Islandske strikkemønstre

De smukke islandske strikkemønstre er signatur for islandsk strik. I dag er islandsk strik mere populært end nogensinde, og mange nyder at strikke de smukke islandske sweatre i den islandske ulds naturlige farver.

Gå til islandsk uld.

Joyride - strikkekit

Sweater med nordisk mønster henover det runde bærestykke.

Populær sweater med en moderne fortolkning nordisk strikkemønster. Farverne går fint til forårets lune dage. I strikkekittet får du garn til at strikke trøjen i de smukke farver der ses på billedet

Strikket i 100 % ren uld fra Drops Karisma. Garnet er superwash og kan vaskes ved 40 grader, og er behageligt at have på.

Gå til gratis strikkeopskrift 

Læs meget mere om islandske strikkeopskrifter, islandske strikkemønstre og islandsk uld længere nede på siden.

Nederst på siden finder du bøger med islandske strikkemønstre.

Strikkekits med islandske strikkemønstre

Her er en liste over strikkekits til islandske sweatre, alle strikket i det ægte islandske uldgarn Lett Lopi fra Islands eneste uldspinderi, Istex.

Istex sælger kun uld fra racerene får. Derfor har ulden fantastiske egenskaber. Det er temperaturregulerende og selvrensende. Læs mere om islandsk uld længere nede på siden.

Strik islandsk sweater: børn

Fotograf: Istex

Klassisk islandsk sweater

En af de mest populære islandske sweatre. Str. 8 – 12 år.

Klassisk strikket sweater med et tidløst islandsk strikkemønster henover bærestykket.

Køb strikkekit her.

Lun trøje til de mindste

Foto: Istex

Fotograf: IstexStrikkeopskriften kan bruges til børn 1-4 år. Strikkes i det unikke islandske uldgarn, lett – lopi.

Perfekt islandsk sweater til aktive børn, der elsker at lege udenfor.

Køb strikkekit her.

Foto: Istex

Perfekt sweater til udendørs leg

Strik islandsk sweater str. 5- 11 år.

Dejlig sweater, der er varm nok til at bruge til udendørs leg.

Køb strikkekit her.

Foto: Istex

Islandsk sweater til pige

Fin islandsk sweater str. 1-6 år. Strikkes med feminimt hulmønster langs ærmerne og ned langs midten af blusen.

Køb strikkekit til bluse her.

Islandske strikkemønstre

Der findes uendelig mange variationer af islandske strikkemønstre. Nogen af dem går helt tilbage til før 2. verdenskrig, hvor strik med flere farver blev udbredt. Andre islandske strikkemønstre stammer fra 1970’erne, hvor de islandske sweatre var et modefænomen.

Mange af de islandske strikkemønstre er blevet fortolket og modificeret, så de har et moderne præg og er en del af modebilledet.

Islandsk strik er kendetegnet ved mønsterstrik i flere farver.

Det er sjovt at strikke med flere farver. Dog kræver det et grundlæggende kendskab til de mest almindelige strikketeknikker. Derfor skal man ikke starte med islandske strikkemønstre det første, hvis man lige er begyndt at strikke.

Husk øvelse gør mester – se lige hvor flotte islanske strikkemønstre er!

Foto: Istex

Strik med flere farver

Når du strikker islandske sweatre med flere farver, så vær opmærksom på ikke at stramme garnet for meget. Hvis der strammes for meget, bliver strikkemønstret ikke bliver tydeligt på retsiden.

Sørg for at holde øje med både retside og vrangside, når du strikker islandske strikkemønstre. Strikkemønstret skal fremstå på retsiden, og garnet skal ligge pænt på vrangsiden.

Bliver garnet strammet for lidt, bliver det løst og hænge i buer hænger i buer. Strammes det for meget bliver mønstret ikke tydeligt på retsiden. Prøv at at gå en 0,5 pindstørrelse op, hvis du strikker for stramt.

I denne video fra Drops vises det hvordan man strikker med to farver efter et mønster.

Sådan holder du styr på dit garn

Hold tungen lige i munden, når du strikker islandske strikkemønstre.

Hvis du skal strikke flere end 3 masker i træk af en af farverne,  skal du sno farverne rundt om hinanden efter ca hvar 3. maske. Det gør du ved at hente garnet der strikkes med op, skiftevis over og under den anden farve som følger med på bagsiden. Så undgår du lange, løse garn stykker på vrangsiden.

Islandske strikkemønstre er ofte brugt på islanske sweatre, men faktisk er der ikke grænser for hvilket strik man kan pryde med de islandske strikkemønstre.

Strik vanter, huer, halstørklæder og meget mere. Islandske strikkemønstre kan bruges til babystrik, eller til en smuk, klassisk herresweater.

Klassisk herresweater

Den marineblå farve var den første farve, udover naturfarver, der blev brugt til de oprindelige islanske sweatre. Sweateren er ensfarvet udover mønstreret ved bærestykket, hvilket giver den et elegant udtryk.

Den islandske herresweater er strikket i drops Karisma, som er et garn i 100 % uld, spundet med fire tråde. Det gør garnet mere holdbart end normalt uldgarn. Desuden kan garnet tåle at blive vasket på 40 grader.

Download gratis strikkeopskrift her.

Foto: Istex. Filato Strikkekit.

Moderne islandsk sweater

Det islandske strikkemønster breder sig fra halsen og udover skuldrene og ud over ærmerne. På dame sweateren går mønstret en smule længere ned end på herre sweateren.

Leg med farverne, og strik din egen unikke islandske sweater med dette strikkekit.

Køb strikkekit til herre her. 

Strik islandsk  sweater: herre

Foto: Istex

Den islanske herre sweater har lynlås i halsen, så den er nem at tage af og på. Man kan også lyne ned, hvis det bliver for varmt.

Sweateren er strikket det ægte islandske uld Lett Lopi. Det er ren uld, fra racerene får. Det islandske strikkemønster er en moderne fortolkning, der har bibeholdt det traditionelle udtryk.

Køb strikkekit her.

Islandsk striks oprindelse

Der er fundet eksempler på islandske strikkeopskrifter helt tilbage til 1600-tallet. Islandsk strik startede oprindeligt i Island med det formål at producere varmt tøj til sig selv og familien. Både mænd og kvinder strikkede på livet løs, og det var ikke ualmindeligt at strikke to par sokker på en dag.

Efterhånden som strikkekunsten bredte sig over Island, begyndte strikket sweatre og andet tøj at blive solgt på markeder. Islandsk strik var varmt, praktisk tøj til vinteren, og levebrød i det hele taget.

Strikket hue med islandsk strikkemønster

Du behøver ikke at strikke en hel sweater. Strik en fin hue, for at prøve kræfter med flerfarvestrik og mønsterstrik.

En lun hue får et helt andet udtryk, når den er strikket med et islandsk strikkemønster. Den skiller sig ud og er dekorativ.

Find gratis strikkeopskrift til huen her. 

Køb garn til huen her.

Strikkede vanter med islandsk strikkemønster

På billedet har vanterne en rød grundfarve.

Et par vanter er et godt udgangspunkt til at lege med farverne, og strikke med nogen andre farver end normalt. Du kan strikke med sennepsgul eller lilla grundfarve og få et helt andet udtryk. Vanterne kan også blive helt klassiske med en grå grundfarve. Drops Karisma fås i et stort udvalg af farver, så der er frit valg.

Køb Drops karisma her.

Find strikkeopskriften her.

Strik islandsk sweater

Den islandske sweater har et rundt bærestykke med flerfarvet mønster, og ofte også strikkemønster ved talje og for enden af ærmerne. En islandsk sweater er blevet signatur for islandsk strik.

Den originale islandske sweater kaldes en lopi sweater. Navnet Lopi stammer fra dengang hvor lopi var betegnelsen for uld spundet i hjemmet. Senere blev lopi garnet spundet på uldspinderier, og ægte islands uld bærer i dag stadig navnet Lopi.

I dag findes der mange variationer af lopi-sweatre. Der er fortolkninger af de gamle strikkemønstre fra Island, og helt nye strikkemønstre der er lavet i nyere tid. Islandske sweatre strikkes ikke længere kun i de naturlige jordfarver, men også i kraftige farver som rød og grøn.

Læs mere om lopi garn længere nede på siden.

Køb islandsk lopi uldgarn her. 

Islandske sweatre er kendetegnet ved de runde bærestykke, med mønsterstrik henover brystet og det øverste af ærmerne. Sweatrene har rib for enden af ærmer og ved kanten af busen for at give en god pasform.
Mange strikkeopskrifter er moderne fortolkninger af de gamle klassiske islandske sweatre. Man kan også strikke en islandsk sweater i en traditionel strikkeopskrift fra 1950’erne.

En islandsk sweater er strikket i tyk uld og egner sig godt til kolde dage eller udendørs brug. På Island, og i norden generelt, er vejret ofte omskifteligt. Det veklser mellem at være koldt og varmt, hvilket gør uldsweateren perfekt til at have på udenfor.

Uldens egenskaber

Det naturlige uld er temperaturregulerende, og holder dig lun uden at blive overophedet. Samtidig har den rene uld den unikke egenskab at være selvrensende.

Det er ikke nødvendigt at vaske din islandske sweater særlig tit. Medmindre den islandske sweater har pletter eller andet synligt snavs, kan du nøjes med at hænge den ud at lufte. Så renser den sig selv.

Udover de islandske sweatres praktiske anvendelighed, er de også et klassisk udtryk i modebilledet. Det smukke mønsterstrik går aldrig af mode.

Den islandske sweater havde et stort opsving omkring 1970’erne hvor en højhalset model var meget brugt, især blandt unge. Efter strikkeindustriens opblomstring, er de smukke håndstrikkede islandske sweatre blevet populære igen.

Islandsk uldgarn

Det klassiske islandske uldgarn er tykt og varmt. Det egner sig godt til udendørsbrug eller meget kolde dage. En islandsk sweater kan snildt erstatte en jakke på en kølig forårsdag.

Istex er Islands største garnfirma, og er kendt og elsket for deres produkter i islandsk uld. Istex opkøber uld direkte fra de islandske farme, og spinder det til garn.

Islandsk uldgarn har tre overordnede fordele:

  • Det er meget let. Istex uld vejer mindre end de fleste andre uldtyper, og holder dig samtdig varm uden at du bliver overophedet.
  • Vandafvisende. Hvis du har din islandske sweater på, skal du ikke bekymre dig for en let regnbyge. Vandet preller af på ulden, så den stadig føles tør.
  • Åndbar. Fugt ledes gennem fibrene, og væk fra huden. Det holder dig varm og behagelig tilpas.

Ulden er ren islandsk uld. Fårene som ulden stammer fra, har været racerene gennem mere end 1000 år. Fårene har tilpasset sig det islandske klima, og deres uld er derfor isolerende og tempererende. En islandsk sweater strikket i ren islandsk uldgarn, får de samme egenskaber.

Det unikke ved islandsk uld

Fordi fårene er racerene har de meget fine dækhår. Dækhårene er de yderste hår på fårets pels, som afviser vand og snavs. Det inderste pels er fårets uld. Fremavlede får har kun uld, og ingen eller meget lidt dækhår.

Når du strikker med islandsk uld får du derfor tøj med dækhårenes egenskaber. Det gør islandsk uld helt unik.

Når du skal vaske din islandske sweater

Det fine uld skal vaskes på et skånsomt uldprogram og med uldvaskemiddel.

Islandsk strik skal ligge fladt på et tørrestativ, når det skal tørre. Hvis det hænges op som normalt tøj, bliver det hurtigt strukket ud af form.

Vask ikke din islandske sweater for ofte.

Vask ikke din islandske sweater for ofte. Det rene uld er selvrensende. Det betyder, at du ofte kan nøjes med at hænge din islandske trøje ud og lufte i stedet for at vaske den.

Istex Lett Lopi garn

I Danmark er det mest anvendte uldgarn til islandsk strik Istex Lett Lopi i 100% uld.

Det er tyk uld, men uden at det bliver for kraftigt og kradsende. Det bliver blødt efter en vask på uldprogram og med uldvaskemiddel. Garnet er perfekt til det omskiftelige nordiske vejr. Det egner sig godt til både filtning og valkning.

På Filato koster Istex Lett Lopi kun 25 kr. pr. nøgle. Derudover finder du på Filato over 200 strikkeopskrifter med Lett Lopi. Mange af dem er med islanske strikkemønstre.

Se Filatos strikkekits her.

Køb islandsk Lett Lopi uldgarn her. 

Du kan bruge pind str. 4 og op til pind str. 8, når du strikker med Lett Lopi garn. Det kommer an på din strikkefasthed, samt hvilket resultat du går efter. Generelle retningslinjer er:

  • Pinde: 4-5, Strikkefasthed 18 masker = 10 cm
  • Pinde: 6-7, Strikkefasthed 13 masker= 10 cm
  • Strik med pind 6-8, hvis du ønsker et mere luftigt resultat.

Køb billige strikkepinde her. 

 Strik islandsk sweater: dame

Her har vi samlet en række smukke sweatre inspireret af de smukke islandske strikkemønstre. På listen finder du også andre nordiske strikkemønstre.

Starry Night Jumper

Sweater med nordisk mønster henover det runde bærestykke.

Strikket i 100 % ren uld fra Drops Karisma. Garnet er superwash og kan vaskes ved 40 grader, og er behageligt at have på. Lækker strikket sweater til den kolde tid.

Download gratis strikkeopskrift her.

Ferry Cross

Smuk sweater  strikket i det utrolig bløde Alpaca uld fra Drops. Alpaca uldgarn kradser ikke, og varmer dejligt på kølige aftenener.

Denne islandske sweater strikkes på rundpind, og mønstret strikkes i glatstrik. Pas på ikke at strikke for stramt, så man ikke kan se mønstret.

Se strikkeopskrift på islandsk sweater

Køb garn her

Skøn, lun dame sweater

Denne smukke sweater bliver uundværlig i den kolde tid. Den er dejlig varm, da den strikkes i det bløde uldgarn drops Karisma.

Husk at have styr på din strikkefasthed, når du strikker denne sweater. Ellers risikerer mønsteret at strække sig ud over mere, eller mindre, end bærestykket.

Køb Drops Karisma her.

Download gratis strikkeopskrift her.

Sarah Lund sweater

Sarah Lund sweateren blev populær da videkriminalkommissæren havde den på i serien “Forbrydelsen”.
Sweateren er nordisk inspireret med det helt klassiske stjernemønster henover hele trøjen. Hos Filato kan du købe strikkekit til den populære Sarah Lund sweater.

Strikkeopskriften er inspireret af Sarah Lund sweateren, og vil derfor være lidt anderledes i sit udtryk end den oprindelige som ses på billedet.

Den oprindelige sweater er som billedet i naturfarve og brun, men du kan også lege med farverne og strikke den i marineblå grundfarve og hvide stjerner.

Black ice 

Her kan du købe et strikkekit til sweater med nordiske strikkemønster et godt stykke ned af krop og ærmer. Sweateren strikkes med turtleneck, så den er dejlig lun om halsen. Strikkekittet indeholder garn. Du skal selv finde den gratis strikkeopskrift her.

Køb strikkekit her. 

Joyride

Sweater med nordisk mønster henover det runde bærestykke.

Strikket i 100 % ren uld fra Drops Karisma. Garnet er superwash og kan vaskes ved 40 grader, og er behageligt at have på. Lækker strikket sweater til den kolde tid.

Den gratis strikkeopskrift kan du downloade her.

Strik islandsk sweater: børn og baby

Dejlig blød sweater til travle børn.

Kan strikkes i Drops Merino Extra fine, som er et super blødt uldgarn. Strikkeopskriften kan også strikkes i Drops Karisma, som er superwash uld.

Køb Drops Karisma her.

Køb Merino Extra Fine her. 

Se den gratis strikkeopskrift her.

Strikket sæt med nordisk jakke

I sættet er der strikkeopskrift til jakke, bukser, hue, vanter og sokker.

Jakken er strikkes i ruder frem og tilbage på rundpind.

Hele sættes strikkes i Drops alpaca, som er et virkelig blødt garn og det rene luksus til din baby eller dit barn.

Find strikkeopskriften her. 

Køb Drops Alpaka her.

Babysæt med nordisk carigan 

Strik til baby med denne skønne strikkeopskrift til caridan, bukser og sokker.

Den strikkede cardigan har islandsk strikkemønster henover brystet, og sokkerne har en fin detajle med at ændre farve ved tåen. De ribstrikkede bukser har en god pasform.

Køb garn her. 

Find strikkeopskriften her.

Strik islandsk sweater til hund

Visse hunderacer kan komme til at fryse i det kolde vejr. Så kan de få glæde af en strikket sweater.

En hundesweater er hurtig og sjov at strikke. Hvorfor ikke klæde sin bedste ven på i det lækreste hjemmestrik?

Strikkes i Drops Karisma – køb her. 

Se mere strikket hundetøj her.

Islandske strikkeopskrifter

At strikke er i dag en hobby. Noget vi hygger os med. Vi strikker fordi vi har lyst, og ikke fordi vi skal. I strikkeindustriens opsving er den islandske uldindustri også blomstret op.

Der strikkes idag islandske sweatre over hele verden. De nordiske strikkemønstre er i det hele taget meget populære, og de beundres for deres udtryk og klassiske udseende.

Islandske sweatre strikkes i ren uld i en skøn kvalitet. Uldgarn er temperaturregulerende, og er et naturligt miljøvenligt materiale.

 Bøger om islandsk strik

Den første bog med islanske strikkeopskrifter blev udgivet i Island i 1886. Bogen indeholdte 14 strikkeopskrifter.

Sidenhen er islandsk strik blevet en niche indenfor strik, og et fænomen i sig selv. Der findes flere bøger der kun handler om islansk strik, og indeholder islandske strikkeopskrifter.

Islandsk strik

Bogen “Islandsk strik” indeholder som den eneste en gennemgang af den islandske striks historiske oprindelse.

Det er spændende læsning, og giver et indblik i hvordan og hvorfor islændinge startede med at strikke tøj i uld de selv spandt med håndkraft.

65 islandske strikkeopskrifter

Bogen indeholder ikke mindre end 65 strikkeopskrifter på med islandske strikkemønstre.

Der er islandske strikkeopskrifter til både kvinder, mænd og børn. Det er en stor bog, med sine 260 sider, og kan godt betegnes som en slags bibel indenfor islandsk strik.

Bogen koster 349,95 kr. hos Saxo.

Køb Islandsk Strik her. 

 150 nordiske strikkemønstre

Denne boge indeholder et stort udvalg af nordiske strikkemønstre. Der er 4 strikkeopskrifter du kan afprøve nogle af de flotte strikkemønstre på. Bogen ligger op til at skabe sine egne kreationer med strikkemønstre.

Køb bogen her til 249 kr.

Strik fra Island

Forfatteren Hélène Magnússen deler sine 25 yndlingsopskrifter. De fleste er strikkest det islandske uld fra Istex.

Strik islandske strikkemønstre på vanter, huer, tørklæder, taske, trøjer og sweatere, sko, sokker og flotte sjaler. Alle strikkeopskrifterne er inspireret af de traditionelle islandske strikkemønstre, men med et moderne twist.

Køb bogen her. 

———-

Kilder: Islandsk Strik, Sangild S. (2011), Istex, http://www.istex.is/english/ (1991).