Julen er i den grad højtid for at strikke. Derfor har vi her samlet en række julestrik opskrifter, som er lige til at gå i gang med. Julestrik opskrifter behøver ikke kun være nisser og julepynt.

Det kan også være trøjer, julestrik til baby / børn eller julestrik til dukker. Julestrik opskrifter er med til at skabe julestemningen, og så er det bare super hyggeligt at sidde med.

Se alle de søde julestrik opskrifter længe nede i teksten

Julestrik opskrifter til baby

Julestrik til baby er noget af det sødeste. Babyer ser søde ud i hjemmestrik, og så er det oplagt at lave tøj til dem i den kolde tid. Her har vi samlet de sødeste julestrik opskrifter til baby, som er meget passende at bruge i julen.

Nuttede babyfutter (filtet)

Hold fødderne varme med disse søde babyfutter. De er strikket i det lækre garn fra Drops Eskimo, og derefter filtet. Futterne kan strikkes til både babyer og voksne. Strikkeopskriften er nemlig fra str. 21 – 48. Vil du strikke dette julestrik, så kan du købe strikkekit på Rito.

Juledragt

Virkelig sød juledragt til baby

Er du lige i humør til en omgang julestrik til baby, så bør du tjekke denne søde juledragt. Den har de sødeste hvide kanter, og rød grundfarve. Dragten har hætte, så den er dejlig varm.

Julekjole til de mindste

En rød julekjole er det perfekte outfit juleaften. Denne søde kjole kan du købe som strikkekit på Filato. Det er dog også muligt blot at købe opskriften, hvis du allerede har noget garn liggende derhjemme. Kjolen har et sødeste lille bånd. Meget fint julestrik opskrift.

Billde: Filato

Julestrik: nisser

Vi kommer ikke udenom at strikke nisser til juletid. De små nuttede væsener med deres spidse huer, hører julen til, og er nok den mest klassiske form for julestrik. Her har vi samlet nogen opskrifter på strikkede nisser.

Rigtig sød strikket nisse med stribet krop, og lange ben der dasker. En super fin nisse, som vil pynte flot i hjemmet op til jul. Julenissen kan strikkes med strømpepinde str. 2,5 mm eller den størrelse pinde, du skal bruge for at opnå strikkefastheden.

Hvorfor ikke pynte lidt på vinen til julefrokosten? Denne sjove nisse gør vinen en smule sjovere at se på. Nissen er lavet til at sætte på en papvin. Strikkekittet koster 97 kr.

Gør morgenbordet en smule mere julet med disse søde æggevarmere. To søde nisser med nissehuer, der holder æggene varme. Et hurtigt og billigt lille strikkeprojekt.

Garn til nisser

Det vigtigste når du skal vælge garn til nisser, er nok at garnet har den rigtige farve. De klassiske nissefarver er rød og grå. Mange vælger at strikke nisser i akrylgarn, der har disse fordele.

Fordele ved akryl garn til strikket nisser

  • Det er billigt
  • Det fås i mange farver
  • Det holder formen godt

Er du ikke til akrylgarn, kan du overveje uldgarn. Det er lidt mere lækkert at arbejde med, og har et andet udtryk. Til gengæld er det en smule dyrere og fås ofte ikke i helt så mange farver.

Leder du efter flere strikkede nisser?

Hvis du leder efter flere søde strikkede nisser, kan du finde mange opskrifter på Familiejournalen og på Hendes Verden. At strikke nisser er noget af det mest hyggelige at lave op til juletiden, og der findes heldigvis rigtig mange opskrifter at vælge i mellem.

Julestrik: Strik julesokker

Juletiden er den kolde tid – så derfor er det tid til at strikke julesokker. Her har vi samlet tre opskrifter på flotte julesokker med mønstre.

Sokker med rensdyr

Mestrer du mønsterstrik, så er disse sokker en god mulighed for at komme i gang. Her er der nemlig virkelig mulighed for at få strikket noget julestrik. Et par rigtig lækre sokker, strikket i drops strømpegarn.

Sokker med nisser

En meget hyggelig julestrik opskrift. Sokkerne har nisser på skaftet, der holder i hånden og danser rundt. Her får du virkelig mulighed for at prøve kræfter med mønsterstrik. En virkelig skøn julestrik opskrift.

Juletøfler

Hold fødderne varme med disse flotte tøfler. Sokkerne er retstrikket med lækkert tykt garn, og henover skaftet er der snoninger. Tøflerne tager ikke lang tid at strikke. På siden er pyntet med flotte knapper. Strikkekittet til tøflerne koster 174 kr.