstrene er forklaret både med tekst og skema. Der er kælet for detaljerne, for eksempel en krydsopslagning med dobbelt tråd i to farver.

Gratis strikkeopskrift på karklude

Håndklædemønstret skaber en god sugeeffekt, og du skal blot mestre ret -og vrangmasker.

Sådan gør du

Slå 44 masker op, og strik 7 pinde ret.

7 m ret, herefter rib 5 r, 5 v indtil der er 7 m tilbage. Strik resten af pinden i r.

Gentag indtil karkluden har den ønskede længde pånær det de første 7 rækker måler. Slut herefter af med 7 pinde ret.

Garn til nemme strikkede karklude

Et godt garnvalg til nemme strikkede karklude er 100 % bomuldsgarn fra Drops Love You. Bomuldsgarn er nemt at abejde med, og koster ikke så meget. Derudover har det en god sugeeffekt og tåler vask på 60 grader hvilket er nødvendigt af hygiejniske grunde.

Vi har valgt her at anbefale Drops garn til karkludene, da det er et super godt garn. Der er flere forskellige slags at vælge i mellem, som vi har nævnt her.

Drops Love you 5

Genbrugsgarn, der minder meget om Drops Paris. I skrivende stund fås Drops Love you 5 kun i én farve.

Drops Love you 6

Garnet er 100% recirkuleret bomuldsgarn. Her får du et miljøvenligt garn. Farven er lidt rustik, da det er genbrug.

Drops Love you 8/4

Dette er det tyndeste garn, og skal strikkes på pind 3,5. Det er dette garn vi anbefaler du bruger til dine karklude, da det giver et flot og brugbart resultat.

Drops Love you 8/8

Denne kvalitet er det tykkeste garn fra Drops Love You. Strikkede karklude i dette garn bliver gode tykke, men risikerer at blive stive /hårde i det efter mange vaske.

Bøger med nemme strikkede karklude

Lad dig inspirere af mange forskellige mønstre til dine karklude. Det gode ved at købe en bog fyldt med strikkeopskrifter til karklude, er at du får mange strikkeopskrifter samlet på et sted. Du kan vende tilbage til bogen, hvis du mangler inspiration, eller du kan strikke flere klarklude med dit yndlingsmønster, men variere det i forskellige farver og udseende.

I bøgerne findes der både opskrifter til nemme strikkede karklude og nogen mere kompliceret, som også udfordrer dig. Fælles for dem alle, er at de indbyder til hyggelige stunder med strikkepindende.

Strikkede klude

Er du vild med at strikke klarklude, bør du overveje denne bog. I bogen er der  13 opskrifter du kan bruge til at strikke dine karklude. Det er en af de bedst sælgende strikkebøger i 2017. Vil du også prøve at strikke karklude?

Strikkede klude fra A til Ø

Denne skønne bog indeholder masser af inspiration og opskrifter til skønne klude du selv kan strikke. I bogen finder du opskrifter til nemme strikkede karklude, samt nogen mere kompliceret. Der er lidt for enhver smag i denne bog.

Nemme strikkede karklude

Vi har alle karklude i hjemmet, og derfor er det et oplagt strikkeprojekt. Mange strikker sine egne karklude, fordi der er mange nemme strikkede klude, som er et hyggeligt projekt. Du kan helt selv vælge farve og mønstre på de karklude du vil strikke, så de passer til dit køkken og giver det et moderne præg.

Både nybegyndere og garvede strikkere, har stor glæde af at strikke karklude. Som nybegynder er det et overkommeligt projekt, og for den erfarne strikker kan det være et skønt projekt du kan slappe af til.

Det er godt at lave nemme strikkede karklude i bomuld. Det suger godt, og er nemt at arbejde med. Derfor er bomuldsgarn det bedste valg, når du strikker karklude. En anden fordel er at bomuldsgarn ikke koster så meget. De hjemmelavede karklude er også gode som værtindegave.

Ønsker du en ekstra kraftig strikket karklud, kan du strikke med dobbelt garn. Så bliver de kraftigere, og kan suge mere. Det kan du sagtens gøre, selvom du kun bruger et enkelt garnnøgle. Du skal have fat i både den inderste og yderste ende af garnet. Den yderste er nem at få fat i, og nok den ende du plejer at bruge. Den inderste finder du inde i midten af garnnøglet. Du kan fiske et lille bundt ud fra midten, og hurtigt finde enden på den måde.

Efter det er kommet frem, at der er 30 % plastic i de engangskarklude mange bruger, det blevet populært at strikke sine egne miljørigtige karklude. Det er et hyggeligt projekt, og tilmed nemt og hurtigt at komme i gang. Du kan spare penge ved at købe både garn og opskrift i et samlet strikkekit. Du finder mange forskellige farver og opskrifter at vælge i mellem her.

Mangler du lækkert bomuldsgarn til at strikke dine karklude med?