Gratis opskrifter på strikkede puder | Flotte strikkeopskrifter på strikkede puder

Hvis du leder efter opskrifter på strikkede puder, så er du kommet til den rette side. Her har vi samlet en række opskrifter på strikkede puder,  som er lige til at gå til. Strikkede puder pynter flot på sofaen eller giver lænestolen et mere personligt udtryk.

→ Gå til liste med opskrifter på strikkede puder

Den store fordel ved at strikke sine egne puder er at du helt selv kan bestemme hvilke faver puderne skal have. Så passer de strikkede puder fint ind i din indretning. Her på siden har vi listet opskrifter på strikkede puder.

Når du nu er igang med at friske hjemmet op med strikkede puder, hvorfor så ikke strikke et flot tæppe der passer til? Du kan finde opskrifter på strikkede tæpper nederst i artiklen, eller du kan finde en stor liste med strikkede tæpper her. 

Tag en middagslur på en strikket pude. 🙂

Masser af opskrifter på strikkede puder

Her på siden finder du et stort udvalg af opskrifter på strikkede puder. Der er både runde strikkede pude, og de mere traditionelle firkantende puder. Sværhedsgraden varierer fra nem til de lidt mere komplicerede.

Er du nybegynder vil jeg anbefale at du starter med at strikke en firkantet pude. Er du mere øvet, kan du give dig i kast med en af de runde strikkede puder med stjernemønster. Nogen af puderne er strikket i dobbeltgarn, hvilket giver et skønt blødt resultat. Det kan dog godt kræve lidt øvelse at strikke med to tråde.

Du kan garanteret finde lige den strikkede pude du leder efter, hvis du kigger hele listen igennem.

Der er både enkle puder, en pude med en flot stjerne og eksempler på strikkede puder med snoninger.

Strik puder og tæpper til hjemmet

Der er noget hjemligt over strikkede puder og tæpper. De kan bringe en hyggelig stemning ind i hjemmet, og så pynter de også. Det bedste ved at strikke ting til hjemmet selv, er den frihed man har mht. design og farvevalg. Du kan nemlig vælge lige den farve du ønsker til dine strikkede puder.

Derfor har vi her på siden samlet en masse opskrifter på strikkede puder, som du kan vælge imellem. Blandt opskrifterne på de strikkede puder finder du både nemme opskrifter, og nogen der er lidt sværere.

Alle opskrifterne her på siden er gratis. Det vil sige at de ligger frit tilgængelige, og du kan frit benytte dem. Til alle de nævnte opskrifter på strikkede puder, har vi nævnt det garn der passer bedst til puden. Så er det nemt for dig at gå i gang med at strikke din pude.

Strikkede puder: Drops strikkeopskrifter

Garnstudio har et væld af strikkeopskrifter, der passer til det populære drops garn. Strikkede puder kan liger give sofaen eller hyggehjørnet det sidste pift, som gør det ekstra personligt og hyggeligt.

Alt garn fra Drops er produceret, så dyrene har gode vilkår. Deres garn er Oeko-Tex®-certificeret. Det betyder at alle råmaterialer, mellemprodukter og slutprodukter i alle dele af produktionen er testet, så det er fri for skadelige kemikalier.

Garn til strikkede puder

Drops garn er indenfor de seneste år blevet noget af det mest populære, og mest solgte garn. Garnet benyttes derfor, blandt andet, til strikkede puder. Opskrifter på strikkede puder foreslår oftest enten uldgarn eller bomuldsgarn. Strikkede puder i uldgarn bliver dejlig bløde og lune. Det uldne udtryk ser hyggeligt ud i sofaen.

Puder i bomuld eller akryl er billigere at strikke, og giver også dejlige bløde resultater. Desuden holder både bomuld og akryl formen flot, efter vask, så det er også en stor fordel.

Sådan vælger du garn til puder

Alpacauld er godt egnet til strikkede puder.

Når du vælger garn til puderne, er det en god ide at vælge et garn i dejlig blød kvalitet. Det vil sige garn der ikke kradser. Vælger du ulgarn, så er alpaculden et godt valg til at strikke puder. Den er nemlig både holdbar og blød.

Du kan også sagtens strikke puder i bomuldsgarn, som er et utrolig holdbart garn, der kan tåle at blive vasket mange gange og på 60 grader. Har du børn i hjemmet, kan det være rart med en pude som tåler at blive vasket meget.

Tænk også over hvor sofapuden skal stå. Skal puden passe til en lædersofa, eller stofsofa? Og husk ikke mindst at undersøge om garbet kan fås i de farver du ønsker.

Selvom du strikker i uld, kan du vælge mellem mange flote farver. Før i tiden blev uldgarn mest produceret i naturens farver; som brun, hvid, grå, natur osv. Men i dag kan man med nye teknikker og miljøvenlige procedurer farve ulden i alle farver, lige fra lilla til grøn.

Liste med opskrifter på strikkede puder

Nedenfor finder du en liste med udvalgte opskrifter på strikkede puder. Til alle puderne er der foreslået hvilket garn du kan strikke puderne i. Alt garnet er i bedste kvalitet, og du kan vælge mellem mange flotte farver.

Strikkede puder i økologisk bomuldsgarn

Disse puder kan strikkes i festlige farver som vist på billedet, men du kan også vælge nogen mere afdæmpede farver, og få et mere neutralt look. Opskrifterne på de strikkede puder finder du her.

Garnet til de strikkede puder er mayflower økologisk bomuldsgarn.

Fremstillingen af økologisk garn er meget skånsom mod miljøet. Bomuldsgarnet har en dejlig blød kvalitet, som er meget velegnet til puder. Det er nemt at vedligeholde og vaske, og det kradser ikke, men føles derimod lækkert og behageligt mod huden.

Rund strikket pude med stjernemønster

Puden strikkes i det super bløde alpacagarn, som er behageligt. Puden strikkes på strømpepinde, og er som udgangpunkt 40 cm. i diameter, men kan sagtens strikkes større hvis man ønsker. Strikkeopskriften er gratis.

Køb garn til puden her. Du kan vælge mellem mange flotte farver.

Strikket pude med stjerne og snoninger

Runde strikkede puder som denne, får et flot udtryk med stjernemønstreret. Puden strikkes på strømpepinde i det lækre uldgarn.

Puden strikkes i det tykke Drops Puna alpacagarn til pind 4. Det tykke garn gør puden ekstra blød og dejlig.

Flot strikket pude

Puden strikkes i det blødeste alpacagarn. Den strikkes med dobbeltgarn, så puden bliver ekstra vamset og blød. Puden er strikket med snoninger, som giver den et rigtig flot udseende. Garnet til puden kan købes samlet som strikkekit hos Filato. Du skal blot vælge den farve du ønsker, og så får du den rette mængde garn sendt hjem til dig.

Pude med flot mønsterstrik

Unik, smuk pude med forskellige slags mønsterstrik. Du kan lave puden præcis efter opskriften, så den bliver som på billedet, eller du kan lege med de forskellige mønstre. Så kan du strikke din helt egne, unikke strikkede puder.

Strikke med to tråde

Puden strikkes med dobbelgarn. Dvs. 1 tråd alpaca, og 1 tråd alpaca silk. Det giver en meget blød, lækker pude, der er skøn til middagsluren i sofaen.

Du kan købe begge typer garn hos Rito. Gå til butik.

Nem strikket pude

Her er en af de opskrifter på strikkede puder, som er ret nem at gå til. Det er derfor en oplagt strikkeopskrift på en pude, hvis du er nybegynder.

Garnet er det tykke Drops Polaris garn, til pind 10. Puden er derfor meget hurtig at strikke.

Puden er firkantet og strikket i perlestrik. Det kræver næsten kun at du kan strikke ret og vrang.

Pude med snoninger og knapper

Rigtig fin pude, der lukkes ved at kanten knappes ned. Du kan vælge knapper i et rustik udtryk som dem på billedet, eller du kan vælge nogen andre sjove knapper, der passer til din indretning.

Puden skal strikkes i det lækre Drops Alaska garn

Farverige puder i retstrik

Endnu en nem opskrift på strikkede puder. Puderne er strikket kun i ret, men på skrå hvilket giver et specielt og dekorativt look.

Garnet til de strikkede puder kan købes som kit. Så får du det garn du skal bruge til at strikke puderne. Det kræver blot at du vælger farve.

 Fin pude i dominostrik – nem at strikke

Denne pude er super nem at strikke, og et godt projekt hvis du gerne vil prøve kræfter med dominostrik.

Puden er strikket i Drops Delight, som er et garn der laver flotte farveskift. Garnet til puden købes som strikkekit, hvor du nemto g bekvemt får alt garnet samlet i en pakke. Så er det lige til at gå i gang.

Strikkede puder og tæppe i dominostrik

Smukt tæppe og pude strikket med teknikken domonostrik. Dominostrik er en særlig teknik, hvor der tages ind i midten af arbejdet, så det danner en runde.

Vigtigt ↓

Opskriften er lavet til det tykke garn Drops Cloud (til pind 9), der dog er ved at udgå, og derfor kun findes i enkelte farver.

I stedet kan du bruge det tykke garn Gepard Garn Puno. Det består af 68% Alpaca, 10% Uld, 22% Polyamid, hvilket gør at garnet ikke bliver så tungt og samtidig ikke kradser, som et rent uldgarn godt kan i den tykkelse.

Domonostrik – hvordan?

Domonistrik giver arbejet et flot og stilet udtryk. Teknikken er ikke særlig kompliceret, og det er nemt at komme igang, selv hvis du ikke er så erfaren med strikkepindende.

Puden strikkes som en dominofirkant, men tæppet er strikket i flere dominofirkanter, der strikkes sammen.

Vil du lære mere om dominostrik, kan du finde vores guide til dominostrik her. 

Strikket pude og tæppe med snoninger

Flot, dekorativt tæppe og pude, der passer sammen. Begge dele er strikket med flotte snoninger. Sættet købes som strikkekit, så dukan købe alt garnet samlet i én pakke.

Både tæppet og puden er strikket i stofgarn, hvilket giver det et helt særligt udtryk. Stofgarn har en kortere løbelængde end så mange andre garner, hvorfor prisen også bliver lidt højere.

Til gengæld får du et tæppe og en pude, som ikke bare er sjovt at strikke, men som også er helt unikt og adskiller sig fra andre opskrifter på strikkede puder og tæpper.

Strikket pude med stjerne

Her får du en gratis opskrift på en flot strikket pude. Puden strikkes med en flot stjerne, og den er ikke så svær at strikke.

Sådan skal den søde pude strikkes

Forstykke: Slå 50 m op med farve 1. Strik ca. 2 cm frem og tilbage i glat. Strik Mønster B efter diagram side 129. Arbejdet skal nu måle ca. 48 cm. Strik 2 cm glatstrik med farve 1 og luk af.

Bagstykke: Slå 50 m op med farve 1. Strik glat frem og tilbage, indtil arbejdet har samme længde som forstykket. Luk herefter af.

Montering: Sy puden sammen. Læg monteringspuden ind i betrækket, før du syer puden sammen i bunden.

Gå til Familiejournal.dk

Læs resten af strikkeopskriften på Familiejournal.dk

[/vc_column][/vc_row]

Strikket tæppe i smukke lyse farver

Dejlig blødt tæppe, der pynter i sofaen eller på terassen.

Dette strikket tæppe er nemt at strikke. Du skal nemlig blot strikke 28 firkanter, som strikkes i forskellige strikkemønster. Fordi tæppet strikkes på denne måde, skal du ikke have alle maskerne på pinden på én gang.

Firkanter strikkes i følgende flotte strikkemønstre:

  • Stjernemønster
  • Patentstrik
  • Vaffelmønster
  • Bambusmønster

Tæppet strikkes i det lækre garn Drops Nepal, Garnet er en blanding af 35% Superfin Alpaca og 65% Peruvian Highland Uld. Det holder formen godt, og er nemt at vaske.

Brug opskriften til at strikke en pude også

Hvis du gerne vil strikke en pude, der passer perfekt til tæppet kan du passende bruge opskriften til at strikke en pude også. Du kan strikke den i en af de fire mønstre nævnt ovenfor. Du kan blot vælge at lave to identiske firkanter, som er lidt større end firkanterne til tæppet. Sy firkanterne sammen – og wupti – så har du en flot pude, der passer helt perfekt til tæppet.

Gå til gratis opskrift her.