Lang strikket cardigan med hulmønster | Strikket cardigan til damer og baby

En strikket cardigan er skøn at have i basisgarderoben. Her finder du opskrift på lang cardigan med hulmønster, og mange andre flotte cardigans til damer og et par til baby.

Vil du gerne strikke en cardigan, så læs med her hvor  vi har samlet flotte strikkeopskrifter på strikket cardigans til både damer og baby.

Derfor skal du strikke en cardigan

Det gode ved en strikket cardigan er, at den kan bruges både sommer og vinter.  Om sommeren er den nem at tage over skuldrene på en kølig aften. Det kan jo ske at solen forsvinder i det, til tider, ustadige danske sommervejr.

Om vinteren luner en strikket cardigan fantastisk dejligt på en kold dag. Man kan bruge den under jakken, eller som et ekstra lag over kjolen eller trøjen. Mange af de nævne opskrifter er med uldgarn, der giver en virkelig skøn og behagelig varme.

Det gode og unikke ved en strikket cardigan er netop, at den kan bruges både åben eller lukket. Så bliver det hverken for varmt eller for koldt.

Knapper til cardigan

De rigtige knapper fuldener looket på din strikkede cardigan. Se flere knapper her.

Sådan strikker du nemt en cardigan

Når du skal strikke en cardigan, strikkes den oftest enten oppefra eller ned. Når du strikker oppefra, strikket du først halsen og begynder derefter at tage ud til raglan, eller strikke ærmerne på anden vis. Strikkes din cardigan nedefra, er det naturligvis omvendt.

Mange cardigans strikkes frem og tilbage på en rundpind, hvor der er plads til de mange masker. Du kan købe rundpinde billigt her.

Liste med opskrifter på strikkede cardigans

Her har vi samlet de bedste strikkeopsrkifter til caridans til damer, samt linket til hvor du finder både opskrift, og tilhørende garn.

Lang strikket cardigan med lommer

→ Find gratis opskrift her

Lang strikket cardigan

Virkelig lækker og blød cardigan med dybe lommer, som du kan lune hænderne i. Denne strikket cardigan passer godt til fx. en skjorte, som den vises med på billedet.

Til cardiganen er der brugt det super bløde garn fra Mayflower Sky, der består af 41 % Alpakka, 41 % Uld, 18 % Nylon og løber ca. 150 m pr. 50 gram.

Ulden giver en skøn varme og blødhed, mens nylonen sørger for at trøjen holder godt.

 Blokstribet cardigan i moderigtige farver

Super flot strikket cardigan til damer, der giver kulør og kant til dit outfit.

Er du ude efter en cardigan, der ikke er så svær at strikke, bør du overveje denne. Den er nemlig kun strikket i ret, hvilket mange synes er den nemmeste maske.

Du kan vælge de flotte farver på billedet, eller selv bestemme hvilke du ønsker. Der er nemlig rigelig farver at vælge imellem.

Lang cardigan med hulmønster

→ Gå til gratis strikkeopskrift

Cardigan med hulmønster

Virkelig fin lang cardigan med hulmønster.

Den strikkes i lækkert uldgarn fra Mayflower, der er meget behageligt at have på. Garnet findes i et stort udvalg af moderne og klassiske farver.

Cardiganen har lidt længde, og gør at den passer godt til både nederdele og bukser.

Model: Charlotte Roest
Foto: Filato

Skøn cardigan med krave

Rigtig flot trøje, med en krave der giver den personlighed og kant. Den strikkes i det bløde garn Drops Air, som holder formen godt, selv efter mange vask.

Med i strikkekittet får du både opskrift og garn.

Lang cardigan med smukke striber

Lang cardigan

Foto: Filato

Cardiganen strikke på pind 6, så den er hurtig at strikke.

Den strikkes oppefra og ned, så den kan nemt justeres, hvis du ønsker den skal være kortere eller længere.

En skøn cardigan med et eksklusivt udseende.

Cardigan strikket oppefra

Fin, enkelt cardigan med snoninger langs udtagningen til ærmer. Med sit enkle look passer denne cardigan til stort set alle sæt tøj. Vælg blandt mange flotte farver i det skønne Drops Nepal uldgan.

Lang strikket cardigan

Dejlig lang cardigan strikket i Drops Air, der består af 70 % alpakkauld. Det gør denne strikkede cardigan super blød og behagelig at have på.

Gå til gratis opskrift

Luftig sommer- cardigan med hulmønster

Denne skønne cardigan med hulmønster er perfekt til en lun sommerdag. Den strikkes nedefra og op. Den lukkes med 3 knapper øverst, som giver et flot udtryk.

Du kan naturligvis sagtens lave knapper hele vejen ned, med en lille justering af opskriften. Den strikkes i det blødt egyptisk mercericeret bomuld, som er det fineste langfibrede bomuld der findes.

Strikket cardigan: Baby

En baby ser virkelig sød ud i en strikket cardigan. Samtidig er det et praktisk stykke tøj til en baby, og giver god varme hvis baby har den på udover en body.

 Cardigan  til baby inkl. kyse

Virkelig fin og blød babycardigan og matchende kyse. Strikket med hulmønster, der giver et yndigt udtryk. Sættet kan strikkes i str. 3 mdr. – 2 år. Prisen på strikkekittet er 160 kr. hos Rito.

Sjov cardin til baby med får på ryggen

Køb opskriften til den sjove cardigan på Raverly til 7,5 USD. Find opskriften her.

Lang strikket cardigan

Vil du gerne have en lang strikket cardigan, er der masser af opskrifter at vælge i mellem . Du kan naturligvis vælge en strikkeopskrift til en lang strikket cardigan.

Men du kan også vælge en anden strikkeopskrift på en caridgan, og blot fortsætte med at strikke. Dette er nemmest hvis trøjen strikkes oppefra. Så kan du nemt overskue hvilken længde den har, efterhånden som du strikker. På den måde kan du også tilpasse din cardigan til din krop og ønsker, hvilket nok er noget af det bedste ved at strikke sit eget tøj.

Skal du strikke til andre, er det måske bedst at holde sig til opskriften, medmindre du kender deres mål og ønsker.

Strikket cardigan med hulmønster

En strikket cardigan med hulmønster er ofte lidt mere udfordrende at strikke. Det kræver at man har styr på hulmønstret efterhånden som man strikket. Det er nemmere at holde styr på omgangene, hvis du bruger en omgangstæller.

En cardigan med hulmønster er dejlig luftig at have på, og egner sig især godt til sommerbrug. Kig på vores liste her på siden, og se om du finder lige den cardigan med hulmønster, som du gerne vil strikke. 🙂