Prinsesse Mary hue strikkeopskrift

Prinsesse Mary med huen

Her finder du Prinsesse May hue strikkeopskrift, og mere om hvilket garn og så videre der er godt at bruge til huen. Prinsesse Mary huen blev populær for 3-4 år siden, da hun blev spottet med den på en skitur. Sidenhen er huen blevet meget populær at strikke, da mønstret for det første er ret enkelt og for det andet, så er huen flot og dekorativ.

Prinsesse Mary huen er ret nem at strikke, da den strikkes i glat, dog med én forskudt vrangmaske, der giver huen den flotte spiraleffekt. Mary huen kan strikkes i mange farver. Den tradionelle Prinsesse Mary hue strikkeopskrift laves med en pom-pom på toppen, enten i pels eller garn. Huen er rigtig flot med begge dele, men kan også fint fungere helt uden pom – pom.

Prinsesse Mary hue strikkeopskrift

Filato har lavet en fortolkning af Mary huen, som er en super flot variant. Strikkekittet inkl. garn og gratis opskrift koster kun 85 kroner, hvilket vel næppe kan gøres billigere. Når du selv strikker Mary huen, vælger du selv farve på huen, og du sparer tilmed også penge.

Du kan købe strikkekittet til Prinsesse Mary huen lige her

Mary hue strikkes her i det silkebløde Drops Nepal garn, der består af 65 % uld og 35 % alpaca. Det er et garn der ikke kradser, men deridmod føles meget blødt mod huden. Samtidig kan det sagten tåle at blive vasket på uldprogram, og med uldvaskemiddel, i vaskemaskinen. Har du monteret en pels/ fake pels pom-pom på huen, er det en god ide at fastsætte den med en trykknap, så den kan tages af ved vask. Især det ægte pels kan blive kedeligt og klaske sammen efter vask og det ville være ærgerligt.

Sådan strikker du prinsesse Mary huen

Huen strikkes i et såkaldt spiralmønster. Det vil sige at du skal strikke en vrangmaske forskudt hele vejen rundt. Du skal strikke 4 ret, og derefter en vrang. Mønsteret strikkes først på rundpind, og slutter af på strømpepinde. Få adgang til hele opskriften ved at klikke lige her.

Sprialhue til de små

Er du bare helt vild med huen, kan du heldigvis også strikke en til et barn.  Denne opskrift går fra str. 3 – 10 år, men kan sagtens justeres ved at tilføje eller fjerne masker. Maskeantallet skal blot passe, så du kan strikke den forskudte vrangmaske hele vejen rundt. Huen strikkes i det utrolig bløde Baby Alpaca garn, der luner godt og samtidig ikke føles kradsende mod huden.

Find opskriften på huen her

→ Køb Baby Alpaca Silk garn til huen her

Mary Babysvøb

Nu hvor vi er i den royale stemning, så er det også værd at nævne det royale babysvøb. Svøbet er blevet strikket til Kronprinsessen, der har svøbt alle sine børn i det (der blevet lavet et ekstra til tvillingerne). Svøbet er et utrolig smukt og kompliceret stykke strik.

Opskriften findes gratis på Familiejournalen her.

Anbefalet garn: Drops baby merino uld. Købes her.

2 replies
  1. rie roswall
    rie roswall says:

    Hvorfor ingen henvisning direkte til Drops garn, da det er en side med gratis opskrifter,så den kunne strikkes i reste garn som manger har meget af

    Svar
    • Maria Nielsen
      Maria Nielsen says:

      Hej Rie. På denne side har vi valgt kun at henvise til strikkekits. Vi henviser til Drops garn på mange andre sider. Men din kommentar er hermed taget til overvejelse. 🙂 Mvh Maria / strikkeopskrift.com

      Svar