De bedste strikkepinde

Mangler du strikkepinde? Så er du kommet til det rette sted. Her gennemgår vi ikke kun de forskellige typer af strikkepinde, men kommer også ind på materialer, typer samt kvalitetsstrikkepinde og billige strikkepinde.

Find ud af hvilke strikkepinde er bedst til dig.

Køb strikkepinde online

Det skal du vide om strikkepinde

  • Typer af strikkepinde
  • Materialer
  • Mærker
  • Strikkepindesæt
  • Specielle strikkepinde

Hvilke strikkepinde er bedst?

Det er en smagssmag hvilke strikkepinde man fortrækker, og der findes ikke noget endegyldigt svar på hvad der er bedst for den enkelte.

Når du skal finde de bedste strikkepinde til dig selv, skal du overveje hvor meget tid du bruger på at strikke samt hvad du skal strikke.

Hvis du skal strikke en hurtig karklud, behøver du måske ikke invistere i de dyreste pinde på markedet, men kan fint bruge nogen billige strikkepinde. De billigste strikkepinde kan du købe blandt andet i Søstrene Grene. Vær dog opmærksom på, at især deres tynde pinde føles svage, som om de nemt kan knække.

Er du ægte strikkeentusiat og slapper af med strikketøjet hver aften – ja så kan det altså godt betale sig at have nogen lækre strikkepinde. Gå aldrig ned på udstyr – som man siger.

Hvad skal du strikke?

Når du vælger strikkepinde, skal du huske at tænke hvad du skal strikke.

Strikker du med tyndt garn, og skal maskerne være fine og små, så skal du vælge strikkepinde i en lille størrelse.

Strikker du et halstørklæde som godt må have et lidt råt udseende, så skal du gå efter de større pinde. Blot 0,5 cm forskel i pindestørrelse, kan gøre alverden til forskel for det færdige arbejde.

Det skal du kigge på, når du køber strikkepinde

Helt overordnet skal du kigge på tre ting, når du køber strikkepinde: størrelse, længde, og type.

1. Størrelse

Størrelsen er nok det vigtigste at have styr på med strikkepinde.

I strikkeopskrifter står der fx. brug strømpepinde str. 2,5, eller brug jumperpinde str. 4.

Størrelsen er indikeret i mm., og hænger sammen med størrelsen på garn. Garn i str. 3-3,5 vil således passe sammen med strikkepinde i samme størrelse. Husk dog altid på din strikkefasthed.

Strikker du efter en engelsk eller amerikansk strikkeopskrift, skal du omregne størrelserne til dansk. Det er vigtigt for det du skal strikke, at du strikker med den rette størrelse strikkepind.

Omregn strikkepinde størrelser fra engelsk /amerikansk til dansk.

2. Længde

Længden indikerer hvor lang strikkepinden er.

For lange strikkepinde kan være irriterende, fordi du hele tiden skal flytte maskerne, og arbejdet kan føles besværligt og klodset. For korte strikkepinde fungerer heller ikke, da maskerne nemt kan glide af, og give huller og uregelmæssigheder i strikketøjet.

3.Type

Her har vi indelt strikkepinde i 3 typer: jumperpinde, strømpepinde og rundepinde. Herudover findes der en del andre, mere specielle strikkepinde som strikkepinde til dominostrik, hjælpepinde osv. Se alle typer her.

Jumperpinde bruges til at strikke frem og tilbage, og er den mest almindelige strikkepind. Det er også på jumperpinde man lærer at strikke, da det er de nemmeste at starte med.

Strømpepinde bruges til at strikke strømper eller strikke rundt. De købes i sæt på 5 stk., men mange til kan sagtens strikkes med 4 strømpepinde. De kræver øvelse at lære, men det er en stor glæde at kunne strikke sokker til sig selv, familie og venner.

Rundpinde bruges til at strikke rundt på, eller frem og tilbage, hvis man strikker et meget bredt stykke. Rundpinde fås i mange størrelser og længder, så man skal være opmærksom når man køber rundpind til en strikkeopskrift.

Disse typer af strikkepinde gennemgår vi i det følgende.

Typer af strikkepinde

Hvilke typer strikkepinde er bedst?

Der er mange slags strikkepinde, der alle bruges til forskellige slags strik. Her gennemgår vi de forskellige typer, og kommer ind på hvilke der er de bedste strikkepinde – og hvilke der er mindre gode.

Jumperpinde

Jumperpinde er lange strikkepinde, der bruges til at strikke frem og tilbage. For enden er der en dut, der forhindrer maskerne i at falde af pinden.

Jumperpinde i str. 10 – 2,5 mm.

Jumperpinde ses på billedet i str. 10 og ned til str. 2,5.

De tynde jumperpinde i træ er købt i Søstrene Grene, og ville nok fungere ok til et mindre projekt. Men skal du strikke med dem længe, ville jeg vælge et andet par. Træet er dårlig kvalitet, og det føles næsten som om det knækker når man strikker med dem. De tykke jumperpinde er også fra Søstrene Grene og fungerer fint nok, idet de ikke kan knække. De er dog meget glatte, så det kan godt være en udfordring.

De bedste jumperpinde jeg selv har, er dem der er købt i en garnforretning. De koster omkring 40 kr. for et sæt, og de fungerer udmærket.

Køb jumperpinde online her. 

Strømpepinde

Strikket sok med strømpepinde.

Strømpepinde er et sæt med 5 strikkepinde, og som navnet fortæller, er velegnet til at strikke sokker. Med strømpepinde strikker man rundt, og de bruges derfor også når man skal strikke ærmer og huer.

Strømpepinde fås i flere længder, men de mest brugte er 15 cm. Og 20 cm. Skal du strikke sokker vil jeg anbefale 15 cm, da man ellers skal skubbe maskerne ud for enden af pinden hele tiden.

Strømpepinde fås i mange kvaliteter, og det er igen forskelligt hvad man fortrækker.

For eksempel kan man få strømpepinde i bambus, som skulle være meget fleksible, men alligevel stærke.

Køb strømpepinde her.

Rundpinde

Rundpinde bruges til at strikke rundt, men bruges også til strikkeopskrifter, hvor der skal strikkes ligeud – især hvis det er et meget bredt stykke arbejde.

Rundpind 40 cm. str. 10.

Rundpinde er to strikkepinde med et stykke bøjeligt plastik i mellem sig. Nærmest som en snor.
Når du køber rundpinde skal du ikke blot være opmærksom på størrelsen, men også længden. Til en strikkeopskrift kan det være du skal bruge end rundepind længde 40 cm, eller 80. cm. Det er længden på den snor der er imellem de to pinde.

Køb rundpinde online her.

Det er også muligt at få udskiftelige rundpinde, hvor du har de samme pinde for enden, men kan udskifte snoren. Det er smart, for så undgår man at have så mange strikkepinde liggende.

Køb udskiftelige rundpinde her.

Hvilke strikkepinde er bedst?

Strikkepinde kommer i mange forskellige kvaliteter. De billigste kan købes i Søstrene Grene eller Tiger, og kvaliteten er som regel derefter. Det er ikke de bedste strikkepinde, men kan fungere fint hvis du skal strikke et lille projekt, ikke har så mange penge eller blot skal afprøve om strikning er noget for dig.

Langt de fleste supermarkedet forhandler strikkepinde. Her får du meget for pengene. Du kan som regel købe de mest almindelige strikkepinde i aluminium, som er udmærket at strikke med og holder i mange år.

Køb strikkepinde online

Vil du gerne have det størst mulige udvalg, når du skal ud og invistere i strikkepinde, vil jeg anbefale dig at kigge online. Her er absolut det bredeste udvalg til de billigste priser. De fleste online garnforretninger leverer inden for 1-2 dage og har gratis fragt hvis du bestiller for mere end 500 kr.

Strikkepinde Rito

Strikkepinde Hobii

Strikkepinde Filato

Mærker inden for strikkepinde

Det er med strikkepinde som så meget andet: Luksusudgaverne koster lidt ekstra, men de ér også bare lidt bedre.

Knit Pro strikkepinde

Strikkepindendes Rolls Royce må være dem fra Knit Pro. Her er der virkelig tænkt over detaljerne. Strikkepindende fra Knitpro er firkantede hvilket gør dem mere ergonomiske end de almindelige runde. Strikkepindende har også et flot design, der gør dem til en fryd for øjet. De er blandt de bedste strikkepinde, hvis du gerne vil tilføje et eksklusivt og lækkert præg til dit strikkeudstyr.

Addi strikkepinde

I strikkepinde fra Addi, er der lagt vægt på at skabe en luksus strikkepind. En fin detalje er, at der på strømpepinde fra Addi er trykt længde og størrelse, hvilket er smart hvis dine strømpepinde ligger sammen med andre strikkepinde. Køber du strikkepinde fra Addi, får du nogle af de bedste strikkepinde.

 Drops Pro Romance

Drops er kendt for sit kvalitetsgarn, og strikkepindene fra drops lever fint op til mærkets gode kvalitet.

Se alle strikkepinde mærker her. 

Materialer

Strikkepinde kan efterhånden fås i en del forskellige materialer, så der er lidt for enhver smag. Strikkepinde kan fås i bambus, aluminium, træ, metal og kulfiber.

Træ strikkepindende kan godt virke lidt ustabile i de tynde kvaliteter. Bambus derimod skulle være meget fleksibelt og stærkt. Strikkepinde af metal er meget glatte, og får maskerne til at glide nemt henover. Det er med at prøve sig frem, og finde ud af hvad der fungerer bedst.

Opbevaring af strikkepinde

Det er en god ide at have et fast opbevaringssted til dine strikkepinde, så du ved hvor du skal lede efter bestemte typer eller størrelser. Det er så ærgerligt at købe et nyt sæt, som man senere finder ud af, at man allerede har.

På de fleste online garnbutikker sælger de opbevaringsløsninger til strikkepinde.

Vil du have ægte luksusopbevaring, så prøv at se denne taske lavet specielt til Knit Pro strikkepinde. Den fås i forskellige farver hos Rito til 299 kr.

På Hobii.dk kan man også købe et mindre penalhus til 159 kr til at holde styr på strikkepindene.

Se penalhus til strikkepinde her.

Hvis du er i det kreative hjørne, kan du også sy en opbevaringstaske selv. Der findes ret mange forslag til hvordan man kan gøre, hvis du søger efter det på nettet. Du kan søge på fx. “Diy strikkepind opbevaring”, og se de mange løsninger folk selv har fundet.

Alternativt kan du bruge en gammel CD holder til at opbevare rundpindende. Mange har en lille taske liggende med lommer til CD’er, som ikke længere bliver brugt. De små lommer passer godt til rundpindende, og sørger for de ikke filtrer sammen. Så kan man skrive str. og længde med en tush på hver lomme.

Strikkepindesæt

Med et strikkepindesæt får du (stort set) alle størrelser strikkepinde i en fin opbevaringsæske. De strikkere der endnu ikke har et sådant, drømmer helt sikkert om et. Det er en smuk, overskuelig måde at opbevare sine strikkepinde på.

Du kan købe strikkepindesæt med alle tre typer strikkepinde; jumperpinde, strømpepinde og rundpinde.

Giv strikkepindesæt som gave

Et strikkepindesæt under juletræet eller til den strikkeglade fødselar vil uden tvivl bringe stor glæde. Et strikkepindesæt er det rene luksus, og kommer måske endda til at gå i arv sammen med strikkeglæden.

Se strikkepindesæt her.

Strikkepinde med lys 

En smart nyhed der er kommet frem er strikkepinde med lys! Så kan du bedre se dit strikketøj, selv hvis du strikker et sted med dårlig belysning. Strikkepindende bruger batterier for at kunne lyse.

Strikkepinde med lys er også smarte hvis du skal ud og flyve, hvor du ikke er garanteret at der er godt lys.

Er strikkepinde med lys noget for dig? Se dem her.

Personlig erfaring med strikkepinde

Der er forskellige strikkepinde at vælge i mellem, og det er i høj grad forskelligt hvad man som person synes bedst om.

Hvis man er ny indenfor strikkeverdenen, er man nok nød til at prøve sig lidt frem. Selv startede jeg med at bruge billige strikkepinde, hvilket fungerede fint til at komme igang.

Efterhånden som garn, strikkeopskrifter og pinde overtog en større del af min fritid, er strikkepindende begyndt at blive skiftet ud med de lidt dyerer  modeller. Strikkepinde hvor der er tænkt lidt mere over ergonomi og detaljer, kan man strikke med i længere tid uden at få ondt.

Desuden er der selve følelsen ved de enkelte strikkepinde. De dyrere modeller føles blødere, og maskerne glider nemt fra den ene pind til den anden. Personligt er jeg vild med den smarte detalje hos strikkepindende hos Knit Pro, hvor størrelse og længde altid er trykt på. Det er især smart med strømpepindende, som ellers kan komme til at ligge i en overskuelig bunke.

Bedste strikkepinde

For at du kan finde de bedste strikkepinde til dig, er du nød til at prøve dig lidt frem. Det kommer helt an på hvad du synes føles godt og behageligt at strikke med, samt hvor mange penge du har lyst til at invistere i strikkepinde.

Hvis du kun køber de dyreste strikkepinde, kommer du af med flere penge her og nu, men til gengæld har du de bedste strikkepinde, der kan holde i mange år og som du med garanti vil passe på og værdsætte.

Andre har det fint med de billige strikkepinde fra fx. Søstrene Grene, supermarkeder eller de billige strikkepinde på Rito.