Dekorative strikkede grydelapper til dit køkken | Grydelapper strikket på rundpind

Et par strikkede grydelapper er et skønt strikkeprojekt. Det tager ikke så lang tid, og der er rig mulighed for at lege med forskellige mønstre og strikketeknikker på en grydelap.

Har du restgarn i bomuld, så er det oplagt at gå i gang med et par strikkede grydelapper. Ren bomuld er det bedste valg til denne type strik, da det kan tåle vask på 60 grader, og arbejet bliver meget “tæt”, så varmen ikke går igennem grydelapperne.

 Garn til grydelapper

Bomuldsgarn fra Drops Paris er et godt valg til strikkede grydelapper. Som alt andet garn fra Drops er det fremstillet, så det belaster miljøet mindst muligt. Garnet sælges til 12 kr. Køb det her. 

Grydelapper strikket på rundpind

For at strikkede grydelapper holder varmen væk bedst muligt, er det en god ide at lave dem i et dobbelt lag. Vælger du at strikke grydelapperne på rundpind har det den fordel, at du med det samme strikker begge sider af grydelappen.

Når du strikker rundt, skal grydelappen blot syes sammen for oven, når du er færdig.

Gratis opskrift på strikket grydelapper

I denne gratis opskrift på strikket grydelapper, strikkes grydelapperne på rundpind. Du strikker rundt og på begge sider, strikkes mønstret. Her har vi  forsøgt at forenkle selve fremgangsmåden i en opskriften på strikket grydelapper på rundpind. Klik her for at gå til den originale Garnstudio opskrift.

Grydelapper strikket på rundpind: Fremgangsmåde

Start med at slå 76 m op på rundpind str. 4. Du skal nu forbinde rækken af masker, så arbejdet bliver rundt. Start med 1 omg. vrang og herefter 1 omg ret.

Herefter sætter du en mærketråd i følgende masker:

  • Den første maske. Denne mærketråd markerer omgangens begyndelse.
  • Maske nr. 39. Denne mærketråd markerer midten af siderne.

De to mærketråder markerer nu hvor grydelapperne skal foldes, når de er færdige. Dvs. du har to sider, hvor der på hver side skal strikkes et mønsker, hvis du ønsker dette.

Du kan vælge at bruge mønsteret fra Garnstudioes opskrift på billedet, men der er intet i vejen for at du i stedet strikker striber, ensfarvet eller noget helt tredje.

Enkle grydelapper i domininostrik

Et par grydelapper i restrikket dominostrik er enkle at gå til, men får alligevel et anderledes udseende end havde det blot været almindelig retstrik. Opskriften på grydelapperne findes her. 

Du skal bruge et sæt jumperpinde str. 3,5.

Dominostrik er en ret enkel fremgangsmåde, hvor du tager ind i midten af arbejdet mens du strikker. På den måde strikker man en rude fremfor en firkant. Læs meget mere om dominostrik i vores artikel om emnet her, hvor du også finder flere opskrifter med dominostrik.

→ Læs dominostrik vejledning: 5 nemme trin! 

Søde grydelapper med farver og hæklet kant

Er du til farver, kan du prøve kræfter med det fine mønster i disse grydelapper. Gå til opskriften her.

Til disse strikkede grydelapper er der brugt Drops Safran, som er et super blødt egyptisk bomuldsgarn.

Som en sød detajle har disse grydelapper en hæklet kant.

Gør strikkede grydelapper ekstra isolerende

Hvis du gerne vil være helt sikker på, at du ikke brænder dig når du bruge dine strikkede grydelapper, kan du vælge at sy thermolam i. Det er et meget blødt og isolerende materiale. Til grydelapper kan du med fordel bruge to lag. Thermolam kan du købe på nettet, eller i stofbutikker som Stof og Stil.